Selvnivellerende gulvspartelmasse - kun for professionelle?

Hej!

Jeg har nu søgt stolpe op og stolpe ned og kan sagtens finde flere indlæg, bl.a. herinde, omkring selvnivellerende gulvspartelmasse, men synes stadig ikke jeg har ro i maven omkring hvor vidt det er noget man som amatør gør-det-selv håndværker kan gå i gang med.
Jeg er i gang med og renoverer kælderen og skal have lagt laminatgulv på beton. Betongulvet er generelt pænt og jævnt, men dog med enkelte ujævnheder og vil gerne være 100% sikker på det nye gulv ikke kommer til at knage og brage når det er lagt.
Det største af rummene er 36m2 ellers er det to værelser på 13m2 og en gang.

Som jeg kan læse så det vigtigt at:

  • Bruge en tandspartel til fordelingen.
  • Følge blandingsforskrifterne 100%.
  • Være omhyggelig med primer.
  • Dække hele gulvet.
  • Evt. bruge en pigrulle.


Men kan nogen komme med erfaringer om det her er noget jeg bør gøre selv eller lade en professionel om for at få et godt resultat?

På forhånd tak for alle input!


Selvgjort er velgjort!
8 svar
 Følg tråden
Annonce
Annonce
Annonce

Du bør foretage en udmåling af gulvet for at finde top og lavpunkter så du ved hvor meget der ca skal rettes op. Det ønskede niveau markeres med jævne mellemrum i hele fladen - eg. en skrue for hver m2

/BOFH


Giv mig min kop kaffe og et serverrum!

Tak for input BOFH. Når ovenstående er udført og markeret, er det så forholdsvis til at styre når først man står med spartelmassen og skal have den fordelt?


Selvgjort er velgjort!
LDS Systembesked
LDS Tip
Automatisk tip
Indkøbstip: Få 20% rabat på spartelmasse og maling med vores rabatkode hos Malgodt: LDSMAL07     Se mere her

Ja det er ikke det store problem - udfordringen er mest at vide hvor meget der skal på i hvert stykke og samtidig bevare overblikket - der hjælper nogle skruehoveder til at sigte nivauet efter helt utroligt meget for hvis man markerer direkte på selve gulvet forsvinder markeringen ligeså snart man har hældt massen ud.

I mit tilfælde satte jeg en bred spartel på et kosteskaft, samme med pigrullen - så kan man stå stå op med det istedet for at skulle ned på knæ hele tiden. Derudover bør man være to til arbejdet - en til at blande og en til at lægge ud. Man løber stærkt mens det står på så den der med primeren er vigtig fordi det betyder at du kan købe noget ekstra tid til at vurdere arbejdet undervejs.

/BOFH



Giv mig min kop kaffe og et serverrum!

Iøvrigt skal siges at du kan spare en mindre formue ved at fjerne de værste toppe med en diamantkop på vinkelsliberen - men waf-faktoren ved at foretage den operation indenfor er ikke god...

/BOFH


Giv mig min kop kaffe og et serverrum!

Det er super nemt at anvende selvnivelerende gulvspartelmasse - og arbejdet er bestemt for amatører. Du får nemt et snorlige gulv. Jeg plejer at blande massen op i store murerbaljer, og så hælde det ud sådan nogenlunde godt fordelt. Herefter bruger du en "pigrulle" på et kosteskaft, som du kører godt igennem massen. Det er bedst at være et pr stykker, så én fordeler og en anden sørger for at blande spartelmassen op, da det skal hældes ud vådt-i-vådt. Det tørrer ret hurtigt!


Indehaver af firmaet KV Sikring. Jeg sælger og installerer tyverialarmer, videoovervågning og adgangskontrol til private og erhverv. Jeg er bl.a. forhandler af Jablotron. Se mere på www.kvsikring.dk

LDS Systembesked
LDS Tip
Automatisk tip
Indkøbstip: Få 20% rabat på spartelmasse og maling med vores rabatkode hos Malgodt: LDSMAL07     Se mere her
Annonce

Jeg har ikke tidligere haft held med selvnivelerende spartel, men i denne uge hjalp jeg en kammerat med en stue. Der havde tidligere været gulvtæppe, men nu skal der være klik gulv, og det stiller jo større krav. 

Efter råd fra en proff. blandede vi det lidt tyndere end forskrifterne, som han sagde "!det er lettere at arbejde med og styrken betyder ikke så meget når der skal trægulv over" De værste knotter hugges af - der primes - spartel lægges ud og med en stor spartel på kosteskaft trækkes det hele tiden væk fra vægge så der ikke ophober sig en vulst der. Ellers rettes af med 2 m retskinne ( vaterpas, men der kigges ikke på blæren) Det var ikke meget skævt derfor ingen niveau punkter. 

 Dagen efter slibes det. Han brugte en haveflise der var fastgjort på en lægte, så man kan køre med den opretstående. Det er mest for at tage små toppe der viser sig.  Jeg har hørt fra ham og han var tilofreds med resultatet. 


Har nogen samlet det, kan det skilles ad. Samles igen ? ?


m.v.h. Erik

Jeg spørger også lige her da jeg skal igang med noget gulvspartelmasse snart. En ting der ville være rigtig rar at vide er ca. hvor meget man skal blande af gangen.

Folk skriver typisk "bland kun lidt", men betyder det til 2,5 eller 10 kvm. af gangen? 


Ask

Mange tak for input, synes bestemt det har givet noget mere ro i maven til at gå i gang, hvis det viser sig gulvet ikke er lige nok!   

Men også et fint spørgsmål Ask kommer med, hvor meget man skal blande af gangen?


Selvgjort er velgjort!
LDS Systembesked
LDS Tip
Automatisk tip
Indkøbstip: Få 20% rabat på spartelmasse og maling med vores rabatkode hos Malgodt: LDSMAL07     Se mere her
 Følg tråden
Vil du være med? Log ind for at svare.

Relaterede emner

Sponsor på LDS
Malgodt.dk

Malgodt er sponsor på Lav-det-selv.

Få særlig rabat på maling, epoxy og meget andet.

Se mere

Tilmeld dig og få fordele



Deltag i forummet, stil spørgsmål og svar andre

Favoritmarkér spændende indlæg

Færre reklamer, når du er logget ind
...og meget mere



Tilmeld dig gratis

Se også