Kommentarer til projekt: Restaurering af gammel hanebøsse.

Her samles kommentarer til projektet: Restaurering af gammel hanebøsse.

Kommentarer vises både her og på projektet.
Denne bruger er slettet og ikke længere aktiv.
13 svar
 Følg tråden
Annonce
Annonce
Annonce

Det ser som sædvanlig flot ud det du har arbejdet med. Fantastisk gennemført. 

Jeg havde faktisk en stort set magen til. Den var fra min far, som gik lidt på jagt med den. I han velmagts dage havde han ikke tid til det, så den blev meget forsømt, så han solgte den til en ung smedesvend som sad til leje på nabo gården som min far havde erhvervet sig. Denne mand restaurede den (sikkert ikke til samme stand som du viser på skæftet)  og lavede en fin opbevarings kasse og det hele hvorefter min far blev så misundelig at han købte den tilbage for et noget højere beløb naturligvis. 

Jeg arvede den så men uden jagttegn ingen våbentilladelse. Så jeg borede og svejsede en bolt igennem i patronkammeret så den ikke kunne bruges ( flot slebet og bruneret). Et udlån af den til et teaterstykke "anni get your gun" gav det resultat at der uden min vidende blev søgt politi tilladelse oh good så stillede landbetjenten. Jeg forsikrede ham om at den var skåret i stykker og smidt i jern container. Han var nok ikke helt overbevist, men "væk er den"   


Har nogen samlet det, kan det skilles ad. Samles igen ? ?


m.v.h. Erik

Det er en skam at bøssen nu er destrueret, for du havde faktisk deaktiveret den efter alle gældende regler.

Skulle den ad skæbnens uransalige grunde dukke op af containeren med gammelt jern - det hænder jo for selv den bedste - så kan du roligt beholde den uden at få problemer med hr. landbetjent Haps. ;-)

Måske skal han bare lige have opdateret sin viden hos hr. politimester Bastian.  

Denne bruger er slettet og ikke længere aktiv.

Det er jeg nu ikke så sikker på. Lidt ude i familien har jeg en pensioneret politimand, der har været i våben teknisk afdeling. Han mener at det kun er flækkede løb der er gyldig. Naturligvis ved jeg hvor den er, men at forsøge at sende den til godkendelse er jo også risikabel. 


Har nogen samlet det, kan det skilles ad. Samles igen ? ?


m.v.h. Erik

Fantastisk flot arbejde det må også ha' taget lang tid at restaurere den.

Respekt for udført arbejde.


Må jeg på min vanlige vis takke på forhånd for et eller nogle svar?
Med venlig hilsen 
maskinsnedker. (emeritus)

Den korteste vej mellem mennesker er et smil.
Annonce

Deaktivering af våben har alle dage givet anledning til diskussioner, hvor man tidligere som regel kunne tale sig til rette med de respektive politimestre, da der ikke var specifikke anvisninger. De flækkede løb var nævnt som eksempel.

Efter våbenregistreringen blev centraliseret i Øst og Vest er alt blevet mere besværligt. Nu er det jurister og ikke våbenkyndige der sagsbehandler, hvor vi må afvente udfaldet af den første retssag mod Rigspolitiet for at få afgjort første del af roderiet. Retssagen er berammet til december 2017 i Østre Landsret.

Mange våbensager er sandet til i juridisk flueknepperi, og selv om man har lyst til at tale med store bogstaver, så skal gældende våbenlov uden diskussion overholdes til punkt og prikke.

Sid på hænderne. Afvent Østre Landsrets dom, og tag så en snak med din lokale politimester om den fornuftige deaktivering du har foretaget.

Denne bruger er slettet og ikke længere aktiv.

Ok jeg var ikke klar over at der var en sag om dette. 


Har nogen samlet det, kan det skilles ad. Samles igen ? ?


m.v.h. Erik

Tilføjelse:

For at undgå misforståelser skal det understreges, at hvad jeg har beskrevet og vist kun gælder jagtvåben som lovligt kan erhverves i Danmark.

For hånd- og halvautomatvåben gælder særlige krav som jeg ikke vil beskæftige mig med her på sitet. Der gælder særlige krav og tilladelser fra politiet.

Det skal også understreges, at for renovering af gamle jagtvåben gælder samme sikkerhedsbestemmelser, herunder besiddelse af gyldigt jagttegn og opbevaring i godkendt våbenskab skal overholdes.

Set i lyset af den seneste tids fokus på våben, opfordrer jeg indtrængende alle til at overholde våbenlovene nidkært for ikke at komme i vanskeligheder og miskreditere jægere og skytter.

Denne bruger er slettet og ikke længere aktiv.

Rust på gamle jagtvåben skal fjernes med omtanke, da rust kan have indflydelse på våbenets funktion og dermed sikkerhed.

Løbene kan indvendigt poleres med et flydende slibemiddel som SLIPOL, AUTOSOL eller lignende og masser af knofedt. Det er ikke ualmindeligt at arbejdet strækker sig over et par uger. Man skal tilstræbe at løbene står spejlblanke og uden lunker. Kan det ikke lade sig gøre, og har man ikke selv den fornødne viden, bør kanonen lægge vejen forbi en bøssemager der kan sige god for sikkerheden.

Udvendigt kan rust fjernes på løb med smergellærred og efterfølgende bruneres. I grovere tilfælde kan løbene files, men godstykkelsen må ikke svækkes. På baskyle og aftrækkerhus kan rust fjernes med smergellærred, men prøv først med polermiddel som eksempelvis AUTOSOL på en polerskive da smergellærred kan ridse.

