Nyt vindue under spær

Vi skal have lavet 2 høje vinduer i en nuværende væg (siporex), hvor der desværre lige nøjagtigt går en gitterspær henover hvert vindue.

Vil det rigtige ikke være at skære hele hullet ud og få lagt en overligger (75x200x1000) indover hullet eller vil den resterende stump være stærk nok til at holde spærret (der er ca. 1 meter mellem hvert gitterspær.) Min udfordring er at jeg kun har ca. 5 cm at kunne hvile overliggeren på i den ene side pga. en skillevæg og det er jo ikke meget støtte.

7 svar
 Følg tråden
Annonce
Annonce
Annonce

Jeg kan ikke gennemskue hvad problemet er med skillevæggen? ?  Er det en ydermur som vinduet skal sidde i, kan overligger da sagtens gå f.eks. 1/2 eller 1/1 ind forbi skillevæg. Det er vel kun et spørgsmål om at stoppe den ende ind først. 

Er det et spørgsmål om at få hullet lavet så er siporex meget taknemmelig hvis man borer mange huller skråt ind og derefter renser op med fladmejsel.


Har nogen samlet det, kan det skilles ad. Samles igen ? ?


m.v.h. Erik

Det er ydervæggen vinduet skal sidde i, men spærret hviler på indervæggen., men ja, vi kunne godt mosle lidt bag om skillevæggen og så "tvinge" en overligger ind. Det var i mine tanker, men det kunne jo være jeg var ude i et overkill, derfor mit spørgsmål.

Det rigtige er at have en solidt understøttet overligger. Kunne du eventuelt flytte dit vindue 1/4 eller 1/2 sten væk fra skillevæggen?


Søren O

Kan du ikke "bare" lave en udveksling? Et spær plejer da at hvile på en rem..?

 Vi har desværre ingen rem, alle spær hviler på siporex indervægge.

Det er heller ikke muligt at flytte vinduet, da det så vil komme for langt ind i brusekabinen

Ideen med en kraftig H-jern oven på spærene som holder det ene spær oppe vil nok være den lette løsning. Er det nok at der kun støttes på et spær på hver side eller skal jeg længere ud og hente støtte.?

Jeg tror nu den letteste løsning er en overligger. Vinduet er jo "kun" 2 m høj og der er vel lidt længere op til loftet. Så der er jo under alle omstændigheder noget væg der skal blive tilbage. 

Skal du have HEB bjælke oppe over spærene skal der jo arbejdes oppe under taget, og der skal en bøjle eller lignende til at holde det oppe. 

Men det er jo altid godt med flere muligheder. 


Har nogen samlet det, kan det skilles ad. Samles igen ? ?


m.v.h. Erik
 Følg tråden
Vil du være med? Log ind for at svare.

Relaterede emner

Tilmeld dig og få fordele



Deltag i forummet, stil spørgsmål og svar andre

Favoritmarkér spændende indlæg

Færre reklamer, når du er logget ind
...og meget mere



Tilmeld dig gratis