Eglo Fuevo spots

Jeg skal lave nogle spots i loftet og har fundet et sæt 3 spots fra Eglo som hedder Fuevo. Det er 230v LED spots som kun har en indbygningshøjde på 25mm. Fantastisk :-)


Til hver spot er der en lille transformer. Jeg er i tvivl om hvordan der kables fra én spot videre til en anden.

Installationsvejledningen er ikke særlig tydelig på dette punkt. Tænkte at der blot skal et installationskabel mellem hver spot, men det er en meget lille transformer og når der så skal fastgøres 1 kabel fra strømkilde og 1 kabel videre til næste spot, kan det knibe med pladsen hvor ledningerne skrues fast på transformeren.


Nogle der kan gennemskue det?

Og ja, - jeg ved godt at det skal gøres af en elektriker som jeg også har med på sidelinien. Vil dog gerne selv have styr på hvad der skal gøres og forberede kabler osv.


17 svar
 Følg tråden
Annonce
Annonce
Annonce

Der er sikkert ikke plads i trafoen til at du har 2 indgangskabler(sløjfning), der også er aflastet.
Så du er nok nød til at placere dåser, så du kan køre et "forsynings kabel" ud til hver spot. Men her opstår problemet, for dåserne må ikke dækkes til af loftplader.
Så jeg vil mene at dine spot er ubrugelige til andet end som "stand alone"   

Det næste er at trafoen ikke må ligge løst på loftet, men skal fastgøres (hvilket er umuligt gennem det lille hul der er skåret til lampen), hvilket de ikke viser i deres lille "brugsforvirring"... men det skyldes nok at lamperne ikke er lavet til det danske marked  

Du kan jo se hvad spænding/watt lyskilderne bruger og så købe en ny strømforsyning der kan trække dem alle på en gang. 


Jo ældre man bliver, jo hurtigere har man løbet som ung...

Altså man kunne vel lave det ved at have en dåse på væggen i kanten af rummet også trække et kabel per spot derfra, men det ville som nævnt være lettere med nogle andre hvor trafoen tillader en sløjfning.

Derudover tror jeg nok at den slags skal laves med downlight kabel - men det er der sikkert andre herinde som ved mere om


Ask

Tak for jeres svar :-)

Mht. til downlight kabel, er det så ikke kun hvis det skal være varmebestandigt? Men downlight kabel er ihvertfald noget tyndere end installationskabel, så hvis jeg bruger det, burde der være plads til at sløjfe ved hver trafo. Sker der noget ved det? Pt. sidder de løst på nogle lægter (jeg har ikke opsat gips endnu) og de er tilsluttet med alm. lampeledning på den måde. De virker fint.

Mht. til trafo, må den så ikke bare skubbes op i hullet til spot'en? Jeg har da tidligere set hallogen-sæt, hvor trafoen netop er lavet i en størrelse så den bare kan trækkes ved at hullet igen. Disse trafoer er meget små, - kun omkring 3x6 cm.


Normalt er det angivet af producenten hvor mange ledninger der må gå ind i hver klemme. Ved en lovlig installation overskrider man normalt ikke det antal


Ask
jks skrev den 15-11-2017 07:51:57

Tak for jeres svar :-)

Mht. til downlight kabel, er det så ikke kun hvis det skal være varmebestandigt? Men downlight kabel er ihvertfald noget tyndere end installationskabel, så hvis jeg bruger det, burde der være plads til at sløjfe ved hver trafo. Sker der noget ved det? Pt. sidder de løst på nogle lægter (jeg har ikke opsat gips endnu) og de er tilsluttet med alm. lampeledning på den måde. De virker fint.

Mht. til trafo, må den så ikke bare skubbes op i hullet til spot'en? Jeg har da tidligere set hallogen-sæt, hvor trafoen netop er lavet i en størrelse så den bare kan trækkes ved at hullet igen. Disse trafoer er meget små, - kun omkring 3x6 cm.


 Det er nemt at se på trafoen om der er plads til 2 tilslutnings kabler, for det kræves at de kan aflastes...og det kræves at kappen på ledningen skal ind under aflastningen, og det plejer at knibe med pladsen til 2 ledninger.
"En lampeledning fungerer fint" men hvor kommer den fra? for du kan ikke have et lampeudtag siddende oppe under gipsloftet, men den/de skal flyttes ned under det.

Det kan godt være at du har set halogensæt hvor trafoen kan skubbes op i hullet, men rent faktisk så skal de fastgøres fordi 230v enden jo kan udgøre en risiko... igen er aflastningen alfa omega   


Jo ældre man bliver, jo hurtigere har man løbet som ung...
Annonce

I øjeblikket er de bare tilsluttet midlertidigt fra en stikkontakt. Derfor monterede jeg dem bare hurtigt med lampeledning for at se hvordan de lyste.

Jeg har vedlagt et billede af en trafo. Kappen som skal skrues på, fastgører også ledninger og med downlight kabel tror jeg godt der kan være 2 ledninger.

Men mener I ikke at det er ok måde at forbinde dem på?

Jeg går ud fra at de 2 hvide skruehuller, der er uden for selve klemmerne bliver brugt til aflastning, ved at du skruer "låget" fast i dem.
Det gælder om at du skal have det hvide af ledningernes kapper ind under den. Så er der kun ganske få mm at skubbe selve det afisolerede ind i klemmen (du kan altså ikke klemme på den blå og brune ledning).

Sagt med andre ord: Hvis der stikker andet end det hvide af ledningerne ud når du har samlet det, så er det en om'er.
Prøv at hive i ledningerne, efter du har monteret det, men uden at du har spændt skruerne i klemmerne... Hvis du kan hive ledningerne ud, så er de ikke aflastet   


Jo ældre man bliver, jo hurtigere har man løbet som ung...

Enig med PinkHenrik i monteringen. Ledningens kappe skal ind under aflastningen, hvilket den bør komme hvis ledningen afisoleres som angivet i vejledningen.

Der står på strømforsyningen, at der skal anvendes kabel med kvadrat på mellem 0.75 og 1. Dermed kan du ikke bruge hverken downlight- eller installationskabel.

Strømforsyningen er lavet, så der kan tilsluttes én lampeledning. Som jeg ser det, kan der ikke på forsvarlig måde sløjfes i den pågældende strømforsyning. Terminalerne er ikke lavet til det og ledningerne kan ikke aflastes ordenligt.

Fast installation må man jo så i øvrigt ikke lave med 0.75 kvadrat lampeledning....

OK. Jeg er godt nok lidt forvirret nu :-) De er jo købt som et sæt med 3 stk og det er jo indbygningsspot. Men de må ikke indbygges da de skal forbindes med alm. 0.75-1 kvadrat ledning?

iflg brugsanvisningen er det et enkelt spot og ikke et sæt. at du så har 3 af dem tjah, jeg går ud fra at du så også har 3 transformere... dermed 3 enkelt spot og ikke et sæt

Der er yderligere 7 indlæg i tråden.
 Følg tråden
Vil du være med? Log ind for at svare.

Relaterede emner

Tilmeld dig og få fordele



Deltag i forummet, stil spørgsmål og svar andre

Favoritmarkér spændende indlæg

Færre reklamer, når du er logget ind
...og meget mere



Tilmeld dig gratis