Prøv det nye LDS

LDS har gennemgået en lang række forandringer i år, som en del af en større plan for en samlet total-opgradering af systemet bag, samt "LDS på overfladen". 

De seneste måneder er der blevet knoklet på det næste store spring, som byder på en række nyheder, som jeg opsummerer her:

Facelift 
Oprindeligt var tanken at lave en radikalt re-design med nyt logo osv.. Men på baggrund af feedback - og fordi vi elsker LDS-manden    - blev vi enige om, at forbedre det nuværende design i stedet for at lave helt nyt. Men: Selvom det er et "facelift", er koden bag LDS omskrevet fra bunden og baseret på et nyt og mere mobilvenligt framework. Så det er en kæmpe opgradering.

Forum
Forummet har også fået et facelift, men med respekt for stambrugerne! Dvs. det er ikke radikale ændringer, men mange(!) små justeringer, som gør forummet bedre at bruge. Og mobil-versionen er har fået et gevaldigt løft - godt 50% af trafikken på LDS er fra "mobile enheder", dvs. telefoner og tablets.

Ny PM / private beskeder
Besked-funktionen er HELT ny…mere moderne og tidssvarende end det gamle - og så er det nu også mere mobilvenligt. Beskeder er nu grupperet under afsender, fremfor det gamle "tråd-baserede" system. Det er noget mere overskueligt nu.

Profilside og login
Bruger-profilsiderne er lavet helt om. Noget pænere i designet og der vises nu flere ting (projekter og skulderklap). Det er blevet mere overskueligt at rette profilen. Loginfunktionen er også blevet skiftet ud, så det er lettere at nulstille kode mv.

Find byggemarked + Find håndværker
Byggemarked-søgeren og "Find håndværker"-funktionen har faktisk ligget i stilhed på LDS i noget tid nu, mens det er blevet testet. Nu er det klart og bliver en integreret del med den nye version, hvor de bliver vist på forsiden. Og: Fremover, når indlæg handler om håndværkere eller byggemarkeder, vil en søgeboks blive vist sammen med indlæggene. Meget praktisk!

Søgefunktion
Den nye søgefunktion blev lanceret for en måneds tid siden. Den er egentlig også en del af "det nye LDS" og med opgraderingen bliver den brugt endnu mere aktivt på siden. Udover at fungere som søgefunktion, er det samtidig en stærk motor, der løbende analyserer alle indlæg….mere om det følger.

Der er hundredvis af mindre nyheder, men det er for kedeligt at liste den alle   

Prøv det nye version i en beta-udgave her

LDS er blevet opgraderet. Kom fortsat gerne med kommentarer her.


Mvh. AllanE
49 svar
 Følg tråden
Annonce
Annonce
Annonce

Fedt.

Umiddelbare indtryk er at den loader utrolig langsomt, bruger Chrome på Android. men det er selvfølgelig et resultat af den langsomme beta server.

Jeg synes at seneste forum indlæg/oversigten skal komme umiddelbart under søgemaskinen på forsiden, og så kan stats komme i bunden, for de interesserede. De fleste vil gerne have oversigten som den de umiddelbart kan gå til uden at swipe eller scrolle så meget.

Mindre IT kyndige kan måske ovenikøbet slet ikke finde den, når den ikke umiddelbart er synlig på deres skærm.

Ellers ser det lækkert ud!


Elektronikteknikeren

Rigtig god pointe mht statistikkerne på forsiden. De bliver flyttet eller fjernet på mobil. 

Mht hastigheden, så ja, det er pga beta-serveren. Første side man ser vil især være langsom. Men så snart det kommer på den "rigtige" server (dvs. ikke i betaversion), vil det ræse afsted   



Mvh. AllanE

Hej Allan.

De to funktioner jeg bruger mest er. når jeg holder musen over forum så kan jeg vælge, enten mine indlæg, eller aktive emner. med de to er det nemt at følge med i hvad der foregår. Er de der? i så fald hvor findes de. ellers ser det fint ud.

Noget andet er, at på nuværende version så kommer man ikke til sidst læste indlæg når man trykker på den grå pil. Hvis der er en tråd jeg har skrevet i så kommer jeg konsekvent til det første indlæg jeg har skrevet. Hvis jeg ikke har skrevet noget så a er det lidt tilfældigt, men aldrig sidst læste.


Mange hilsner Kovas,

I et diktatur må ingen sige sandheden.
I et demokrati må alle lyve.
KK Steincke.

