Sølvfisk i køkkenet

Hej


Jeg har for mange sølv/ovnfisk i mit køkken. Om morgenen når jeg tænder lys, er der vel 10 på gulvet (7m2). Nogle er helt små, mens andre er 1-1,5 cm. Ind imellem er der også én i en skuffe.

Vi får vasket gulv hver 14 dag, men det bliver tørret helt efter vask. Vi har genvex, og en relativ luftfugtighed på ca 40% i vinterhalvåret, op til 60% om sommeren.

Vi støvsuger en gang eller to om ugen. Jeg har lokkefælder med lim stående, men de tager ikke dem alle.

Hvordan kommer jeg dem til livs? Findes der gift, som jeg kan bruge i køkkenet (langs paneler) uden risiko?

Mvh

12 svar
 Følg tråden
Annonce
Annonce
Annonce

Dyrene lever og yngler i fugtige, varme områder. Muligvis har du en slange/rør der sveder bag skabene eller under soklerne. Er huset ældre, er der 1000 bosteder. 


 

Huset er fra 2004.

Hvordan kan jeg kontrollere for fugt? Der er vandbåret gulvvarme, så det kunne måske være her, der er en utæthed?

Hvordan kan jeg vide om det er sølv- eller ovnfisk? Sidstnævnte lever vist i tørre miljøer over 25 grader - det er der nok ved gulvet.



LDS Systembesked
LDS Tip
Automatisk tip
Indkøbstip: Få 20% rabat på maling med vores rabatkode hos Malgodt: LDSMAL07     Se mere her

Og hvis man ikke er til gift, så støvsug dem. De formerer sig nemlig langsomt, så der skal ikke fjernes så forfærdelig mange før bestanden kollapser - med mindre man selvfølgelig har flere hundrede (tusinde) individer.  

Jeg har haft klikken soklen af under køkkenskabene, og støvsuget grundigt. Mod ydervæggen lå der en 20-30 døde sølvfisk under dampspærren. Dampspærren er ikke lufttæt mod væggen, så det er måske her sølvfiskene kommer ind, i fald der er lidt fugt i soklen?

Jeg har drysset den foreslåede gift ovenpå dampspærren hele vejen rundt under køkkenskabene, og håber så det slår dem ned i denne omgang. Men jeg er vel nødt til at lukke dampspærren tæt mod væggen eller tætne soklen for fugt, hvis jeg vil problemet helt til livs?

Mvh

LDS Systembesked
LDS Tip
Automatisk tip
Indkøbstip: Få 20% rabat på maling med vores rabatkode hos Malgodt: LDSMAL07     Se mere her
Annonce

Sølvfisk er nogle bæster. De kan leve helt uden flydende vand. De kan nøjes med luftfugtighed >60%, hvis der er varmt nok. 

Heldigvis overfører de ikke sygdomme. Edderkoppe og ørentviste spiser sølvfisk. 

Gør rent - Kig efter en kuldebro (opfugtning) og skru ned for varmen. 

Jeg er ikke med når du skriver "har haft klikken soklen af under køkkenskabene" og noget med at du kunne støvsuge under dampspærren. En dampspærre skal altid være tæt - ellers er det ikke en dampSPÆRRE men en dampOMKØRSEL. Du burde ikke kunne komme på "den kolde side" af dampspærren indefra. 




Soklen under skabene er en klik-model, skabene står på ben, og soklen er klikket på dem.

Der er muligvis ikke tale om en dampspærre, men nærmere om en dampbremse. Det er et tykt stykke plast, der er lagt ovenpå betonen, og så er der flydende trægulv ovenpå. Den er blot hæftet til væggen med et stykke malertape et par steder, og jeg kan derfor trække den ind fra væggen og støvsuge bag den langs væggen. Lyder det helt forkert?

Huset er i øvrigt fra 2004, så jeg vil tro der er radonspærre mellem væg og undersiden af betongulvet - men jeg véd det ikke

Jeg fandt tegningen: TÆTNING MOD RADON UDFØRES MED PAP ELLER POLYPAP KLEMT MELLEM LECABLOKKE TIL UNDERSIDE RÅBETONLAGET I TERRÆNDÆK.

Så må den plastfolie der ligger ovenpå betonen, jo kun have dampbremse-funktion, primært for trægulvets skyld. Er det ikke korrekt?

jo for den daværende bygge-fugts skyld. Den burde ikke have nogen funktion længere.

Denne bruger er slettet og ikke længere aktiv.
Der er yderligere 2 indlæg i tråden.
LDS Systembesked
LDS Tip
Automatisk tip
Indkøbstip: Få 20% rabat på maling med vores rabatkode hos Malgodt: LDSMAL07     Se mere her
 Følg tråden
Vil du være med? Log ind for at svare.
Sponsor på LDS
Malgodt.dk

Malgodt er sponsor på Lav-det-selv.

Få særlig rabat på maling, epoxy og meget andet.

Se mere

Tilmeld dig og få fordele



Deltag i forummet, stil spørgsmål og svar andre

Favoritmarkér spændende indlæg

Færre reklamer, når du er logget ind
...og meget mere



Tilmeld dig gratis

Se også