Dækpropper 12 mm ø af egetræ til afdækning af skruehuller

Hej... jeg har ompolstret og betrukket nogle gamle designerstole fra 1950'erne. Lys eg, som er afslebet og sæbebehandlet. Nu kan jeg ikke finde dækknapper til skruehullerne i det vipbare ryglæn. Jeg vil gerne have Egetræspropper, som er let buede. De skal ikke have nogen krave, som står udenom hullet.  Jeg kan finde dem i bøg hos t-m materialer, men det skal være eg. Det drejer sig om stol nr 42 af Kaj Kristiansen. Stolen kendes også som Z-stolen.

Kan man få en hobby trædrejer til at lave sådanne knapper? Jeg tænker på at købe en 12 mm rundpind i egetræ, hvis det ellers kan købes, skære den op i passende bidder og dreje endernenske svagt runde. Jeg tror ikke at jeg kan gøre det pænt og ensartet med håndkraft. Andre gode ideer?

Med venlig hilsen - Ingeborg Hansen


Når lysten driver værket
7 svar
 Følg tråden
Annonce
Annonce
Annonce

Hvis du spænder dyblerne i boremaskine, kan du nemt pudse enderne fint runde.


Vi prøver igen, i morgen --

Selvfølgelig kan du få en trædrejer til at lave dem til dig - og du kan også selv lave dem.. (det bliver nok svært at købe dybler til at pudse til - i egetræ?)
 kommer an på hvor mange du skal bruge??, om du gider selv - eller om du vil betale drejeren for at lave.?

Denne bruger er slettet og ikke længere aktiv.

12 mm egetræ rundstok bliver jo let til propper med en sav, og pudse på den måde der er beskrevet ovenfor.


Har nogen samlet det, kan det skilles ad. Samles igen ? ?


m.v.h. Erik

Københavns Listefabrik i Søborg har rundstokke i eg, men bare ikke i 12mm. Køb 16mm og drej dem selv ned som Natur nævner.

Denne bruger er slettet og ikke længere aktiv.

Hm.... så skal jeg vist investere i en del værktøj..... og så bor jeg jo i Fredericia. Har som nævnt købt hos Beder Trædrejeri.


Når lysten driver værket
Annonce

Hvis du ikke har værktøjet, er den letteste (og billigste) løsning af få en lokal trædrejet til at lave propperne. Det er en opgave enhver trædrejer kan udføre med den ene hånd på ryggen ;-)

Når du er i gang, så bestil en håndfuld ekstra - merprisen er beskeden, men så har du noget at bytte med, for du er med garanti ikke den eneste der mangler dækpropper. 

Denne bruger er slettet og ikke længere aktiv.

Undskyld, men jeg vil gerne afslutte og mangler ikke flere gode råd. Propperne er bestilt. Det var et eengangsprojekt.

Med venlig hilsen

Ingeborg








Når lysten driver værket
 Følg tråden
Vil du være med? Log ind for at svare.

Relaterede emner

Tilmeld dig og få fordele



Deltag i forummet, stil spørgsmål og svar andre

Favoritmarkér spændende indlæg

Færre reklamer, når du er logget ind
...og meget mere



Tilmeld dig gratis