Fuldspartling eller filt

Hej LDS

Jeg har købt hus, og i den forbindelse er konen ikke helt begejstret for tanken om savsmuldstapet på alle vægge.
Vi har så talt om at afrense alle vægge og opsætte filt så vi får glatte hvide vægge.

Nu har jeg så set malerne på min arbejdsplds, hvor vi p.t. renoverer et nyt lejemål, fuldspartle væggene med en smart maskine.

Min tanke går så på hvilken løsning der er mest fornuftig for os. Selvfølgelig er der en udgift forbundet med leje af maskine. Men kræver det også faglig ekspertise at betjene den? Og kan det overhovedet betale sig i forhold til at afrense væggene og sætte filt op?

Da vi først overtager huset d. 1. februar ved jeg dog ikke om fuldspartling overhovedet er en mulighed, da det selvfølgelig kræver at det nuværende tapet sidder ordentligt fast

Kom endelig med erfaringer og gode råd.

6 svar
 Følg tråden
Annonce
Annonce
Annonce

Hvis der sidder tapet er det eneste rigtige at nedtage denne, spartle vægge og dernæst opsætning af filt.

Hvad er det for en maskine du har set? En slibe maskine?


Elektronikteknikeren
Gregeren skrev den 11-11-2017 19:01:55

Hvis der sidder tapet er det eneste rigtige at nedtage denne, spartle vægge og dernæst opsætning af filt.

Hvad er det for en maskine du har set? En slibe maskine?

En spartelmaskine til fuldspartling som professionelle bruger. Den kan også lejes flere steder. Jeg tænker bare at arbejdet med både at spartle og derefter slibe, bliver mindst ligeså stort som at nedtage tapet og opsætte filt.

LDS Systembesked
LDS Tip
Automatisk tip
Indkøbstip: Få 20% rabat på spartelmasse og maling med vores rabatkode hos Malgodt: LDSMAL07     Se mere her

Overvej rullespartel. Jeg har lige rullespartel 150m2 vægge i vores nye hus og det gik let som en leg. Slibningen foretages med en girafsliber, og er også ret nemt. Bagefter er dine vægge klar til filt :-)


Indehaver af firmaet KV Sikring. Jeg sælger og installerer tyverialarmer, videoovervågning og adgangskontrol til private og erhverv. Jeg er bl.a. forhandler af Jablotron. Se mere på www.kvsikring.dk

Jeg ville også sige rullespartel. du slipper ikke nødvendigvis for at spartle hvis du nedtager tapetet. 

Jeg synes heller ikke at tapet virker som et særligt bæredygtig underlag.


Elektronikteknikeren
Gregeren skrev den 11-11-2017 20:15:25

Måske. Men du slipper ikke nødvendigvis for at spartle hvis du nedtager tapetet. 

Omvendt synes jeg ikke at tapet virke som et særligt bæredygtig underlag.

Det er også lidt det jeg tænker. Altså at tapetet ikke giver det optimale underlag.
Jeg tror måske vi starter med at nedtage tapet i et af de små værelser, for at se hvor besværligt det er. Men det er nok den bedste løsning at få det tapet helt ned først.

Du må endelig ikke spartle savsmuldstapet. Vandet i spartlen får papiret til at bule ud og blive løst. Sprøjte spartel kræver kræver lidt håndelag og gerne nogen ekstra lange spartler på 80-100 cm.  Også lidt håndelag for at kunne trække det af jævnt.  Men for dem der kan det, tager et helt hus max en dag.



km
LDS Systembesked
LDS Tip
Automatisk tip
Indkøbstip: Få 20% rabat på spartelmasse og maling med vores rabatkode hos Malgodt: LDSMAL07     Se mere her
 Følg tråden
Vil du være med? Log ind for at svare.

Relaterede emner

Sponsor på LDS
Malgodt.dk

Malgodt er sponsor på Lav-det-selv.

Få særlig rabat på maling, epoxy og meget andet.

Se mere

Tilmeld dig og få fordele



Deltag i forummet, stil spørgsmål og svar andre

Favoritmarkér spændende indlæg

Færre reklamer, når du er logget ind
...og meget mere



Tilmeld dig gratis

Se også