Nye vinduer - fuge med kalkmørtel?

Hej

Dette er min første tråd - så bær over med evt. begynderfejl ;-)

Jeg renoverer et hus fra 1905. I stuen har jeg fjernet cellutex(?) plader fra væggene, og tømrer har sat nye vinduer i.

Der er hulmursisoleret så jeg har tænkt at indermuren skal stå pudset - og med diffusionsåben maling.

Jeg vil gerne have pudset lysning ved vinduerne. Tømrer har stoppet glasuld ind mellem vindue og mur.

Hvordan laver jeg bedst afslutningen/fugen mod vinduet (indvendigt?)

Jeg foretrækker at bruge kalkmørtel - men kan jeg fuge med det helt op til vindueskanten?

Skal jeg evt. fjerne isolering og erstatte med tjæret værk, for at få en fast bund?



På forhånd tak!

5 svar
 Følg tråden
Annonce
Annonce
Annonce

Du kan sagtens pudse med kalkmørtel oven på rockwool (det holder ihvertfald fint her). Kalkmørtlen er også dejlig fleksibel så den kan bedre håndtere noget træet arbejder med muren end en anden mørtel.

Tilgengæld skal du være opmærksom på at din murede lysning nok kommer til at fungere som en kuldebro, da dele af mørtlen når ydermuren og trækker kulde med ind. Det kræver god fokus på udluftning mv.




Ask

Jeg ved nu ikke lige hvor vil jeg er med kalkmørtel på indvendig side af vindue, og din diffusionsåbne maling. Du skal netop have den varme side af din ydermur damptæt for ikke at sende fugt ud i din mur, hvor det vil fortætte. Et vindue skal netop fuges med en damptæt fuge på indersiden, mens ydersiden helst skal være diffusionsåben.


Søren O

Hvis der er under 200 mm isolering (hvilket jeg vil tro når der kun er hulmur). Så er damptætheden jo ligemeget. Jeg vil tro at han også har pudsede vægge. At give dem god mulighed for at ånde er ikke dumt. 


Ret beset renoverer han bare med de samme materialer som der blev bygget med i 1905. 


Ask

Tak for svarene.

Det er rigtigt at isoleringsgraden i muren nok "hører fortiden til" - men målet er ikke at spare på varmeregningen, men derimod at bevare huset sundt, og i så tæt på oprindelig stand som muligt. Mange ville sikkert efterisolere indvendigt og sætte gipsplader op (med damspærre). Men jeg vælger at putte lidt mere i pillefyret - og håber så på at det er sundt for huset (og beboerne)

Som Askholme siger - så er det mest de oprindelige materialer jeg hælder til. Derfor havde jeg også tænkt at bruge tjæret værk omkring vinduerne - men det er selvfølgelig nemmere at bruge det mineraluld der allerede er sat i, hvis der ikke er problemer i det.

Mht. kuldebroer, så mener jeg vi er gode til at lufte ud. Desuden er der radiatorer under vinduerne (men overvejer noget genvex på længere sigt:-)

Det med radiatorerne øger til dels kun problemet. Tricket er at dugpunktet (stedet hvor kulde og varme mødes) formentlig kommer til at være på indersiden af din lysning.

Der vil så danne sig kondens løbende, især i de kolde vintermåneder og medmindre man løbende kommer af med det vil det være en kedelig grobund for skimmelvækst. 

Iøvrigt så mens jeg godt kan forstå kalkmørtel og den diffusionsåbne maling, så virker det på mig lidt overdrevet at skifte rockwoolen ud med tjæret værk. Man skal nogle gange huske at nogle af de byggematerialer der er kommet til de sidste 100 år faktisk bare er bedre rent kvalitetsmæssigt (andre som fx gipsplader handler nok mere om at spare arbejdstid)


Ask
 Følg tråden
Vil du være med? Log ind for at svare.
Sponsor på LDS
Malgodt.dk

Malgodt er sponsor på Lav-det-selv.

Få særlig rabat på maling, epoxy og meget andet.

Se mere

Tilmeld dig og få fordele



Deltag i forummet, stil spørgsmål og svar andre

Favoritmarkér spændende indlæg

Færre reklamer, når du er logget ind
...og meget mere



Tilmeld dig gratis

Se også