3 cylindret motor

Der er efterhånden mange biler der har en 3 cylindret 4 takts motor, jeg forstår bare ikke hvordan man fordeler 4 takter på 3 cylindre, er der nogen der kan forklare mig det.

Mvh Volmer.


VH
25 svar
 Følg tråden
Annonce
Annonce
Annonce

Hver cylinder har 4 takter som alle andre moderne motore.

Men der er så 120 grader mellem hver tænding i stedet for 90 på en fire benet.



Elektronikteknikeren
Gregeren skrev den 15-11-2017 20:05:00

Hver cylinder har 4 takter som alle andre moderne motore.

Men der er så 120 grader mellem hver tænding i stedet for 90 på en fire benet.


Udsagnet er rigtigt, forudsat det gjaldt en totaktsmotor. Men gang tallene med to, så passer de til en firetaktsmotor.  (360*2/3=240 grader).      


Mvh. Leif.

Onliner:
"Diskutér ikke med en idiot. Vedkommende vil gøre alt for og trække dig ned på sit eget sølle niveau, for derefter at slå dig med sin enorme erfaring i kaos.

En eencylindret motor som på en plæneklipper er også en fire-takter. Den skal køre 2 omdrejninger for hver tænding = 2 x 360o = 720o.

En to-cylindret motor har tænding for hver 720o /  2 = 360o

En tre-cylindret motor har tænding for hver 720 / 3 = 240o (som Leif skriver).

En fire-cylindret motor har tænding for hver 720/ 4 = 180o



Søren O

Det kommer vel an på, hvor man måler antal grader for hver tænding. Hvis antal grader måles på krumtappen passer ovennævnte antal grader, men måles de på knastakslen må antal grader være det halve.


fase

Hvis sølerne på krumtapakslen, og det må vel være den det drejer sig om, sidder i trekant = 3x 120 gr, så må der også komme til at mangle en gang tænding da man med 3 cylindre ikke kan lave 4 takter og så må det være svinghjulet der træder til ved det fjerde tændingstidspunkt ligesom med den en cylindrede og det må da uværgeligt føles på samme måde som hvis en firtakts motor mangler tænding på den ene cylinder. Hvis man derimod lader sølerne stå i 180 gr så vil der hver anden gang være 2 cylindre der tænder og hver anden gang være en der tænder, så man kan da på ingen måde få en 3 cylindret til at gå jævnt som en 4 cylindret eller 6 cylindret.


VH
Annonce

Hvad er sølerne? Jeg har en gammel traktor med 3cylindre jeg kan virkelig ikke mærke at den er anderledes en en 4cyl.


Mange hilsner Kovas,

I et diktatur må ingen sige sandheden.
I et demokrati må alle lyve.
KK Steincke.

Volmer prøv at betragte den trecylindrede motor som tre encylindrede motorer sat efter hinanden.  Hver cylinder lever sit eget liv. Når cylindrene er bygget sammen, vil det være naturligt at forskyde lejerne i krumtappen 120° for hinanden. Det har intet med tændingen at gøre. Tændingen i hver cylinder forekommer for hver anden gang stemplet er i top (tændingen sker lidt før top). Ser du nu ind i strømfordeleren, vil du se, at der går en ledning til hver cylinder. Da knastakslen drejer med den halve hastighed af krumtappen, kan man lave tre kontaktpunkter i strømfordeleren, som sender strøm til tændrøret for den cylinder, som er i slutning af kompressionsslaget. Næste gang en cylinder er i slutningen af kompressionsslaget sender strømfordeleren strøm til det pågældende tændrør. Derfor kan du i princippet have 1, 2, 4, 5, 6 eller 12 cylindrede motorer.


fase

Så vidt jeg kan se så er der to stempler i top sammen og det midtereste i bund. I en firecyl er to i top og to i bund og der er en tænding i en eller anden rækkefølge feks 1423 (japanske mcer)  bliver det så ikke bare feks 123 i en trecyl.


Mange hilsner Kovas,

I et diktatur må ingen sige sandheden.
I et demokrati må alle lyve.
KK Steincke.

Se lige her hvordan stemplerne er/kan være forskudt:



Træd ikke på mine ledninger :o)

Her er et link:  link


Træd ikke på mine ledninger :o)
Der er yderligere 15 indlæg i tråden.
 Følg tråden
Vil du være med? Log ind for at svare.

Tilmeld dig og få fordele



Deltag i forummet, stil spørgsmål og svar andre

Favoritmarkér spændende indlæg

Færre reklamer, når du er logget ind
...og meget mere



Tilmeld dig gratis