Renovering af første sal

Hej Forum

Vi skal til at forbedre vores første sal i et 70er halvandet plans hus. Alt det etablerede gips tages ned. Vi er blevet anbefalet at fuge tagstenene indefra der vores hus ikke er lavet med undertag, eller understrøninger. Der er lidt lysindfald ved tagstenen. Når dette er gjort skal der skabet 5 cm ned til noget isolering. HVORDAN skabes dette frirum. Der skal isoleres med noget der svarer til 500mm isolering. HVAD kan erstatte samme isolering for det halve fylde?

Der skal laves flere vinduer - der er kun 2 velux mod vest nu. Er der regler for at lave flere vinduer på en tagetage? 

Er der nogle gode folk som kan inspirere til en design og indretning, måske en arkitekt herinde der har løst til at se en tegnning?

5 svar
 Følg tråden
Annonce
Annonce
Annonce

Hejsa.

Det er ikke det hele jeg kan hjælpe med, men lidt ideer og pointers.

Mellemrummet mellem tagstenen og din gips kommer typisk "af sig selv" fordi tagstenen ligger tværgående træ, der sidder på spærrerne og spærerne er ret tykke. Så du har som minimum et mellemrum der. Derudover kan du så sætte noget træ udenpå spærrerne for at skabe mere mellemrum (men så mister du så plads i rummene indenfor). Går ud fra at det er 25cm isolering du vil have i (du skriver 5). det svarer til hvad vi fik i og det giver rigtig god effekt.

Der er flere forskellige materialer at vælge mellem her. Det du skal kikke efter er lambda værdien, hvor du har brug for et så lavt tal som muligt. Standard isolering har såvidt jeg ved 38. Men du kan få rockwool eller glasuld ned til klasse 30 (det er det vi har). Hvis du gerne vil længere ned findes der nogle særlige skumplader (se på kooltherm og therma fra http://www.kingspaninsulation.dk) som kan komme helt ned til en lambda på 20 (altså næsten dobbelt så effektivt som normal isolering, ala det du efterspørger). De plader er dog bestemt ikke gratis og hvis man bruger dem er det super vigtigt at man får skummet alle mellemrum mv. med pir-skum på dåse for at få den fulde effekt.  Som jeg forstår det er pladerne ikke ligeså hårdføre som glas/stenuld, men de isolerer bedre.

Jeg vil dog mene at du sagtens kan leve med fx klasse 30 isolering. Medmindre du også har fået isoleringsplader uden på resten af huset mv. vil der alligevel være så mange andre steder hvor varmen kan slippe ud.

Vinduer kan du sætte så mange i som du har lyst til, så længe de sidder mellem spær. Men du må ikke lave kviste uden byggetilladelse. 

Husk en tæt dampspærre når du kommer så meget isolering ind.


Ask
Rantzau skrev den 14-11-2017 21:27:15

husk brandkrav inden der vælges isolering.

 Kingspan påstår faktisk at deres plader lever op til højeste brandklasser - men ja, intuitionen siger at PIR isolering brænder godt


Ask

Hej.

Hvorfor vælger i at udføre 500 mm isolering?
Hilsen Martin


Med venlig hilsen
Martin H.

Bygningskonstruktør / Energikonsulent
Skitsering - Byggeansøgning - Udbud - Tilsyn og byggeledelse.
Projekt,- projektering- og byggeledelse.
Arkitektfirmaet ARKIdesign ApS

Hej Martin, 

Mindre kan formentlig også gøre det. Jeg går efter en høj Lampda værdi, for mindst mulig plads. Brandkrav er naturligvis et issue. Hvad skal man i praksis tage stilling til?



 Følg tråden
Vil du være med? Log ind for at svare.

Tilmeld dig og få fordele



Deltag i forummet, stil spørgsmål og svar andre

Favoritmarkér spændende indlæg

Færre reklamer, når du er logget ind
...og meget mere



Tilmeld dig gratis