Gasbeton-hus fra 60'erne

Hejsa gode LDS'er,

Jeg har kig på et gasbetonhus fra 1964. I den forbindelse nævnte en kammerat, at gasbeton den gang blev sat sammen med alm. mørtelblanding, ligesom man brugte - og bruger - til teglstenshuse. Han nævnte videre, at det var skidt, fordi denne mørtelblanding ikke binder til gasbeton-blokkene, og at man derfor kan pille et sådant hus fra hinanden med de bare hænder. 

Kan det mon være rigtigt, eller er det noget ævl?

Ser frem til jeres interessante inputs.

Pft. og mvh.

Hjemmemekkeren.


Med venlig hilsen
Hjemmemekkeren
6 svar
 Følg tråden
Annonce
Annonce
Annonce

Ja som jeg husker det blev der lagt to mørtel striber, og så en strimmel flamingo i midten.

Nu har huset jo stået siden 60érne, så mon ikke holdbarheden er ok.


Vi prøver igen, i morgen --

Det samme kan man også komme ud for med murstenshus. Jeg tror det handler mere om udførslen end at det er almindelig mørtel der er brugt.

Vi har en garage i sommerhuset som er muret i den gammeldags gasbeton, der kan man ikke bare pille stenene ud, selvom nogle af dem er frostsprængte. Der binder mørtelen stadig udemærket.

Stenene skal naturligvis forvandes inden der mures op, ellers suger stenene alt væden for hurtigt og figen bliver svag.


Elektronikteknikeren

Tak for jeres gode input! 

Siden jeg startede tråden her, har jeg talt med H+H og en arkitekt. H+H bekræftede, at mørtel var korrekt at bruge sammen med gasbeton-blokke i 1964. Arkitekten  påpegede - ganske som Gregeren - problemet med, at stenene kan suge væden fra mørtlen, hvis stenene ikke er forvandede. Om de blev det i 1964 i det aktuelle hus, det finder man nok først ud af, når huset skal rives ned - hvis det da ikke styrter sammen inden da :-(


Med venlig hilsen
Hjemmemekkeren

  Naturligvis styrter det sammen, sikkert allerede i morgen. Nu har det stået i 54 år, så tiden er sikkert gået  nu     


Har nogen samlet det, kan det skilles ad. Samles igen ? ?


m.v.h. Erik

Med alle de forbehold du har overfor et gammelt hus, venter der dig en masse søvnløse nætter fremover ..... Hvis du da tør gamble at købe det.

Tro mig, det næste emne du ser, har også udfordringer.


 

Altså hvis der ikke er revner i fuger og murværk, og du ikke kan kradse fugerne ud med fingrene når du går rundt og kigger på huset, ville jeg ikke være det mindst bekymret.

Med mindre der er en tilstandsrapport med alle mulige forbehold i forhold til murværket, vil du jo også få dækket hvis noget pludselig falder fra hinanden.


Elektronikteknikeren
 Følg tråden
Vil du være med? Log ind for at svare.

Tilmeld dig og få fordele



Deltag i forummet, stil spørgsmål og svar andre

Favoritmarkér spændende indlæg

Færre reklamer, når du er logget ind
...og meget mere



Tilmeld dig gratis