3 cylindret motor

Der er efterhånden mange biler der har en 3 cylindret 4 takts motor, jeg forstår bare ikke hvordan man fordeler 4 takter på 3 cylindre, er der nogen der kan forklare mig det.

Mvh Volmer.


VH
Der er efterhånden mange biler der har en 3... Vis hele indlægget
25 svar
 Følg tråden
Der er 10 indlæg før dette.
Annonce
Annonce
Annonce
kovas skrev den 16-11-2017 13:25:29

Så vidt jeg kan se så er der to stempler i top sammen og det midtereste i bund. I en firecyl er to i top og to i bund og der er en tænding i en eller anden rækkefølge feks 1423 (japanske mcer)  bliver det så ikke bare feks 123 i en trecyl.

 Det er vist mere end unormalt hvis det forholder sig sådan Kovas. Hverken mine to trecylindrede traktorer eller min tre cylindrede 4 takts motorcykel har det sådan, ej heller de mange andre trecylindrede motorer jeg har set indvendigt gennem de sidste 40 år. Hvis det forholder sig sådan, som du mener, vil motoren være mekanisk ude af balance når den rotere. Men der findes da mindre to cylindrede motorer der er bygget så de mekanisk  er ude af balance. Engelske tocylindrede motorcykelmotorer plejer og være det man kalder en parallel twin, hvilket betyder at begge stempler følges ad, men de hopper sgi også pænt når de står og går.   


Mvh. Leif.

Onliner:
"Diskutér ikke med en idiot. Vedkommende vil gøre alt for og trække dig ned på sit eget sølle niveau, for derefter at slå dig med sin enorme erfaring i kaos.

Hej Nitter.

det er heller ikke fordi jeg vil lægge hovedet på blokken, men jeg synes at den her tegning af krumtappen i min David Brown skulle ha været tegnet anderledes hvis stemplerne skulle være forskudt med 120gr.



Mange hilsner Kovas,

I et diktatur må ingen sige sandheden.
I et demokrati må alle lyve.
KK Steincke.

Kovas, læg endelig ikke hovedet på blokken, du risikerer at miste det. Hvis du skal se, hvordan lejerne er placeret i forhold til hinanden, skal du have et billede af krumtappen set fra enden.


fase

Fabrin.

Det kan du self ha ret i  


Mange hilsner Kovas,

I et diktatur må ingen sige sandheden.
I et demokrati må alle lyve.
KK Steincke.

Ja en tegning set fra enden ville have været god, men Kovas tegning ser nu meget rigtig ud - det ligner en forskydning på 120o. De 4 "hovedlejer" mærket A er på linje, og øverste "plejlleje" "B" ser ud til at vare "i top". Nederste "plejllejer" er noget tættere på "centerlinjen", så det kan udmærket passe at det ene "plejlleje" vender fremad, og det andet "plejlleje" vender bagud.


Søren O
Annonce

Søren.

Ja det kunne jeg også godt se ved nærmere eftertanke.Dog skal siges til mit forsvar at  jeg lige havde læst dette og tænkte at den var så gammel at det kunne passe på daviden.

An inline three-cylinder engine with 180° crankshaft can be found in early examples of the Laverda Jota motorcycle made by Italian manufacturer Laverda. In these engines, the outer pistons rise and fall together like a 360° straight-two engine. The inner cylinder is offset 180° from the outer cylinders. In these engines, cylinder number one fires, then 180° later cylinder number two fires, and then 180° later cylinder number three fires. There is no power stroke on the final 180° of rotation. This unusual crank angle came to be due to lack of proper tooling at the factory, which also made vertical twin engines that utilized a 180° crankshaft.[citation needed] After 1982, this engine had the regular 120° crank angle.[citation needed]


Mange hilsner Kovas,

I et diktatur må ingen sige sandheden.
I et demokrati må alle lyve.
KK Steincke.
kovas skrev den 16-11-2017 19:26:59

Hej Nitter.

det er heller ikke fordi jeg vil lægge hovedet på blokken, men jeg synes at den her tegning af krumtappen i min David Brown skulle ha været tegnet anderledes hvis stemplerne skulle være forskudt med 120gr.


 Det kan du desværre ikke se på den tegning. Men stemplerne køre som på den lille film som bobernot, eller hvad manden nu kalder, sig linker til.


Mvh. Leif.

Onliner:
"Diskutér ikke med en idiot. Vedkommende vil gøre alt for og trække dig ned på sit eget sølle niveau, for derefter at slå dig med sin enorme erfaring i kaos.
kovas skrev den 16-11-2017 20:33:24

Søren.

Ja det kunne jeg også godt se ved nærmere eftertanke.Dog skal siges til mit forsvar at  jeg lige havde læst dette og tænkte at den var så gammel at det kunne passe på daviden.

An inline three-cylinder engine with 180° crankshaft can be found in early examples of the Laverda Jota motorcycle made by Italian manufacturer Laverda. In these engines, the outer pistons rise and fall together like a 360° straight-two engine. The inner cylinder is offset 180° from the outer cylinders. In these engines, cylinder number one fires, then 180° later cylinder number two fires, and then 180° later cylinder number three fires. There is no power stroke on the final 180° of rotation. This unusual crank angle came to be due to lack of proper tooling at the factory, which also made vertical twin engines that utilized a 180° crankshaft.[citation needed] After 1982, this engine had the regular 120° crank angle.[citation needed]

 He he. Ja, der har du lige fundet afvigelsen, der bekræfter reglen, med de 3*120 graders forskydelse på stemplerne.    

Men prøv lige og tænke over hvordan en firetakts twin (2 cylindre hvor stemplerne er forskudt 180 grader på krumtappen) tænder ???     


Mvh. Leif.

Onliner:
"Diskutér ikke med en idiot. Vedkommende vil gøre alt for og trække dig ned på sit eget sølle niveau, for derefter at slå dig med sin enorme erfaring i kaos.

Ja det har givet en noget ujævn motorgang. Der har nok også været et temmeligt tungt svinghjul monteret for at glatte lidt ud på motorgangen.


Søren O

Hej Bobenontot. Jeg kan se at jeg rigtig har fået sat gang i diskutionen og det er jo meget hyggeligt og belærende. Det var en rigtig god lille film med den arbejdende 3 cylindrede motor.

Mvh Volmer og tak til alle der er kommet med forslag og ide'er


VH
Der er yderligere 5 indlæg i tråden.
 Følg tråden
Vil du være med? Log ind for at svare.

Tilmeld dig og få fordele



Deltag i forummet, stil spørgsmål og svar andre

Favoritmarkér spændende indlæg

Færre reklamer, når du er logget ind
...og meget mere



Tilmeld dig gratis