Glasfiber - form

Er der nogen herinde, der har erfaringer med at lave en form til glasfiberstøbning i andre materiale end glasfiber?

Jeg vil gerne høre, om det er muligt at lave en simpel form ud at eksempelvis hobbyplader med melamin eller hård masonit, som jeg støbe mine emner i? Det jeg har i tankerne, er to pontoner til et lille enmandsfartøj.

Jeg synes, at den sædvanlig proces er meget omstændig, når jeg kun skal lave to emner.

Mvh Thomas

11 svar
 Følg tråden
Annonce
Annonce
Annonce

Jeg har ikke selv prøvet at støbe med glasfiber, men med polyesterbeton. Jeg tror da at det er mest almindeligt at 1. form er lavet af et andet materiale. Lidt ligesom når man støber med papmache på en ballon. 

Det vil være ganske udmærket at støbe på hård masonite. Problemet kunne være at få formen ud af "pontonen" Men det kan måske klares ved at lave en meget tynd skal først, som så deles i 2 halvskåle. Disse kan så efter demontering af den indre form bruges til at støbe ovenpå indtil tykkelsen er opnået. 


Har nogen samlet det, kan det skilles ad. Samles igen ? ?


m.v.h. Erik

Hej Erik

Jeg vil gerne lave en negativ form, som jeg kan hive et færdigt emne ud af. Altså en traditionel glasfiberstøbning med gelcoat og glasfiber/polyester.

Mvh Thomas

LDS Systembesked
LDS Tip
Automatisk tip
Indkøbstip: Få 20% rabat på epoxy med vores rabatkode hos Malgodt: LDSMAL07     Se mere her

Det er vel ikke sådan man støber med glasfiber. Jeg mener hvordan vil du lægge måtter på, smøre med polyester, lægge måtter på o.s.v. INDE i en pontonform. Du bliver vel nødt til at støbe UDEN på en form og så have en måde at fjerne denne på. 

Eller som jeg fantaserede om at støbe en tynd skal (form ) som kan bruges som en del af pontonen. 


Har nogen samlet det, kan det skilles ad. Samles igen ? ?


m.v.h. Erik

Det er kun den nederste del af pontonen, jeg vil støbe i glasfiber - det skulle jeg nok have skrevet - toppen vil jeg lukke med en alu dørkplade eller lignende.

Forenklet sagt vil jeg lave en åben “trækasse”, som jeg vil støbe nede i. Formen skal laves sådan, at emnet kan tages ud, uden at noget skal skilles ad.

Mvh Thomas

Den almindelige metode ved glasfiber "støbning" er at bruge en negativ form.

Det kræver at formen har sammen finish, som den overflade man ønsker på det færdige emne.

Man giver formen en speciel form coating.

Så kan du lave en form i alternative materialer, der har den rette finish, skulle det være muligt, du vil jo nok skulle lave pontonerne i 2 halvdele, men det skulle jo kunne laves i samme form.

Alternativt kunne du jo lave en kerne i skum, og så støbe uden på den, det kræver jo noget pudse og poler arbejde, at få den rette finish, men tror det er nemmere  end at lave en form. 

Jeg byggede nyt fordæk og vindspejl til min jolle på den måde i pur skum, skummet blev fjernet, efterfølgende.


Vi prøver igen, i morgen --
LDS Systembesked
LDS Tip
Automatisk tip
Indkøbstip: Få 20% rabat på epoxy med vores rabatkode hos Malgodt: LDSMAL07     Se mere her
Annonce

Tak for jeres svar!

je_ns: 

Du skriver, at man give formen en speciel coating. Den skal vel have voks og evt. noget slipmiddel, men er der noget ud over det?

Ringdæk og vindspejl har du bygget ovenpå en positiv form af pur skum - har jeg forstået det korrekt? Har du overfladebehandlet skummet med noget, inden du lagde glasfiberen ud? Ellers bliver den vel opløst af polyesteren? 

Hvad med overfladen når man bruger en positiv form, den bliver vel sådan lidt "nubret", som indersiden af en enkeltskroget jolle? 

Mvh Thomas

Pur/pir skum bliver ikke opløst af polyester acetone..

Efter støbningen var færdig pudsede jeg overfladen, gav den nogle lag Topcoate, som jeg sprøjtede på, så det virkede som en slags sprøjtespartel, afpudsede igen, og sprøjtede et lag topcoate mere på, derefter slibning med vandslibepapir og efterfølgende polering til det stod spejlblank. Billigt men en meget arbejdskrævende proces, men jo nok det hurtigste til enkeltstyks produktion.


Jeg er ikke den store ekspert ud i formfremstilling, men har da set lidt hvordan det foregår.

Man starter med at lave en model, nøjagtig som ens emne skal se ud, overfladen skal stå helt blank og glat, og giver den formvoks, så sprøjter man modellem med formcoat, derefter støber man så formen uden på coaten, og laver de forstærkninger mv. der skal til. fjerner modellen, så har man en form der står spejlblank, og klar til at støbe et emne, som bliver nøjagtig som ens model.

Så starter man med at give formen formvoks, og derefter gelcoate og derefter støber man glasfiberen på.

Gelcoaten bliver så det udvendige på modellen, som fremstår spejlblankt, uden yderligere bearbejdning.

Hvis du støber med epoxy skulle du kunne bruge almindelig flamingo som kerne og så støbe uden på, flamingoen vil så stive det hele af, og gøre den synkefri, hvis der skulle gå hul på pontonen.

Mener også du kan male flamingokernen med et par lag god plastmaling, og så støbe polyester og glasfiber på uden at flamingoen bliver opløst. Men lav lige et forsøg, inden du begynder på det.


Vi prøver igen, i morgen --

Tak igen!

Jeg tror, at jeg vil forsøge at lave negativ form i træ... Alternativt bliver det laminering med epoxy på en kerne af flamingo.

Mvh Thomas

Nu kommer det jo an på hvordan  den skal se ud. Men hvis man feks forestillede sig en optimistjolle hvor lister og afstivninger er udvendig og den er lakeret og super finish indvendig så har man vel en form. Så ville jeg lave den så den kan skilles ad for hvis det støbte ikke rigtig vil ud.


Mange hilsner Kovas,

I et diktatur må ingen sige sandheden.
I et demokrati må alle lyve.
KK Steincke.

Det er naturligvis et sidespring.  Men tillad alligevel:

Nu om dage er priserne på alle slags gode, brugte både i anerkendte konstruktioner ekstremt lave. Uanset størrelsen kan man i dag næppe selv bygge en båd i en sammenlignelig kvalitet billigere end det, den kan købes for brugt. Jeg ville købe en god brugt båd og så hellere bruge penge og kræfter på at sætte den i bedre stand. Så ville jeg måske også kunne påregne en vis gensalgsværdi.

De tider, hvor selvbyggeri af både kunne betale sig, er desværre grundigt ovre. 


Finnband
Der er yderligere 1 indlæg i tråden.
LDS Systembesked
LDS Tip
Automatisk tip
Indkøbstip: Få 20% rabat på epoxy med vores rabatkode hos Malgodt: LDSMAL07     Se mere her
 Følg tråden
Vil du være med? Log ind for at svare.
Sponsor på LDS
Malgodt.dk

Malgodt er sponsor på Lav-det-selv.

Få særlig rabat på maling, epoxy og meget andet.

Se mere

Tilmeld dig og få fordele



Deltag i forummet, stil spørgsmål og svar andre

Favoritmarkér spændende indlæg

Færre reklamer, når du er logget ind
...og meget mere



Tilmeld dig gratis

Se også