Tæring af centralvarme anlæg

For ca. 15 år siden slukkede jeg for oliefyret. Hele anlægget har siden stået med vand på. Nu har jeg lyst til at fjerne fyr og kedel, men vil bevare radiatorer og rørføring (måske sætter jeg senere et pillefyr op i stedet.

For at få fjernet kedlen er jeg nød til at lukke det nuværende vand af.

Hvordan beskytter jeg bedst rør og radiatorer mod tæring indtil jeg evt. Sætter pillefyret op, -der kan godt gå nogle år?


 

14 svar
 Følg tråden
Annonce
Annonce
Annonce

Fylder rør og radiatorer op med vand og propper rørene af. 

Er du helt sikker på at du ikke kan afspærre nogen steder? 

Hvordan vil du beskytte anlægget mod frostskader i de år hytten ikke har nogen varmekilde? 

Hvad med at tømme for vand og så udskifte luften med argon. den er inaktiv og ubrændbar.


Mange hilsner Kovas,

I et diktatur må ingen sige sandheden.
I et demokrati må alle lyve.
KK Steincke.

Hvorfor ikke bare tømme det for vand, så bliver det ikke frostsprængt.


fase

Fugt/kondens (lidt vand i anlægget) + luft = tæring.  Dødt vand giver ingen tæring, og iøvrigt har anlægget vist klaret frisag mht. frostsprængninger de seneste 15 år, så mon ikke det overlever nogle få år i nu.  

Annonce

Nogle VVS-ere har udstyr til at fryse rør. Det er beregnet til hvis der skal arbejdes på anlæg med store vandmængder, så laver man lige nogle "nødafspærringer", f.eks. hvis et fjernvarmenet skal have en ny afgrening. Skal det være meget effektivt bruges flydende nitrogen (vist nok ca. - 183o C). Måske du ved at lave en trækasse rundt om dine rør kan fryse det med almindelige isterninger fra din fryser, selv om du nok skal regne med en dag eller 2 til frysningen. Tøris kunne også være en løsning.


Søren O
Frank Chr. skrev den 15-11-2017 00:26:43

Fugt/kondens (lidt vand i anlægget) + luft = tæring.  Dødt vand giver ingen tæring, og iøvrigt har anlægget vist klaret frisag mht. frostsprængninger de seneste 15 år, så mon ikke det overlever nogle få år i nu.  

 Så kan du jo tappe det gamle vand af i en balje, og pumpe det på igen. Hvid er er tyrkekspansion er det nok smart at bevare den på


Mange hilsner Kovas,

I et diktatur må ingen sige sandheden.
I et demokrati må alle lyve.
KK Steincke.

Tak for jeres svar. Med en brændeovn og to luft/luft varmepumper, tror jeg ikke, at risikoen for at anlægget vil fryse, er overhængende. 

Jeg tror at jeg vil prøve at tappe vandet af anlægget, gemme det i dunke, montere 2 ventiler og så må jeg se om den gamle boremaskine pumpe kan klare at trykke vandet tilbage i rørene igen. Selvfølgelig bevarer jeg trykekspensiondbeholderen, og varmtvandsbeholderen har også elpatroner så der stadig er mulighed for et bad.


 

Ja så har man bestemt ikke dødt vand længere hvis man følger Kovas "genbrugsråd" (det bliver jo iltet) Så kom du blot frisk og rent vand på anlægget, det bliver til dødt vand over tid.  

@ Frank Chr. har du belæg for at aftapning og påfyldning af gammelt vand vil ilte det ligeså meget som den iltning man foretager på vandværket bla for at udfælde jern mangan svovlbrinte hvor iltindholdet ved indgang til forbrugeren skal være mindst 5mgo2/l ?


Mange hilsner Kovas,

I et diktatur må ingen sige sandheden.
I et demokrati må alle lyve.
KK Steincke.
Der er yderligere 4 indlæg i tråden.
 Følg tråden
Vil du være med? Log ind for at svare.

Tilmeld dig og få fordele



Deltag i forummet, stil spørgsmål og svar andre

Favoritmarkér spændende indlæg

Færre reklamer, når du er logget ind
...og meget mere



Tilmeld dig gratis