Relæ slår fra

Lige så snart ovnen sættes i stikkontakt så går relæet, det sker også selvom der er slukket på stikkontakten. Den bliver tilsluttet via et jord-omformer stik. Sætter jeg vores opvaskemaskine går relæet ikke. Hvis jeg sætter ovnen til en anden stikkontakt så slår relæet ikke fra. Jeg er virkelig i tvivl om hvad der skal gøres, men jeg skal nok have en elektriker ud og se på det.


Har I nogle bud?

18 svar
 Følg tråden
Annonce
Annonce
Annonce

Er lidt enig med Dan1982. Folk kalder generelt alt i el tavlen for relæ... Så er det relæet eller sikringsgruppen der slår fra?

Hvis det er relæet, så kan jeg kun se muligheden for at der kun er aktiv jord i den stikkontakt, der får relæ til at koble ud. Den anden stikkontakt har muligvis ikke aktiv jordforbindelse. Det skal du få undersøgt først. Prøv evt med en 3. Og en 4. Stikkontakt og se om resultatet er det samme.


 

Tak for ordenligt svar, jeg stiller spørgsmål herinde da jeg ikke selv ved hvad der sker.

Det er relæet der slår fra dvs alt strøm slukkes i lejligheden, sikringerne springer ikke. Som nævnt så bruger jeg omformer af denne type: https://m.av-cables.dk/images/produ...jjjjkl.jpg

Derudover skal det nævnes at det har virket upåklageligt i flere år, men fejlen opstod i går aftes. Jeg kan tilslutte ovnen i anden stikkontakt som så nok kører på anden fase hvor det virker fint. Samtidig kan jeg tilslutte og starte opvaskeren i det “defekte” stik hvor der ikke sker noget ved det.

min største bekymring er at relæet slår fra øjeblikkeligt når jeg sætter ovnen til, og igen er det selvom der slet ikke er tændt for stikkontakten..

Nullen og jorden er "kortsluttet " enten i stikproppen  , ledningen  eller ovnen.....................


Mvh S.H.
Hvorfor udsætte noget til i morgen , hvis man kan få andre til at lave det idag............
Annonce

Hej Thfr

Som Mdn skriver så er grunden til at den anden stikkontakt virker næppe at det er en anden fase, men nok at den anden stikkontakt ikke har jord tilsluttet (den har muligvis en hul til jordbenet, men der er nok ingen ledning sluttet til på bagsiden).

Når HPFI-relæet slår fra er det fordi at strømmen i stedet for at blive sendt fra fase til nul går uden om systemet (fx ind i jordledningen).

Det mest sandsynlige er at der er sket en tæring i din ovn, som gør at strømmen løber rundt nogle andre steder end den skal. Din ovn er dog så smart konstrueret at stellet er sluttet til jord-forbindelsen, så strømmen løber ud den vej og HPFI-relæet slår fra. Sådan at ingen får livsfarlige stød.

Når du sætter ovnen til den anden stikkontakt fjerner du formentlig denne sikkerhed og du risikere i stedet at få stød hvis du rører ved stellet på ovnen (HPFI-relæet vil dog forhåbentligt stadig stoppe strømmen inden der sker alt for stor skade). Af samme grund kan det ikke anbefales at du kører med denne løsning!

Så: Det mest sandsynlige er at din ovn er kaput (medmindre man er meget elektronik og mekanik kyndig selv kan det næppe betale sig at få den fikset). 


Ask
karl smart skrev den 13-11-2017 10:11:24

Nullen og jorden er "kortsluttet " enten i stikproppen  , ledningen  eller ovnen.....................

 Jeg bruger samme stikprop til opvaskemaskinen, burde det så ikke også ske der? Og i samme stikkontakt som ovnen får alt strøm til at gå.

Ovnen virker jo som nævnt i anden stikkontakt, så hvilken ledning mener du?


En stikprop er det der sidder på ledningen til ovnen , og som skal i stikkontakten............


Mvh S.H.
Hvorfor udsætte noget til i morgen , hvis man kan få andre til at lave det idag............
Thfr skrev den 13-11-2017 10:15:02

 Jeg bruger samme stikprop til opvaskemaskinen, burde det så ikke også ske der? Og i samme stikkontakt som ovnen får alt strøm til at gå.

Ovnen virker jo som nævnt i anden stikkontakt, så hvilken ledning mener du?


 Det mest sandsynlige er som nævnt at problemet er inde i selve ovnen.

Forudsat at opvaskemaskinen også har et danske jordstik så fortælle det at den virker i stikket sådan set bare at problemet netop ikke er i din elektriske installation men i ovnen.

Om problemet så ligger i ledningen til ovnen eller inde i selve ovnen kan ikke afgøres på denne måde. Men umiddelbart vil jeg tro det er mere sandsynligt at fx et varmelegme er tærret end at der pludselig er sket noget i ledningen.

Hvor gammel er ovnen?


Ask

Ovnen er gammel, men jeg har ikke det præcise årstal. 10+ i hvert fald. Mange tak for svarene!

Der er yderligere 8 indlæg i tråden.
 Følg tråden
Vil du være med? Log ind for at svare.

Tilmeld dig og få fordele



Deltag i forummet, stil spørgsmål og svar andre

Favoritmarkér spændende indlæg

Færre reklamer, når du er logget ind
...og meget mere



Tilmeld dig gratis