er dette badeværelse lovligt?

Hej, jeg har overtaget et hus for ca 2 år siden, men er kommet til og kigge på badeværelses gulvet i stuetegen, som tidligere ejer har renoveret for måske 3-5 år siden, afløbet i bruseniche er i samme niveau som gulvet ude i gangen, samt der er ingen opkant fra baderelse i forbindelse med bundstykke i dør, det ligger plant.

Samt afløbet der under vasken er udført i en gammel støbejersskål - samt den er forhøjet med 4-5 forhøjerringe, samt fuld af klæber/beton rester.

Er det noget man kan klage over til dem der har lavet tilstandsrapport ikke har opdaget? for der var en anmærkning omkring fuge i bruseafløb, at det var mørtel, og ikke en gummifuge, så han har været obs på badeværelse.

Eller er det en ejerskifteforsikring man skal have fat i?

har vedlagt et par billeder.

9 svar
 Følg tråden
Annonce
Annonce
Annonce

Ingen input?

Nej risten sidder under et vaskeskab som hænger på væg, så den har været frit tilgængelig, og ikke nævnt noget om forbehold i tilstandsrapport..

Så har du en god sag, den skal hans forsikring dække.

Det er nok noget med at du skal have dig et nyt betongulv med nye afløbsinstallationer og vådrumstætning.

Og når så gulvet er banket op, opdager man at der heller ikke er isoleret ifht. nutidens standarder...


Elektronikteknikeren

At fliserne ligger så højt og gulvafløb er den gamle type, understreger min mistanke om, at tidligere ejer har lagt nye fliser ovenpå de gamle.


 

Annonce

Kan tidligere ejer have lagt nye fliser i badeværelset efter tilstandsrapporten?


Mvh. Christian M
 

Christian M skrev den 16-11-2017 07:45:29

Kan tidligere ejer have lagt nye fliser i badeværelset efter tilstandsrapporten?

 Nej kan han ikke, er lavet i 2013, og jeg overtog huset i 2015.

Tidligere ejer har etableret unidrain i bruseniche, hvor der før har været badekar, har snakket med ham om det, ang gulvet så er det støbt om i år 2000 måske, så er set jo om det var lovligt på det tidspunkt? For ved ikke om det tidligere ejer har lavet er en "let renovering" eller renovering hvor de nye krav skal opfyldes..

Har fået svar på hvordan den Byggesagkyndige der hat udført tilsynet forholder sig til det, han svare således:


Gulvafløbet under håndvask:

Vi har fejlagtig ikke anført skaden på afløbet i tilstandsrapporten, men denne skade burde være registreret i tilstandsrapporten med følgende tekst:

 

6.4 Gulvafløb - K1 - I gulvafløb i badeværelse i stueetagen er der anvendt forhøjerrammer mellem risteramme og afløbsskål.

Note: Løsningen har erfaringsmæssigt, vist sig ikke altid at være tæt og kan dermed medfører risiko for følgeskader. På grund af den lave vandbelastning i rummet vurderes forholdet ikke at give nærliggende risiko for følgeskader.

 

Med henvisning til vedhæftede tilbud, vil vi derfor tilbyde et kontant beløb på kr. 3.500,00 til fuld og endelig afgørelse ( du fremsender reg nr og kontonummer og vi overføre beløbet snarest muligt), alternativt vil vi lade afløbet udbedre iht tilbuddet. 

Fald på gulvet:

Ud fra de fremsendte målinger og vores besigtigelse er der ok fald til unidrain, hvilke må være tilstrækkeligt. Det er desuden også værd at bemærke at bygningen er fra 1968, hvilket også har betydning for hvad der normalt kan forventes.

SBi 252 er en anvisning og ikke en lov og har ingen lovgivende effekt. Anvisningen bruges som vejledning til, hvorledes et badeværelse hensigtsmæssigt kan indrettes.

Samt vedhæftet tilbud på udbedring af gulvafløbet, tænker bare det bliver gjort med slags coating af afløbet:

Hej Claus

 

Prisen for tætning af dette vil være kr. 3.475,- + kørsel kr. 995,- (rabatpris)  + moms.

 

Gulvafløbet skal være frit tilgængeligt, uden monteret skab, i en højde af min. 50 cm over gulv.

 

 

Jeg vedhæfter vor brochure og prisliste, til din orientering, og hører gerne fra dig hvis du har spørgsmål.

 

 

…Ved du at Remaljerings Selskabet Danmark også kan udbedre skader på plast- og alu- vinduer og døre, f.eks. efter indbrud…

 

Med venlig hilsen
Remaljerings Selskabet Danmark

Aut. Kloakmester

 

Vi ser frem til din stillingtagen til ovenstående og ser frem til at høre fra dig.

Ved ikke helt hvordan jeg skal forholde mig til det, for selv om det blir tætnet, er det vel stadigvæk ikke lovligt, samt der vil stadigvæk være en gammel afløbskål i afløbet, og gulvet ligger også for højt, der er minimal eller ingen fald fra døren, og over til gulvafløbet (ikke den i bruseniche) afstanden er ca 1,2 meter..

Er er ingen lov omkring det hvordan det SKAL udføres, eller er der kun lavet en anvisning om hvordan det BØR laves, er lidt det han skriver med SBI 252..

Samt han vil give mig 3500kr for og lukke sagen, eller at det blir udbedret efter deres tilbud, som ligger på 5587,50kr - så han tilbyder mig mindre end det vil koste og lave, medmindre jeg selvfølglig acceptere deres tilbud - men jeg har det sådan jeg vil hellere støtte nogle lokale håndværkere, end nogle de måske laver nogle lokumsaftaler med for selv ikke og miste for mange penge

Jeg ville afvente svar fra Orla Nautrup eller "den bygningssagkyndige" - jeg tror ikke jeg ville "spises af med dette" - Skal du sælge, står du med aben.. :-(

Denne bruger er slettet og ikke længere aktiv.
 Følg tråden
Vil du være med? Log ind for at svare.

Tilmeld dig og få fordele



Deltag i forummet, stil spørgsmål og svar andre

Favoritmarkér spændende indlæg

Færre reklamer, når du er logget ind
...og meget mere



Tilmeld dig gratis