(Gammelt) fyrtræsgulv + gulvvarme

Hej,


Jeg er ved at renovere en gammel murermestervilla, men er stødt på følgende hovedbrud:


Der ligger de oprindelige massive fyrtræsgulve i stueetagen - derunder en 50 cm høj krybekælder uden isolering.

Vi vil gøre alt for at bibeholde de gamle gulve, hvorfor jeg har talt med "Genbyg.dk" som fortalte at jeg sagtens kan pille gulvet nænsomt op, og så lægge det igen. De massive gulve er 30mm tykke


Valget står så mellem følgende:

1. Isolere bjælkelaget

Trække nye isolerede VVS-rør i krybekælderen til radiatorer. Isolere bjælkelaget med 150mm isolering, og derefter lægge gulvet ovenpå igen.


2. Støbe nyt betondæk

400mm isolering, og derefter støbe ovenpå med gulvvarme. Derefter ligge gulvet ovenpå igen.


Huset er fra 1925 med ca 8 cm hulmur, som engang er blevet isoleret (før vi købte huset)

Derudover isoleres der med 150mm i etageadskillelsen. På 1. sal er der etableret dampspærre og 300mm isolering mod loft. (1. salen varmes op med radiatorer)

Alle vinduer er skiftet til nye dannebrogsvinduer i træ indenfor de sidste 5 år.


Tror I gulvvarme vil fungere som primær varmekilde? Da det er trægulv kan jeg forstå at gulvets temperatur ikke må overstige 27 grader, da det ellers arbejder for meget.

Hvad taler for og imod? Har nogen nogle erfaringer der kan bruges?


På forhånd tak :-)


Mvh. Eddie

5 svar
 Følg tråden
Annonce
Annonce
Annonce

Gulvvarme under trægulv er i de fleste tilfælde nok som primær varmekilde, men isoleringen mod terræn skal som du nævner øges. Afhængig af rummenes størrelse skal der muligvis mere end en kreds for at få en stabil varmefordeling.

De 27 grader du nævner er absolut maksimum. Jeg vil ikke anbefale du overstiger 22 - 24 grader som igen taler for 400mm isolering mod terræn.

Indstøbte varmeslanger er ikke optimalt grundet den store termiske træghed. Undlad betondækket og læg varmeslangerne direkte under trægulvet på isoleringen i varmefordelingsplader.

Desuden er 30mm tykke trægulve stabilt nok til at undlade betondækket.

Denne bruger er slettet og ikke længere aktiv.

Tak for din vurdering Rantzau - du har været tidligt oppe :-)


Forstår godt hvad du mener, men mit problem bliver, at hvis jeg blot efterisolerer krybekælderen får jeg svært ved at få mere end 200mm isolering, og stadigvæk have tilstrækkelig ventilation af krybekælderen.


Kan man forestille sig at støbe betondæk, og derefter lægge gulvspånplader med varmeslanger? Eller bliver det alt for dyrt?

Jeg er altid tidlig oppe. Så har jeg hytten for mig selv uden at blive forstyrret - selv hunden snorksover. ;-)

Det kan lade sig gøre at isolerer en krybeklæder. Du skriver dit hus er en gammel murermestervilla fra 1925, så jeg gætter på at gulvet ligger noget højere end huse bygget senere. Du har sandsynligvis en trappe op til hoveddøre, så opgaven er overkommelig.

Rockwool har meget materiale om netop isolering af krybekældere som du kan rekvirere. Desuden har Statens Byggeforsknings Institut udgivet en række publikationer (SBI-anvisninger) du kan låne på biblioteket. Der vil jeg anbefale du starter da jeg ikke kender dit hus i detaljer.

Betondæk vil jeg stadig fraråde i forbindelse med trægulve. Den termiske træghed vil påvirke komforten i negativ retning.    

Desuden slipper du for at slæbe tonsvis at beton gennem huset med efterfølgende affugtning.

Det største arbejde er at pille det gamle trægulv op med henblik på genbrug. Genbrug af de oprindelige gulvbrædder vil du ikke fortryde, og en effektiv isolering mod terræn er en investering du omgående mærker på varmeregningen.

Da du sandsynligvis vil renoverer rum for rum, vil jeg anbefale du vælger polystyren som isolering. Det kan ikke optage fugt som mineraluld godt kan, hvis renoveringen trækker ud (og det gør det som regel).

Du behøver ikke at lægge nye strøer, men kan lægge de gamle gulvbrædder som svømmende gulv. Du lægger varmeslangerne i gulvspånplader som du nævner. Husk bare varmefordelingspladerne i aluminium.

Har du brug for råd i forbindelse med svømmende gulve og gulvbrædder, skriver du bare igen. ;-)

Denne bruger er slettet og ikke længere aktiv.

Altid lækkert når man kan få huset for sig selv.

Tak for de gode råd! Jeg går på biblioteket og låner et par bøger Du hører nok fra mig hvis jeg sidder fast.. 

Vi har næsten de samme overvejelser eddie. Jeg har et hus fra 1860, hvor det skal til at renoveres. Sådan et gammelt hus er jo bygget direkte på jorden, så sådan som jeg har forstået det af forskellige inputs er det nødvendigt at lave beton, fordi der ikke er plads til at lave krybekælder. Afhængigt af mit fundament kan det være nødvendigt at skal understøbe dette Har du nogen indputs til dette Rantzsau?

 Følg tråden
Vil du være med? Log ind for at svare.

Tilmeld dig og få fordele



Deltag i forummet, stil spørgsmål og svar andre

Favoritmarkér spændende indlæg

Færre reklamer, når du er logget ind
...og meget mere



Tilmeld dig gratis