Asynkronmaskin - generator - motor

hey gutter jeg er igang med et projekt hvor jeg skriver om asynkrongeneratore i forhold til vindmøller, men ved ikke om det jeg har skrevet er fuldkommen ved siden af. 

 ærlig mening til min forståelse af en asynkronmaskine. 


Asynkrongeneratoren findes luftkølet eller væskekølet. generatoren nedenfor viser hvordan en luftkølet asynkrongenerator ser ud, også kaldet kappekølet. det betyder at generatoren er helt lukket og kølet med udvendige ventilatorer, hvor andre “ventilerede” modeller får blæst luft igennem generatoren for køling. 

den kappekøleede version består af et statorhus og lejeskjolde, hvor rotorakslen (højhastighedsakselen) sidder i kuglelejer som er monteret i uddrejninger i lejeskjoldene. lejeskjoldene er fastmonteret på hver side af statorhuset. Statorhuset er monteret ovenpå en fod med 4 huller til fastspændingsbolte. inde i statorhuset finder man stator-blikpakken som er den stillestående del af generatorens magnetsystem. i stator-blikpakken finder man en statorvikling som er forbundet til et klemmebrædt som sidder på toppen af generatoren i klemmekassen. ledningerne til forsygningsnettet forbindes i klemmebrædtet. på akslen sidder rotor-blikpakken som er den bevægelige del magnetsystemet. i rotoren findes notor med aluminiums stave som for enderne af rotor-blikpakken er forbundet til 2 kortslutningsringe.

bagved det ene lejeskjold er den udvendige ventilator monteret på akslen som er dækket af en ventilator skærm, for at styre luften hen over statorhuset. 

 

pol-tal  omdrejningstal

2  3000

4  1500

6  1000

8  750


asynkrongeneratoren virker sådan at viklingerne inde i rotoren skaber et roterende magnetfelt, når rotoren enten drejes manuelt som en generator eller hvis der sættes strøm på som en asynkronmotor. vælger man at sætte strøm på den asynkrone maskine, vil den begynde at rotere som en motor, men roterer en smule langsommere end statormagnetfeltets synkrone hastighed. det vil sige at en 4 polet asynkronmaskine med et pol omdrejningstal på 1500 i minuttet vil køre lige lidt under 1500 hvis den bruges som motor. når asynkronmaskinens rotor bliver drejet hurtigere end statorens magnetfelt på 1500 omdrejninger vil statoren inducerer en strøm i rotoren, som bliver større i takt med omdrejningerne stiger. al den effekt som bliver dannet vil blive overført til en elektromagnetisk kraft som vil blive omdannet til elektricitet i statoren og ledes ud på elnettet.


billedet nedenfor viser hvordan rotorstængerne ses oppefra. det viser hvordan magnetfeltet rykker sig i forhold til rotoren og inducerer en kraftig strøm med lav modstand i rotorstængerne. den skabes grundet kortslutningerne i ringene.  rotoren skaber sine egne magnetpoler, som skiftevis bliver trukket af den elektromagnetiske kraft fra magnetfeltet. 


på forhånd tak

Daniel

5 svar
 Følg tråden
Annonce
Annonce
Annonce

Velkommen på LDS

Din beskrivelse er da meget rigtig, om du har forstået det kan kun dig selv svare på. Jeg kan ikke se de billder du henviser til. Magnetfeltet i en 3 faset motor ligger 120 grader forskudt Det er så dette magnetfelt der suser rundt med det synkrone omløbstal. 

Motorer / generatorer står nødvendigvis ikke alle på fod. Det kan godt være lejeskjoldet der er udformet på sådan en måde at den har en krans med 3-4 huller for fastgørelse. 

Jeg har aldrig hørt ordet " højhastigheds aksel " i den forbindelse. 

Det synkrone omløbstal som du nævner gælder kun ved 50 hz ( 50 svingninger i sekundet gange 60 sekunder i minuttet 50 x 60 = 3000 ) I USA, Brasillien og sikkert andre steder kører man med 60 hz. 

Forskellen imellem det synkrone omløbstal og motorens reelle omløbstal er ikke en fast størrelse, den øges med stigende belastning, og kaldes slip. En 4 polet motor benævnes ofte 1450 omdr/min. så man kan diskutere om det er " lidt " under det synkrone. 

Alle motorer har en såkaldt fuldlast strøm hvor afkøling og varmepåvirkning fra strømmen i viklinger går i balance ved en acceptabel temperatur. Ved stigende belastning vil slippet bliver større, motorens optagne strøm øges og drejningsmoment øges. Selv om man når ud over motorens fuldlast strøm gælder de forhold stadig indtil man når maksimum hvor motoren pludselig går helt i stå. Hvor det er kan man aflæse i et Heyland diagram over motoren. Det er derfor motorer sagtens kan klare noget overbelastning i en periode blot den så får lejlighed til afkøling ( mindre belastning ) inden næste overbelastning. 

Alle disse forhold gælder også for asynkron generator, blot med modsat fortegn.

Normalt kommenterer vi aldrig stavefejl her på LDS men for læsevenlighedens skyld bør du rette alle sætninger til store bogstaver efter komma.  


Har nogen samlet det, kan det skilles ad. Samles igen ? ?


m.v.h. Erik

hej Erik mange tak for din kommentar. synes jeg havde fået en meget god forståelse for hvordan det virkede, men fik dog min tvivl da min gruppe ikke forstod 2 ord af det. 

iforhold til foden den stod på refererede jeg til en model der er billeder af i opgaven. 

kan godt se det forkert at kalde det en højhastigheds aksel, gjorde jeg nok grundet det blev kaldt en højhastigheds aksel fra gearsystemet, men må jeg ligge få rettet. 

ved godt det gramattiske skal rettes til, det her var bare et udkast. 

tak for hjælpen!

Daniel

Jeg ville nøjes med at rette til stort bogstav efter punktum...

Ellers ser det meget fornuftigt ud, bortset fra at jeg ikke ville begynde med kølingen, selve virkemåden er mere relevant.

hey erik ja det er jeg godt klar over de fleste vindmøller i danmark køre med en halical step-up gearkasse, det var derfor jeg snakkede om højhastigheds aksel 

 Følg tråden
Vil du være med? Log ind for at svare.

Tilmeld dig og få fordele



Deltag i forummet, stil spørgsmål og svar andre

Favoritmarkér spændende indlæg

Færre reklamer, når du er logget ind
...og meget mere



Tilmeld dig gratis