Fjerne fuge fra gammelt trægulv

Hej :)


Kan nogen hjælpe med at anbefale mig:


1)

... Noget værktøj som jeg kan bruge til at fjerne gamle fuger/lakrester/snavs mellem mine gamle trægulvsplanker? Jeg har før brugt en finecutter, men den brændte ret ofte sammen, da den jo ikke er beregnet til den slags arbejde.

Behøver jeg i det hele taget fjerne de gamle fuger/lakrester/snavs inden jeg kommer ny fuge i? 


2)

... Hvilket fugemateriale kan jeg bruge (producent/forhandler). Og fås det i mørke farver?

Kan jeg slibe og overfladebehandle ovenpå fugerne (fx med farvet gulvolie)?


3)

... Hvordan gør jeg (start til slut)? Kan jeg undgå at sætte malertape på hver side af fugerevnen, når jeg alligevel skal have slebet mine gulve? 


4) 

... Hvad koster det at få en professionel ud og gøre arbejdet for mig i Københavnsområdet?


På forhånd tak :)


KVK
2 svar
 Følg tråden
Annonce
Annonce
Annonce

Velkommen til  

1. Ønsker du en synlig fuge ala skibsplanker, eller er du ude i at "skjule" fugen i forhold til resten af gulvet?
2. Det handler om det første spørgsmål, men generelt skal en fuge kunne arbejde, da det omkringliggende træ også arbejder (trækker sig sammen og udvidder sig i forhold til varme og luftfugtighed).
Fuger fås i mange farver og vil ikke tage imod andre farver fra olie/lak eller rødvin (i modsætning til træet)   
3. Du skal lave fugen efter du har slebet gulve, for du kan aldrig få en glat fin overflade på fugen ved at slibe den.
4. Ingen anelse...brug krak og ring til 2-3 forskellige firmaer og spørg på et overslag/tilbud.


Jo ældre man bliver, jo hurtigere har man løbet som ung...

Rens alle fugerne op med en gammel skruetrækker/stemmejern, der sidder helt sikker meget støv/sand/lakrester og måske også stifter/søm. derpå laver du en lang føringsskinne eller bare en lang retholt at køre op ad med håndrundsaven, først med en klinge du ikke er så øm over og sluttelig en slebet/skarp.

Indrømmet et større projekt. 

Go arbejdslyst.


Må jeg på min vanlige vis takke på forhånd for et eller nogle svar?
Med venlig hilsen 
maskinsnedker. (emeritus)

Den korteste vej mellem mennesker er et smil.
 Følg tråden
Vil du være med? Log ind for at svare.

Relaterede emner

Sponsor på LDS
Malgodt.dk

Malgodt er sponsor på Lav-det-selv.

Få særlig rabat på maling, epoxy og meget andet.

Se mere

Tilmeld dig og få fordele



Deltag i forummet, stil spørgsmål og svar andre

Favoritmarkér spændende indlæg

Færre reklamer, når du er logget ind
...og meget mere



Tilmeld dig gratis

Se også