El-til lamper i stald

Hej alle i kloge mennesker :)


Jeg skal have sat en masse armaturer op i vores stald.

Jeg vedhæfter her et billede af hvordan det skal se ud.

Vi vil gerne kunne tænde alle lamperne i begge ender som tegnet - vær desuden opmærksomme på at der kommer flere lamper end her illustreret. Men tænker at det ikke har nogen betydning.


Begynder spørgsmålet er så: Hvordan skal de forbindes?

Hvor mange ledninger skal der være i kablet jeg køber?

Til info tilslutter jeg det ikke selv til sidst - det får jeg en elektriker til.

Men ville gerne selv lave alt forarbejdet (sætte lamperne op, trække ledninger, forbinde dem osv)


Jeg håber en af jer har tid til at svare - og meget gerne med en tegning så jeg ved præcis hvordan det skal sættes sammen.

Tak


Hilsen Michael

6 svar
 Følg tråden
Annonce
Annonce
Annonce

Du kan selvfølgelig lave korrespondence mellem afbryderne, men det bliver nogle lange ledninger frem og tilbage.

Jeg ville sætte et kiprelæ til lamperne sammen med HPFI-relæet og så have momenttryk kontakter i hver ende. Det giver også væsentligt enklere forkabling.

HPFI -> kiprelæ -> lamper

Kablerne kan være stift 3 x 1,5 brun/blå/gulgrøn

Styreledningerne fra momentkontakterne behøver kun 2 ledere, men det er nok smartere at bruge den samme type kabel, så kan du lave om på systemet senere hvis det bliver nødvendigt.


En korrespondance tænding kræver ikke kabel direkte imellem afbrydere. Du skal bruge en 5 leder hele vejen, så kan det komme til at spille. Under alle omstændigheder hen midt igennem stalden. Så kan der måske spares lidt ud til dem der sidder i siderne. 

Det er samme antal ledere hvis det skal laves med kiprelæ. 

Husk at kabler skal være armerede hvis de risikere gnaverangreb. Det forekommer bl.a.- i landbrugets drifts bygninger. 


Har nogen samlet det, kan det skilles ad. Samles igen ? ?


m.v.h. Erik

Er dit projekt i laden færdigt?   

På din tegning bør du rette teksten HPFI relæ til gruppeafbryder, ellers får du ikke "elektrikeren" til at tilslutte din installation. Som Erik har skrevet, skal du bruge et 5X1,5mm2 armeret kabel, hvis der mulighed for gnaverangreb. Ud for den midterste række sætter du en dåse og fordeler til de to yderste rækker med et treleder kabel. Til afbryderen og midterste række trækker du et femleder kabel. Fra din gruppeafbryder trækker du et treleder kabel. I den anden ende trækker du et femleder kabel fra midterste række til en dåse, som du trækker et trelederkabel fra til de yderste rækker. Fra dåsen trækkes et femlederkabel til afbryderen. Korrespondancen forbindes som en B-korrespondance, den med en leder fra P til P i de to afbrydere og fase i begge afbrydere, så du har en mulighed for at tilslutte en stikkontakt i begge ender. 

Denne beskrivelse gælder kun for den tegning, du har lavet. Hvis der skal flere armaturer tilsluttes, kræver det en tegning med alle armaturer på.


fase

Denne tråd fik mig til at tænke over traditioner mht. installationer.

I DK er det næsten enerådende med korrespondence når der er flere afbrydere til belysningen.

Jeg har boet de sidste mange år i det sydlige Tyskland, og her er det sjældent med korrespondence. Næsten enrådende er momentkontakter og kiprelæ i sikringsskabet.


Bent Andersen skrev den 22-11-2017 18:07:26

Denne tråd fik mig til at tænke over traditioner mht. installationer.

I DK er det næsten enerådende med korrespondence når der er flere afbrydere til belysningen.

Jeg har boet de sidste mange år i det sydlige Tyskland, og her er det sjældent med korrespondence. Næsten enrådende er momentkontakter og kiprelæ i sikringsskabet.


 Der er mange korrespondancer i DK, men der er også mange kiprelæ installationer i nyere tid...
Fordelen ved kiprelæ, er jo at det er forholdsvis nemt at udvidde på, hvis der opstår et behov for et nyt "tændsted"   
Men korrespondancen har været udbredt i den almindelige husinstallation, fra den gang hvor gruppeafbryderne (de gamle sorte NES) blev skruet op på en træplade, og kiprelæet var lige stor som en skotøjsæske  
Dengang lavede man også kronetændinger, hvilket er stort set helt utænkeligt i dag  


Jo ældre man bliver, jo hurtigere har man løbet som ung...
 Følg tråden
Vil du være med? Log ind for at svare.

Relaterede emner

Tilmeld dig og få fordele



Deltag i forummet, stil spørgsmål og svar andre

Favoritmarkér spændende indlæg

Færre reklamer, når du er logget ind
...og meget mere



Tilmeld dig gratis