Tilslutning af opvaske OG vaskemaskine i køkken, afstand, etc.

Kære Lav-Det-Selv, 

Er ved at renovere en lejlighed, hvor jeg selv bygger køkken af brugte materialer. Jeg vil tilslutte både opvaske- og vaskemaskine i køkkenet. Afstanden til opvaskemaskinene er ok, lige ved siden af vasken men der er 3 meter til vaskemaskinen og jeg ville skulle forlænge både tilløbsslange og afløbsslange. Afløbsslangen kan vist ikke afmonteres maskinen men det kan tilløb, så jeg kan evt. blot udskifte den med en længere? 

En VVS mand, sagde der skulle føres fast forbindelse hen til maskinen og ville tage over 4000 + moms for opgaven med tilslutning af de to maskiner og håndvask-afløb. Men han har ikke set på opgaven, kun ud fra ovenstående beskrivelse. 

Er det nødvendigt at føre en fast forbindelse hen til de eksisterende slanger eller må jeg/en VVS mand forlænge uden?

Mvh Sven 

7 svar
 Følg tråden
Annonce
Annonce
Annonce

I mit tidligere køkken havde jeg en vaskemaskine stående lidt væk fra vasken (men et hjørne imellem). Der købte jeg nogle forlængerkabler til både afløb og vand  fra producenten (bosch). 

Jeg skulle kun bruge afløb, så kablet til vand var til overs men kan  sagtens bruges. er dog lidt mere kompliceret for aquastop enheden sidde lodret. Det sker normalt automatisk hvis man skruer den direkte på vandhanen, men hvis man putter en forlænger imellem vil man skulle lave en konstruktion der fastholder den lodret. 


Se bosch kabler på https://www.skiftselv.dk/tilbehoer-opvaskemaskiner/bosch-sgz1010/?utm_source=PriceRunner-Hvidevarer-Hvidevarer>Vaskogtoer>Opvaskemaskine-Tilbehoer


Ask

Man får aldrig en retvisende pris bare ved at spørge en tilfældig håndværker, hvis ikke vedkommende har set på opgaven og vurderet den. Lav du dit køkken og forbered det så godt som mulig for håndværker. Så bestiller du en af de lokale på timeløn og du får den billigste installation. 


Har nogen samlet det, kan det skilles ad. Samles igen ? ?


m.v.h. Erik

Hvis din vaskemaskine ikke er med aquastop, kan du købe en længere Pex-slange til tilløbet til din vaskemaskine, så du undgår samlinger. Afløbet vil jeg foreslå dig at lave i stive grå afløbsrør og om muligt placere det i soklen.


Søren O

Hej Allesammen, tak for gode råd. Kan man ikke også have afløbet som blot en forlængelse af slangen? Håber jeg kan koble begge til under håndvasken. Har vedhæftet et par fotos her, det er en Zanussi ZWG6160P --- hvis det er lovligt blot at forlænge med ny tilløbsslange og forlængelse af afløb, vil jeg da gøre det. Men kan umiddelbart ikke finde tilløbsslange fra Zanussi i den længe, ca. 3 meter. Vedhæftet fotos - der sidder ingen aquastop på tilløbsslangen pt. Mvh og tak. 

Prøv at søge med "tilløbsslange vaskemaskine". Så kommer der flere muligheder frem. Hvis du prøver "shop.elektrolux.dk" kan du finde en "tilløbsslange classic 3,5 m" til kr. 99,-.


Søren O
Annonce

Tilløbet til faldstammen skal sidde ganske lavt hvis man skal kunne lave et stift afløb i soklen. Desuden vil du skulle finde et sted at have plads til en ekstra vandlås, hvilket også kan blive lidt besværligt.

Jeg ville klart købe en autoriseret forlængerslange også bruge den. Den model har virket fint for mig. Afhængigt af hvordan pumpen i maskinen kører kan det dog godt være en ide at sørge for at slangen løber i toppen af skabene sådan at der ikke er fald mod maskinen hele vejen fra vandlåsen.  Da sådan en slange er tynd, burde den dog godt kunne være bagerst i skabene. 



Ask

Jeg kunne ikke hitte ud af LDS nye look, så jeg kom til at sende mit VVS indlæg til et forum om el-forbindelser:

Jeg har et par spørgsmål om montage af VVS der skal levere vand til en vaskemaskine

I hvilke situationer skal VVS materiel være godkendt til drikkevand ?

Skal det altid være godkendt f. eks også i forbindelse med en vaskemaskine eller spulehane ?

Må en kontraventil være fælles for flere aftapningssteder ?

Skal den monteres til et blandingsbatteri, jeg synes ikke, jeg set kontraventil i mit blandingsbatteri ?

Hvor langt fra aftapningsstederne må en kontraventil monteres, er der et største afstandskrav ?

Bortset fra, at kontraventilen skal monteres før tilslutningentil det offentlige drikkevand


LX
 Følg tråden
Vil du være med? Log ind for at svare.

Tilmeld dig og få fordele



Deltag i forummet, stil spørgsmål og svar andre

Favoritmarkér spændende indlæg

Færre reklamer, når du er logget ind
...og meget mere



Tilmeld dig gratis