LED lysstofrør eller super T8 + HF?

Hej LDS'ere :)

Jeg er ved at gennemskue hvilke rør/spoler/LED der skal i de armaturer jeg sætter op i mit værksteds projekt.

Hvis jeg kigger på super T8 rør så giver de 5200lumen, men de bedste 24W LED rør jeg kan finde giver kun 3900lumen, og koster i nærheden af 300kr. et T8 rør koster 30kr..Og en HF spole koster 58kr. så samlet 88kr for den "gamle løsning" med 5200lumen og ca 300kr pr kun 3900 lumen.

Det er jo til værkstedet, så lad os sige at de kører 12 timer om ugen i snit (så er det også sat højt) det er 624 timer om året. der kommer 17 rør op. det er 615KwH kører man LED er det ca 254KwH og med en elpris på 50øre (så er den også sat højt) så koster de alm. 307kr pr år i drift. og LEd koster 127kr, dvs. en forskel på 180kr.

Etablering af LED = 5100kr Etablering af T8 med HF= 1500 = en tilbagebetalings tid på 20 år! og mindre lysstyrke.

+ At jeg har solceller, med ligeligt plus på strøm kontoen, så tilbagebetalingstiden bliver bare endnu længere..


Er der noget jeg har overset her, eller er LED slet ikke brugbart endnu? Med mindre de kører 24/7-365.

Mvh

Morten


Mvh

Morten

11 svar
 Følg tråden
Annonce
Annonce
Annonce

Det lyder jo som om du har bestemt dig..

En fordel ved led, er at de holder lysstyrken, imodsætning til de almindelige lysstofrør, her daler lysstyrken med alderen.

Og ret meget synes jeg, når man skifter til nye rør, er det meget tydeligt.

Så i teorien skulle led rørene jo også holde i mange flere timer.


Men jo da et udmærket valg med neonrør..


Vi prøver igen, i morgen --

Hvis du skal lave nogen form for videooptagelse, vil jeg klart anbefale et kvalitets led setup.

Når det nu er et værksted, vil jeg også kigge på Ra værdi hvor du kan få led i en noget bedre klasse. Ra værdi er et udtryk for hvor lysægte lyset er ifht. dagslys. Det er vigtigt hvis du skal arbejde med f.eks. farver og skal kunne vurdere dem.

Hvis der til tider er koldt i værkstedet, vil Almindelige lysrør flakke/flimre til de bliver varmet ordentligt op. Det kan være et problem om vinteren hvor det kan tage længere tid.

Har du overvejet at kigge på færdige led armaturer i stedet for rør erstatning? Prøv at lave samme regne stykke.


Elektronikteknikeren

Lidt inspiration Link

Selv bruger jeg disse som giver det bedste arbejdslys jeg endnu har oplevet Link


Elektronikteknikeren

Der er varme på værkstedet

Jamen så er vi tilbage til lys mængden, den er ret lav på de angivne lyskilder, så skal jeg jo have en røvfuld af dem :/ Jeg har 62 kvm der skal oplyses fra 4m's højde. og lyset omkring liften må jo gerne være så der ikke er mørke områder på bilen


Mvh

Morten

Annonce

Du mangler lige at specificere længden på dine ønskede rør. T8 fås jo i mange længder.

Jf. Mit seneste link skal du bruge 7 paneler til dine 62m2. 

Uanset hvad vil led være den dyreste løsning, idet rør stadig bliver produceret i store antal.

Men de skal også skiftes på et tidspunkt, og det er måske ikke så fedt med 4 meter til loftet.

Jeg havde valgt led paneler pga lyskvaliteten og den diffuser der sidder foran, som gør lyset virkelig behageligt/ ikke trættende for øjet.

Men det er jo ikke sikkert du synes det er pengene værd. Jeg forstår skam også fint dine argumenter ifht konventionelle rør.

Jeg synes du skal tage en beslutning på baggrund af en "smagsprøve". Altså vurdere dem live.



Elektronikteknikeren

Det var måske en god idé at se noget live, så man kan se hvad den gamle teknologi er oppe imod. Tak for de gode indspark!


Mvh

Morten

Det eneste rigtige er en LED løsning har sat en masse op gennem tiden blandet andet på værksteder. Hvilket har givet gode resultater

Så har du sat flere armaturer op end hvis det var alt lysstof? Jeg tænker for at kompensere for det manglende lys?


Mvh

Morten

Ja ved nogen installationer har vi været nød til at sætte flere op. Det har vi primært gjort når de gamle armaturer indeholdt reflekter 

Der er yderligere 1 indlæg i tråden.
 Følg tråden
Vil du være med? Log ind for at svare.

Relaterede emner

Tilmeld dig og få fordele



Deltag i forummet, stil spørgsmål og svar andre

Favoritmarkér spændende indlæg

Færre reklamer, når du er logget ind
...og meget mere



Tilmeld dig gratis