Skimmel på undertag?

Hej

Vi havde en vandskade på vores hus sidste år - fugerne omkring vinduerne i zink-kvistene havde sluppet, og der var vand i konstruktionen under vinduerne. Undertaget var gennemvådt, og der lå (i vintermånederne) iskrystaller oveni isoleringen under undertaget.

Vi fik skiftet træværk og isolering under kvistvinduerne og lagt ny zink på kvistene.

Undertaget, som er difussionsåbent Tyvek Supro, har en del skjolder på sig i tagrummet - se billeder. Så vidt jeg kan se. er der også skjolder på det bag isoleringen længere nede. Kan det være skimmel, og er det i så fald et problem? Jeg ved at undertaget er slidt nogle steder (der er gået på det i forbindelse med montering af kvistene), og spørgsmålet er, om det bør skiftes - og om det er noget ejerskifteforsikringen bør stå for - enten fordi det er slidt, eller fordi der er skimmel på det?


Og så et bonusspørgsmål: Er det et problem at isoleringen har været våd under undertaget i forbindelse med vandskaden? Mister det noget af sin isoleringsevne, eller kan det isolere lige så godt, når det er tørret ud igen? Hvis det ikke isolerer så godt, kan det måske også være en sag for forsikringen?

Mvh

2 svar
 Følg tråden
Annonce
Annonce
Annonce

Stort set alle undertage mener jeg har sådanne små pletter. Isoleringen virker lige så godt når det igen er tørt. Selv om undertaget er diffusions åbent bør du have ventileret dit tag rum. Det betyder at undertag og isolering ikke må røre hinanden nede ved tagfoden. Der bør du finde noget der kan holde 50 mm afstand, så ventilations sprækken i udhæng kan komme til at fungere. 

Når jeg er oppe i mit tagrum glæder jeg mig hver gang jeg kan mærke en " let brise " på min pande.


Har nogen samlet det, kan det skilles ad. Samles igen ? ?


m.v.h. Erik

Tak for det.

Der er ventilation efter forskrifter i tagrummet, men ingen afstand mellem undertag og isolering. Det er efter fabrikantens anvisninger.

 Følg tråden
Vil du være med? Log ind for at svare.

Tilmeld dig og få fordele



Deltag i forummet, stil spørgsmål og svar andre

Favoritmarkér spændende indlæg

Færre reklamer, når du er logget ind
...og meget mere



Tilmeld dig gratis