Gipsloft på eksisterende træloft

Hej Alle, 

Jeg mangler nogle gode råd og eventuelt erfaringer ifm et kommende loft projekt. 

Jeg skal have sat gips lofter op. I dag er der trælofter, formentlig sat op i 1969. Trælofterne er sat op direkte på spærrene, som har en spændvidde på ca 100 cm - lofterne hænger ikke. Jeg overvejer kraftigt at sætte gipsplader op direkte på trælofterne, men er selvfølgelig bange for at de begynder at hænge. Nogle erfaring med det? 

Man kunne også udskifte gipspladerne med fermacell da de vel er meget stærkere? 

Grunden til at jeg ikke vil tage de gamle trælofter ned og sætte forskalling op er at jeg ved at projektet så vil grube om sig, og for det andet vil jeg helst ikke sænke vores loft. 

Har i nogle erfaringer/gode ideer?

6 svar
 Følg tråden
Annonce
Annonce
Annonce

Hej.

En feks knauf gips 13mm vejer 7,5kg/m2 det vil jeg mene at det gamlet træloft sagtens kan bære. Bare sørg for at der er mindst den mængde skruer som foreskrives til gipspladelofter. for sjov skyld kan du jo sætte 4 skruer i logtet inden for en m2 og så hænge 7,5kg i den. Det vil gi er indtryk af hvor lidt det er i forhold til loftet.


Mange hilsner Kovas,

I et diktatur må ingen sige sandheden.
I et demokrati må alle lyve.
KK Steincke.

Det kommer vel lidt an på hvordan træloftet er fastgjort.
Hvis det er sømmet fordækt i feren, med små dykkere, så er der ikke meget der holder loftet, udover at det hele selvfølgelig hænger sammen.
Jeg ville måske stikke loftet en håndfuld skruer op i spærrene igennem brædderne, inden gipsen skal op... Better safe, than sorry.    


Jo ældre man bliver, jo hurtigere har man løbet som ung...
LDS Systembesked
LDS Tip
Automatisk tip
Indkøbstip: Få 20% rabat på spartelmasse og maling med vores rabatkode hos Malgodt: LDSMAL07     Se mere her

Helt klart Pink Henrik en god pointe.  

Jeg har selv sat gips op på et træloft uden problemer, men det er så længe siden at jeg ikke husker om jeg skruede brætterne ekstra. Men det hænger da stadig efter 15år


Mange hilsner Kovas,

I et diktatur må ingen sige sandheden.
I et demokrati må alle lyve.
KK Steincke.

Hej,

Jeg har lige opsat gipslofter i hele vores "nye" hus på 210m2. Huset er fra 1972 og der var træ-liste loftet i hele huset, sømmet direkte på spærene ligesom i dit hus. 

Jeg købte i HN en masse kasser 4x50 skruer og skruede hvert eneste bræt i hver spær. Nogle stedet hang det gamle loft lidt, hvor man tydeligt kunne mærke at skruerne trak loftsbrædderne til spærrene. 

Her efter opsatte jeg alm 122x244 cm. 13mm gipsplader i ét lag. Spartlede alle samlinger og så filt + maling. Det holder fint. Der er ingen grund til at købe dyre fibergips plader. Jeg har endda været på loftet flere gange og "bumpe" rundt. Ingen problemer. 


Indehaver af firmaet KV Sikring. Jeg sælger og installerer tyverialarmer, videoovervågning og adgangskontrol til private og erhverv. Jeg er bl.a. forhandler af Jablotron. Se mere på www.kvsikring.dk

Tak alle for nogle gode svar. Det lyder til at jeg roligt kan skrue gips direkte op, så længe jeg bare sikrer at det gamle loft sidder ordentlig fast. 

Tak for hjælpen. 

Jeg har faktisk oplevet et par gange, at hele loftet faldt ned på en gang, fordi man ikke have sørget for at de første lag var fastgjort tilstrækkeligt, til at kunne bære den øgede vægt.

LDS Systembesked
LDS Tip
Automatisk tip
Indkøbstip: Få 20% rabat på spartelmasse og maling med vores rabatkode hos Malgodt: LDSMAL07     Se mere her
 Følg tråden
Vil du være med? Log ind for at svare.

Relaterede emner

Sponsor på LDS
Malgodt.dk

Malgodt er sponsor på Lav-det-selv.

Få særlig rabat på maling, epoxy og meget andet.

Se mere

Tilmeld dig og få fordele



Deltag i forummet, stil spørgsmål og svar andre

Favoritmarkér spændende indlæg

Færre reklamer, når du er logget ind
...og meget mere



Tilmeld dig gratis

Se også