Sikring sprænger random

Hej alle

En af sikringer i gruppen sprønger random. Dvs hvis jeg sætter en ny sikring i, så kan det være den sprænger en af de andre 2. Det er lidt forskelligt, men den kan altid køre på 2 sikringer.

Den gør det med 2 ovne...... nøjagtigt det samme.

Hvad kan det skyldes?


Hej. God vind!

14 svar
 Følg tråden
Annonce
Annonce
Annonce

Hvor store er sikringerne og, hvor stor er effekten på ovnene. Er ovnene på hver sin gruppe?


fase

Det er naturligvis relevante spørgsmål, for at kunne svare dig mere præcis. 

Men principielt ved termisk belastning (i modsætning til motorer), så falder strømmen når der mangler 1 sikring. Altså hvis du hamrer afsted med overbelastning på 3 sikringer, så vil 1 af dem springe, og resten vil holde fordi strømmen falder. 


Har nogen samlet det, kan det skilles ad. Samles igen ? ?


m.v.h. Erik
ev elmand skrev den 13-11-2017 14:49:13

Det er naturligvis relevante spørgsmål, for at kunne svare dig mere præcis. 

Men principielt ved termisk belastning (i modsætning til motorer), så falder strømmen når der mangler 1 sikring. Altså hvis du hamrer afsted med overbelastning på 3 sikringer, så vil 1 af dem springe, og resten vil holde fordi strømmen falder. 

 Der er slet ikke tændt for nogle ting på komfuret. Den knalder bare sikringen så snart der tændes for gruppen. En random af de 3 sikringer i gruppen ryger, og derefter virker de 2 andre. Gør det ved 2 forskellige komfurer.



Hej. God vind!

S. Fabrin skrev den 13-11-2017 12:32:05

Hvor store er sikringerne og, hvor stor er effekten på ovnene. Er ovnene på hver sin gruppe?

 16a, og installationen helt fra tavlen er kun et par år gamle, direkte trukket af en el installatør ned til komfur. 


Hej. God vind!

Og hvem har tilsluttet komfuret? Noget tyder jo på at det er der fejlen ligger, når du nævner at du bytter rundt på flere ovne og fejlen stadig består. 

Jeg vil skyde på at der er byttet rundt på fase og nul et sted, eller at lusne sidder forkert på ovnen. Har du hpfi i din installation?


Elektronikteknikeren
Annonce

Det med at lusene i ovnene er tlsluttet forkert er naturligvis en god mulighed. 

Om der er HFI HPFI eller ingenting er i denne forbindelse ligegyldig. 


Har nogen samlet det, kan det skilles ad. Samles igen ? ?


m.v.h. Erik

Hvad er " random" for en tingest , er det radon eller hvad  ,   hvis spørgsmålet var på dansk ville du få et svar på dansk ...............................Erasmus Montanus.


Mvh S.H.
Hvorfor udsætte noget til i morgen , hvis man kan få andre til at lave det idag............
ev elmand skrev den 14-11-2017 07:27:50

Det med at lusene i ovnene er tlsluttet forkert er naturligvis en god mulighed. 

Om der er HFI HPFI eller ingenting er i denne forbindelse ligegyldig. 

 Ikke hvis jordleder er tilsluttet forkert på komfuret.


Elektronikteknikeren

Gregersen: I denne sag skriver manden at sikringer springer, så her har det ikke nogen betydning. Hvis og hvis der var udført nulling eller direkte jording,( ikke ok i private huse ) ville det være den samme sikring og ikke tilfældig der springer hvis jordleder var tilslutte forkert. 


Har nogen samlet det, kan det skilles ad. Samles igen ? ?


m.v.h. Erik

Det har jo virket med det komfur i 3 år.
Er så blevet skiftet med et andet komfur der har været brugt før, ikke i mit hus men en families hus.
Jeg har selv sluttet de 3 faser og nul og jord til. Jeg roder aldrig med den slags el normalt, ved godt der skal mand til, men er uddannet elektronikteknolog selv, så jeg går ikke hen og gør noget farligt. Og så har jeg kontaktet 2 elektrikere og de kommer ikke, jeg fatter det ikke. "kommer torsdag" (3 dage) kommer ikke, og kan så ikke fanges på mobil. "ringer i morgen" og det sker ikke, frustrerende.

Erasmus. Random betyder forskellige, ny hver gang.
Gregersen der er hpfi ja, men det slår den ikke fra.


Hej. God vind!

Der er yderligere 4 indlæg i tråden.
 Følg tråden
Vil du være med? Log ind for at svare.

Relaterede emner

Tilmeld dig og få fordele



Deltag i forummet, stil spørgsmål og svar andre

Favoritmarkér spændende indlæg

Færre reklamer, når du er logget ind
...og meget mere



Tilmeld dig gratis