Udretning af plankebord.

Hej,

Her for et par uger siden lavet jeg 3 plankebord af ege træ, hvor det er 2 massive planker med natur kant på 5 cm tyk og 120cm lang, og ca 40cm bred.


Desværre har den ene plade givet sig efter olie behandling, og den bøjer op i den ene ende.

Og sidder lidt og fumler med hvordan jeg skal håndterer det, i at planken skal være lige igen.
Har adgang til følgene maskiner, men vil høre hvad rækkefølge jeg skal gøre det i, og have råd til hvordan jeg kan løse mit lille problem.

Maskine afretter.
Maskine høvl.

Samt andre mindre håndværktøj til den salgs opgave.

4 svar
 Følg tråden
Annonce
Annonce
Annonce

Kunne man tage spændingen af træet med nogle langsgående riller på bagsiden? Hvor meget har den slået sig?


 

Gætter på at du ikke har en sarg under, og det er årsagen til træet slår sig.
Det vil det fortsætte med i al fremtid, fordi træ arbejder med forskellige temperature og luftfugtighed.
En løsning kunne være at fræse et stykke vinkeljern ind i undersiden, der kan fungere som sarg.


Jo ældre man bliver, jo hurtigere har man løbet som ung...

Hvis du ikke har olieret på begge sider har har du svaret der.så skal den bare have på den anden side, så kan du være heldig det udligner sig. 

Der er to problemer her.

Den ene er, at træet åbenbart ikke er lagret (tager flere år).

Den anden er, at ved oliering/mailng/lakering osv. skal begge sider behandles i samme ombæring, ellers slår selv spånplade eller krydsfiner sig. Som Illisher siger kan du prøve at give bagsiden en gang olie, men jeg er bange for at det er for sent.

 Følg tråden
Vil du være med? Log ind for at svare.

Tilmeld dig og få fordele



Deltag i forummet, stil spørgsmål og svar andre

Favoritmarkér spændende indlæg

Færre reklamer, når du er logget ind
...og meget mere



Tilmeld dig gratis