Brunering gennemgår jeg ved en senere lejlighed.

Ridser efter smergellærred på metaldele der skal stå ubehandlede, fjernes med flydende slibemiddel og masser af tålmodighed. Efterfølgende vedligeholdes  med en passende våbenolie.

Når kanonen er restaureret skal trangboringen ændres til stålhagl, da blyhagl er forbudt i Danmark. Det er et job for bøssemageren ad hensyn til sikkerheden. Prisen er beskeden.

Disse restaureringer kan foretages af enhver der er i besiddelse af et gyldigt jagttegn, da restaureringen ikke ændre våbenets egenskaber efter våbenloven. Erhvervelsen af gamle jagtvåben skal naturligvis anmeldes til politiet efter gældende regler.

Gamle jagtvåben spiser normalt 12/65 patroner, og kan oftest bores op til 12/70 for at tage moderne haglpatroner, men vær mistænkelig for stempling af prøvetryk. Der gælder særligt antikke engelske haglspredere med tynde løb. Er du i det mindste tvivl, så få en vurdering af bøssemageren og fortsæt med at bruge 12/65 patroner, og brug samtidig en svag ladning, eksempelvis 24gr. (grain - og ikke gram) røgfrit krudt og max. 4 hagl.

Gamle hanebøsser skal naturligvis skyde med sortkrudt og skytten iført bowlerhat. Det kræver en genladningstilladelse (dog ikke bowlerhatten) som rekvireres hos politiet mod forvisning af gennemført obligatorisk genladningskursus, da færdige sortkrudtspatroner ikke lovligt kan købes i Danmark. Alt lovstof findes på nettet.

Derudover vil jeg kraftigt anbefale der tilegnes yderligere viden om sortkrudt i de respektive foreninger, da sortkrudt klassificeres som eksplosiver, hvor røgfrit krudt klassificeres som drivmiddel. Uden at gå i detaljer, er det en fornuftig klassificering man altid skal have i baghovedet.

Morale: Gå aldrig på kompromis med sikkerheden.

Denne bruger er slettet og ikke længere aktiv.

Brunering af geværløb:

Forarbejdet til et perfekt brunering af geværløb er en omhyggelig afslibning af skrammer som skæmmer det færdige resultat. Afslibningen foretages bedst med smergellærred korn 280 - 350. Vær omhyggelig da småskrammer ses tydeligt i det færdige resultat.

 Afhængig af om der vælges varm eller kold behandling , skal kammer og løb forsegles så væsken ikke påvirker de indvendige dele. Træpløkke vælges til varmbehandling og stearinlys til koldbrunering som bankes godt fast. Sidstnævnte sikrer den bedste tætning.

Når løbene er færdigslebet, skal de affedtes hysterisk grundigt. Brug gummihandsker da selv det mindste fingeraftryk giver skjolder i det færdige resultat. Affedt først med renset benzin, acetone eller lignende adskillige gange og gerne i kombination. Afslut med revet kridt der pensles omhyggeligt på emnet og efterfølgende fjernes grundigt med pensel og støvsuger.  Husk alle kringelkroge og sammenlodninger af løbene - det gælder særligt side by side våben.

Løbene kan også koges i 5 - 10 minutter i en opløsning af 50g trinatriumfosfat, 50g natriumhdroxid og 25g natriummettrasilikat opløst i 1liter vand. Problemet er bare at finde en materialist der kan sit fag og ikke er fokuseret på at sælge babyolie eller andre ligegyldige feel- good produkter.

 Til antikke engelske anbefales oftest en brunfarvning, som består af 100g olivenolie og 10 g antimomtriklorid.

Olivenolien opvarmes langsomt til lidt over 25 grader inden den blandes med antimomtriklorid. Rammer du 30 grader er ikke afgørende, men gå ikke længere op i temperatur. Opløsningen påstryges med en tot vat, og gentages med et par timers mellemrum efter en afbørstning med en stiv fin børste af kunststof efter hver påføring. En afdanket tandbørste er hel fin.

Væsken skal påføres så tyndt som muligt for bedste resultat - derfor anbefales vat.

Til kontinentale våben ses oftest sorbrunering. Dertil bruges 40g ferriklorid, 4g kobbernitrat, 80 ml. koncentreret salpetersyre opløst i 1 liter vand.

Væsken påføres løbene ved en temperatur på omkring 18 - 19 grade, og ikke over normal stuetemperatur, men med høj luftfugtighed for minimal forkobring af emnet.

Processen skal normalt gentages 6 - 8 gange med mellemliggende afbørstning med en fin stålbørste inden videre bearbejdning.

Begge bruneringsmetoder afsluttes umiddelbart med en vandfortrængende eller vandemulgerende olie uanset om emnet er tørt eller ej. Enhver velassorteret våbenpusher har de rette olier på lager.

Umiddelbart skal forstås som en ventetid på max. 10 minutter. En yderligere ventetid øger risikoen for oxidering der forringer slutresultatet.

Denne bruger er slettet og ikke længere aktiv.
Der er yderligere 3 indlæg i tråden.
 Følg tråden
Vil du være med? Log ind for at svare.
Sponsor på LDS
Malgodt.dk

Malgodt er sponsor på Lav-det-selv.

Få særlig rabat på maling, epoxy og meget andet.

Se mere

Tilmeld dig og få fordele



Deltag i forummet, stil spørgsmål og svar andre

Favoritmarkér spændende indlæg

Færre reklamer, når du er logget ind
...og meget mere



Tilmeld dig gratis

Se også