Dampspærre - Hvad hvis den er lidt hullet?

Min dampsærre har noget et par huller hist og her pga. monteringen af spots nogen steder og et par ledningsgennemføringer.

Skal jeg være bekymret for fugt? Planen er jeg efter isolere op til ca 300-350. Mit hus er fra 72' og havde de der dampspærre baner med pap/alufolie på.

Mit tag er nyt og har undertag med membram men også udluftningsventiler så der er fin ventilering i tagrummet. Jeg tænker min dampsærre er bedre end i gamle dage dage.


Hvor bekymret skal man være? Jeg har lige fået af vide leve tiden på en dampspærre faktisk kun er 10-15 år så vil den smuldre.. 


1 svar
 Følg tråden
Annonce
Annonce
Annonce

Det hedder dampspærre af een grund: holde damp/fugttryk væk fra trækonstruktionerne. Da isoleringen ligger ovenpå, kan fugtig luft fra opholdsrum ikke ventileres væk, men sætter sig på træværket. Her skabes der mulighed for skimmel og råd.

Du kan ikke gøre andet end have en rulle specialtape i hånden når du ser et hul. Luk det og forsegl rundt om lampeudtag, ventilationsstudser osv. Den gamle alu-kraft virker, så længe man ikke roder med den. Pas på, hvis du feks slår nye lofter op. Sømmene må ikke perforere spærren.


 

 Følg tråden
Vil du være med? Log ind for at svare.

Tilmeld dig og få fordele



Deltag i forummet, stil spørgsmål og svar andre

Favoritmarkér spændende indlæg

Færre reklamer, når du er logget ind
...og meget mere



Tilmeld dig gratis