gulvvarme rækkefølge osv.

Hej allesammen

mon der er nogle som vil dele lidt gulvvarme viden :)

VI har overtaget et hus med et gulvvarme anlæg.

Nu har fjernet et par radiatorer og sat to ekstra kredse på gulvvarmen.

nu kommer varmen ikke ordenligt rundt til den nye kreds (rum6) og en af de gamle (rum 5).

vi har luftet alt ud vi kender til og nu begynder jeg at tænke at designet af systemet ikke er optimalt hvis jeg følger min egen logik.

Vi har lige udskiftet pumpen til en alpha2 15-60. Før vi fik luftet ud kunne vi se luft komme sporadisk i alle returrør så der er gennemstrømning ved dog ikke hvor højt flowet er.

rum1 er 9,9 mm, resten er 20 mm pex.

alle ventiler er justeret som producent (megatherm) foreskriver, 

er denne opsætning overhoved fornuftig ?

jeg tænker på at radiator 2 og 3 kommer udenfor loopet ligesom med radiator1.

hvad med rækkefølgen af kredsene, kan den forbedres, f.eks korteste forrest .

Jeg kan se at fordelerrører til fremløb sidder med ca1-2 grads hældning, dvs at udlufteren efter rum 6 sidder lidt lavere. 

derfor  tænker vi at luft vil opad og måske ikke kommer ned til udlufteren, så bør dette rettes op eller er det ligemeget?


På forhånd tak



Det er ikke en skam at spørge, men det er skam ikke nødvendigt at høre på alt der kommer tilbage.
4 svar
 Følg tråden
Annonce
Annonce
Annonce

Lige en update.
vi har rettet op på fordeler røret og der bliver samlet en god del luft der kan vi oplyse. udlufteren bag fyrpumpen har vi ladet stå åben og også udlufterne på fordelerstrengene. 
vi har nu varme i alle strenge dog synes vi ikke at radiator2 og 3 bliver varme nok så overvejer stadig at rykke dem ud af loopet.


Det er ikke en skam at spørge, men det er skam ikke nødvendigt at høre på alt der kommer tilbage.

De to radiatorer skal heller ikke sidde inden som en gulvvarmekreds, så det kan du roligt gøre.     


Mvh. Leif.

Onliner:
"Diskutér ikke med en idiot. Vedkommende vil gøre alt for og trække dig ned på sit eget sølle niveau, for derefter at slå dig med sin enorme erfaring i kaos.

Som jeg ser dine streger, så er radiatorer på rør for sig selv. De skal have en fremløbstemperatur på 50-60 grader. I gulvvarme fordeleren skulle det gerne blandes på sådan en måde at du kun har 28- 35 grader der. Rækkefølge af kredse er lige meget. Det der betyder noget er om der er droslet ned på meget korte strenge. Du har 2 tegninger er det af 2 installationer ? .  

Prøv at at tage et billede af din gulvvarme installation og sæt ind her. 


Har nogen samlet det, kan det skilles ad. Samles igen ? ?


m.v.h. Erik

Der er kun et anlæg og der er pt kun en varmekreds på fyret. 

den første tegning er som det er lavet idag, det er den jeg gerne vil have optimeret /lavet om.

nr 2 er et spørgsmål om det er måden det bør samles. 

figur 3 er den ubestridt nemmeste modificering , da vi før gulvvarmshunt sætter et T ind op hertil forbinder radiator2,3 og håndklæde. 

på figur 4 , før radiator1 sættes T stykker ind for for radiator 2,3 og håndklæde. Dette kræver forlængelse af pex rør til raddiator 2,3 og håndklæde.

på figur 5 før radiator1 sættes T stykke ind, dette sættes til fordelerrør med forbindelse til radiator1,2 og håndklæde.

spørgsmåler er nu : Hvilke af disse er den mest optimale, eller er der en bedre 6 version? 


Det er ikke en skam at spørge, men det er skam ikke nødvendigt at høre på alt der kommer tilbage.
 Følg tråden
Vil du være med? Log ind for at svare.

Relaterede emner

Tilmeld dig og få fordele



Deltag i forummet, stil spørgsmål og svar andre

Favoritmarkér spændende indlæg

Færre reklamer, når du er logget ind
...og meget mere



Tilmeld dig gratis