Meget underligt problem med min Siemens opvasker..

Godaften LDS'er.


Jeg har et underligt problem med min Siemens opvasker (S9VT1S med aquastop og aqausensor). Når jeg starter en vask, starter afløbspumpen ikke i starten af programmet for at tømme resterende vand ud fra forrige opvask, og den tager heller ikke vand ind. Det eneste den gør, er at jeg kan høre at der skiftevis kommer en summelyd inde fra maskinen (lyder som en magnetventil, men der er aquastop på, så magnetventilen sidder ved vandhanen, så det er ikke denne der siger lyden), og drejelyde (lyder som plastiktandhjul der drejer), men der sker ingenting. 


Den tæller ned i tid, og ser ud som om at maskinen tror at alt er iorden, men ingen mekaniske funktioner bliver aktiveret.

Når jeg påvirker mikroswitchen for vand på bundpladen, kan afløbspumpen køre, så denne virker. Jeg har også målt på ledningerne til vandventil for indløb (aquastop) under hele startprocessen, og der bliver ikke på noget tidspunkt sat spænding på ledningerne til denne. Varmelegemet et ohm'et igennem til omkring 23 ohm.

Summelyden inde fra maskinen, kan jeg ikke umiddelbart konkludere hvor den kommer fra, men den mekaniske "tikken" (som lyder som plastikhjul der arbejder, og som skifter retning en gang imellem), kan jeg næsten kun konkludere at det stammer fra spuletryksfordeleren (som sidder på varmelegemet).

Jeg har en formodning om at problemet skyldes at maskinen "venter på noget", men hvad dette lige helt er, ved jeg ikke.

Den eneste jeg umiddelbart har en formodninger, kan være at spuletrykfordeleren (sidder med et 3 polet stik), ikke kan finde sin position, og derved ikke vil give signal til at maskinen skal starte en ny opvask, men om siemens opvasker benytter sig at dette princip, at der sidder noget måler indeni spuletryksfordeleren, som skal være i rigtig position før den vil gå videre i processen, ved jeg dog ikke?? Det kan også være at disse såkaldte "klikkelyde" er helt normale, og at fejlen skal findes et helt andet sted, elektronik evt??


Det skal lige siges at alt med vandtryk til maskine og afløb fungerer/er renset, så det er ikke her fejlen bør ligge. Niveaukontrol har jeg renset i eddike.


Så hvorfor vil maskinen ikke give spænding til indløbsventilen og hvorfor kommer disse lyde indefra maskinen, når intet sker, andre der har oplevet lignende???

På forhånd tak.

0 svar
 Følg tråden
 Følg tråden
Vil du være med? Log ind for at svare.

Tilmeld dig og få fordele



Deltag i forummet, stil spørgsmål og svar andre

Favoritmarkér spændende indlæg

Færre reklamer, når du er logget ind
...og meget mere



Tilmeld dig gratis