Asynkronmotor som vindmølle generator.

Min hjemmelavede vindmølle producerer ved 6 m/ sekund 40 w ved 15 m/ sekund 500 w

Det er en asynkron motor der er tilsluttet direkte til 3 faser og nul i en 16 A stikk.

den er monteret på et 1,5 " stålrør i 9 meters højde der er nem at rejse og lægge ned med barduner.

det er en 8 pol asynkron motor. den styres af en styring der kobler motoren på nettet når den drejer 770 omdrejninger og kobler den ud når motoren løber 755 omdrejninger. synkrone omdrejning 750 omdrejninger

den virker perfekt og producerer rigtig godt.

Denne mølle har kostet mig 7500 alt i alt

BEP

25 svar
 Følg tråden
Annonce
Annonce
Annonce

Og hvad så  ? ? ? 

polobjørn


"AUTOELEKTRIKEREN"

hvis du driver en asynkron motor hurtigere end det synkrone omdrejnings tal blir den til en asynkron generator. derfor skal den ikke magnitiseres motoren/ generatoren er en 8 pol 350 W motor møllen kan ikke dreje meget hurtigere end det synkrone omdrejnings tal uden den skal trække nettet op og det kan den jo ikke generatoren leverer 3 faser og nul fra 0 punktet i motoren fineste sinus kurver og helt støjfri ingen inverter eller andre digedarer

Jeg kan forstå, at det er en stjerrnekoblet motor, du bruger. Hvad er cos phi på generatoren. Den sidste asynkrone generator, jeg har kendskab til, var på 15 kW og var forsynet med et kondensatorbatteri til fasekompensation.


fase

Vinkel mellem strøm og spænding er afhængi af hastighed men jeg måler kun KW jo mere den laver jo bedre cos fi cos fi ca 85 men med så mange led pærer jeg har er det kun godt med lidt KVA. ved lave vindhastigheder strømmen man måler er næsten ens 1,5 amperer men efekten ændre sig i form af cosfi bliver bedre jo tættere man kommer fuldlast 350 w men den kan sagtens i korte vindpust yde 1500w de så jeg under sidste storm


Annonce

Jeg kunne godt tænke mig at se et par billeder af møllen. Kan du ikke oprette et "projekt" evt. med billeder fra fremstillingen. Det kunne være interessant. 


Har nogen samlet det, kan det skilles ad. Samles igen ? ?


m.v.h. Erik

Det må da være en kæmpestor underskuds forretning 40 W ved 6 m sek ( jævn vind),er jo ingenting og  det er en meget typisk vindstyrke her til lands , det kan jo dårligt nok trække en juletræskæde . 500 W ved 15 sekundmeter (stiv kuling ) er jo meget godt men det er bare temmeligt sjældent at vi har en middelvind af den styrke især inde i landet .


Mvh S.H.
Hvorfor udsætte noget til i morgen , hvis man kan få andre til at lave det idag............

Underskudsforretning? Nu er vinden gratis her til lands, endnu da, så mon ikke det går.   


fase

Det er ca 10 øre i timen den kører hjem når vi har jævn vind  , lige nu har vi en vind på 1.7 m sek , og det er målt i 10 meter højde , så nu står møllem nok stille..........


Mvh S.H.
Hvorfor udsætte noget til i morgen , hvis man kan få andre til at lave det idag............

Den er et 6 måneder gammel og har produceret 974 KWH.  jeg er fuldt ud til freds den næste mølle blir med 2 mindre motorer koblet sammen i samme aksel da jeg derved kan hæve cos fi væsntlig . og det skal siges at vi har haft usædvanligt lidt blæsevær  i denne periode.

 

Der er yderligere 15 indlæg i tråden.
 Følg tråden
Vil du være med? Log ind for at svare.

Tilmeld dig og få fordele



Deltag i forummet, stil spørgsmål og svar andre

Favoritmarkér spændende indlæg

Færre reklamer, når du er logget ind
...og meget mere



Tilmeld dig gratis