Spørgsmål vedrørende. Pex tilslutning

Hej folkens. Jeg skal til og trække nye pex rør til køkken, og bad af flere årsager. Rørene inde i krybe kælderen har set bedre dage, og så skal vi ha den ene streng direkte ud til badet så vi ikke skal vente en evighed på varmt vand.

Spørgsmålet er så om jeg bare skal koble en fordeler på det hvide rør og køre pex hver sin vej, eller om det er noget sjusk ikke og tilstutte pex helt nede ved udgangen? 

14 svar
 Følg tråden
Annonce
Annonce
Annonce

Nu er det jo ret umuligt at se hvor det hvide rør befinder sig i forhold til bad og køkken, og om det er varmt eller koldt vand. 

Princippet i pex rør er at der går 1 rør til hvert tappested. Man sløjfer ikke videre. Derfor skal du have 2 fordelere:  nemlig 1 til det kolde vand med mindst 4 udtag (toilet - bruser - håndvask - køkkenvask ) samt 1 til det varme vand med mindst 3 udtag (bruser - håndvask - køkkenvask ) 

Skal du have hurtigt varmt vand skal de komme fra et sted nær varmt vands beholder hvis du ikke vil have cirkulation på en del af installationen. Desuden skal du vælge ret tynde pexrør så det ikke indeholder så mange liter i røret.



Har nogen samlet det, kan det skilles ad. Samles igen ? ?


m.v.h. Erik
ev elmand skrev den 13-11-2017 22:30:08

Nu er det jo ret umuligt at se hvor det hvide rør befinder sig i forhold til bad og køkken, og om det er varmt eller koldt vand. 

Princippet i pex rør er at der går 1 rør til hvert tappested. Man sløjfer ikke videre. Derfor skal du have 2 fordelere:  nemlig 1 til det kolde vand med mindst 4 udtag (toilet - bruser - håndvask - køkkenvask ) samt 1 til det varme vand med mindst 3 udtag (bruser - håndvask - køkkenvask ) 

Skal du have hurtigt varmt vand skal de komme fra et sted nær varmt vands beholder hvis du ikke vil have cirkulation på en del af installationen. Desuden skal du vælge ret tynde pexrør så det ikke indeholder så mange liter i røret.


 Først og fremmest tak for dit fine svar.! 


Beklager hvis jeg ikke fik formuleret mig ordentligt. Begge rør skal skiftes til pex og køre med fordeler hver deres vej. 

{<<toilet, bad, vaskemaskine) den ene vej 8meter

(>>toilet, køkken, opvaskemaskine} den anden vej Ca 14 meter. 


Spørgsmålet var så om jeg ikke kunne montere en fordeler direkte på det varme rør som er hvid på billedet. Eller om det er noget sjusk ikke og trække pex helt nede fra anlægget og op igen til der hvor man ser det hvide rør på billedet. Det er der hvor der er bedst plads til 2 fordeler 


Har nogen samlet det, kan det skilles ad. Samles igen ? ?


m.v.h. Erik

Har lige et par spørgsmål mere som jeg glemte og stille vores vvs'er. Der er lige et par steder hvor jeg er i tvivl hvorvidt om jeg skal køre med alupex som jeg kan bøje pænt.  eller alm. Pex og diverse bøjninger hist og pist. 

Princippet er det samme så jeg nøjes bare med det første sted, som er fra forsyning og op til første fordelerrør som skal sidde over anlægget. 

Med alupex er det jo intet problem og ligge det pænt langs væggen og op til fordeler rør, og derfra alm pex videre igennem krybekælder. 

Ulemper er måske det kræver andre fittings. 

hvorimod det kræver adskillige 90g bøjninger med alm pex. Som vel danner en masse svage punkter. 

Tænker og køre med 20/22 mm til fordeler, og 15/16 mm videre til tappe steder

Jeg ville under alle omstændighder køre med tyndere slanger, også til fordeler. f.eks. 15 mm til fordeler og 12 mm videre.  Det skal gå meget galt hvis der åbnes mere end 2 koldtvands haner samtidig. 


Har nogen samlet det, kan det skilles ad. Samles igen ? ?


m.v.h. Erik
ev elmand skrev den 17-11-2017 11:25:07

Jeg ville under alle omstændighder køre med tyndere slanger, også til fordeler. f.eks. 15 mm til fordeler og 12 mm videre.  Det skal gå meget galt hvis der åbnes mere end 2 koldtvands haner samtidig. 

 15 mm til fordeler siger du. Gælder det også når man har 2 toiletter, køkken, og 2 vaskemaskiner og er 5 mennesker i huset? Synes bare jeg kan læse mig frem til de fleste kører med Ca 20 mm til fordeler. 

Kør med 20/22 til fordeler og 15/16 vider derfra, det er sådan det laves i dag.


 Der er intet der er umuligt, det umulige tager bare lidt længere tid.

Er der noget i vejen for og spare pengene på 2 fordelerrør og i stedet montere et t - stykke på kold, og varm over anlægget. Og derfra 15 mm pex den ene vej, og 16 mm alupex den anden vej. Og så selvfølgelig fordelerrør længere ude på stregen hvor det skal fordeles ud til de respektive steder. 

Der er yderligere 4 indlæg i tråden.
 Følg tråden
Vil du være med? Log ind for at svare.

Tilmeld dig og få fordele



Deltag i forummet, stil spørgsmål og svar andre

Favoritmarkér spændende indlæg

Færre reklamer, når du er logget ind
...og meget mere



Tilmeld dig gratis