Jeg bruger Firefox, og jeg synes den loader rimeligt hurtigt...men der er selvfølgelig plads til forbedring  

Forsiden er nem og overskuelig, nu ved jeg ikke om det er lykkedes, men der var en der kom med et forslag om, at på forsiden kun at medtage det seneste indlæg i en given tråd. Forstået på den måde at hvis en tråd har mange indlæg lige efter hinanden, vil det "spamme" forsiden, som jo så ikke giver et billede af hvad der ellers foregår på forummet.  
Generelt bruger jeg ikke søgefunktionen særligt tit, men den er rar at have..
Jeg prøvede lige oversigten med medlemmer, og det ser rigtigt fint ud, med diverse statistikker.  

Klap dig selv på skulderen Allan       
   


Jo ældre man bliver, jo hurtigere har man løbet som ung...

Tak for tilbagemeldingerne!

@Kovas: Links til "Mine indlæg" mv. er flyttet til undermenuen der kommer frem, når du klikker på dit brugernavn i topmenuen. Dvs. når man er logget ind, har man "sin egen" menu med links til beskeder, egne indlæg, egen profil mv. Mht. den grå pil, så skriver jeg den på listen igen.

@PinkHenrik: I den endelige version (dvs. ikke beta), er der en liste af nye tråde på forsiden. Den bliver dog ikke vist i beta-versionen, fordi den bruger den nye søgemotor, som ikke er i drift på beta-serveren. Dvs. den nuværende "aktivitetsliste" bliver suppleret af en "nye tråde" i højre side. Derudover kigger jeg på muligheden for at gruppere "aktivitetslisten", så vi viser "Bruger 1, bruger 2 og bruger 3 skrev i tråden: XXX" i stedet for 3 linjer efter hinanden. Men det er en lidt større nød at knække, så det kommer først efter denne opgradering er rullet ud.


Mvh. AllanE
Annonce

Statistikkerne er nu ændret, så de vises nederst på siden, hvis man bruger en mobil/lille skærm.


Mvh. AllanE

Ok, men det er altså mere handy at menuerne kommer frem uden at man skal klikke på dem som i det nuværende lds. Er det meningen at den øverste linie med forum projekter artikler mm skal forsvinde når man skroller ned? så skal man nemlig først skrolle for så at klikke på sit navn for at komme fra mine indlæg til aktive tråde. det skal man ikke nu.


Mange hilsner Kovas,

I et diktatur må ingen sige sandheden.
I et demokrati må alle lyve.
KK Steincke.

Menuen er lavet så den forsvinder når man scroller lidt ned, men kommer igen så snart man scroller en anelse op. På den måde har man mere plads til indholdet på skærmen. Man kan selvfølgelig overveje om den kun skal gemme sig, når man ser siden på en lille skærm eller mobil. Det er særligt dér, man har brug for pladsen. Er det bedre at menuen vises hele tiden?

Mht. undermenuen, så er det et emne der er blevet diskuteret en del i "usability"-verden. Det mest udbredte er, at man skal klikke (og dermed gøre noget aktivt) for at åbne en undermenu. De to væsentligste argumenter er, at det kan forvirre, at der sker en masse på skærmen bare fordi man bevæger musen rundt og at menuen kan forsvinde igen fordi musen kravler en smule udenfor menuen. 

Men det er selvfølgelig en smagssag. Jeg har slået det til nu i beta-udgaven - er det bedre sådan?



Mvh. AllanE

Man skal helt sikkert klikke for at vælge menupunktet, det er det eneste sikre på tværs af platforme.

Der findes intet værre end menuer som vælger sig selv mens man prøver at svæve ned til den ønskede menu.


Elektronikteknikeren

God morgen.

Jeg synes det er fint som der er blevet nu. Hvor log in menuen er tilgængelig hele tiden og kommer frem bare man holder musen over. Jeg synes det er nemmere at man hele tiden har adgang til hovedmenuerne uden at skulle skrolle først. Man kan self sagtens leve med at det ændres, men når du nu spørger om kommentarer.


Mange hilsner Kovas,

I et diktatur må ingen sige sandheden.
I et demokrati må alle lyve.
KK Steincke.
Der er yderligere 39 indlæg i tråden.
 Følg tråden
Vil du være med? Log ind for at svare.

Tilmeld dig og få fordele



Deltag i forummet, stil spørgsmål og svar andre

Favoritmarkér spændende indlæg

Færre reklamer, når du er logget ind
...og meget mere



Tilmeld dig gratis