Nye elinstallation - hjælp til

Hejsa

Jeg har for nyligt fået trukket nye kabler i min lejlighed. Jeg har dog et spørgsmål ang. de kabler, som er blevet trukket.

Jeg har 3 faseledere eller mellemledere, 3 nulledere, 3 jordledere og en sort ledning, som kan være tændledning eller faseklemme, hvis de andre viser sig at være mellemledere (?). De kommer fra 3 forskellige rør i loftet og er samlet i hver deres samlemuffe (3 ens ledninger i 1 muffe, og sort i sin egen).

Jeg skal hænge én loftslampe op, og mit spørgsmål går på: skal jeg antage her, at de 3 blå ledninger udgør én nulleder og de tre brune en mellemledere?

Jeg skal lige beklage billederene og deres farve/skygger. Flashen giver mig lidt problemer med et nuanceret billede.

Tak på forhånd for jeres svar


Viggo J.
9 svar
 Følg tråden
Annonce
Annonce
Annonce

Blå er nulleder, brun er fase og sort er tændledning, så det er blå og sort du skal bruge til din loftlampe.


Søren O

Det er ikke lovligt at afslutte kabel installation , så at sige ude i den blå luft , det skal afsluttes i en roset / lampeudtag , med faste klemmer .


Mvh S.H.
Hvorfor udsætte noget til i morgen , hvis man kan få andre til at lave det idag............

Nu er det ikke kabler der er trukket, men blot ledningerne der er skiftet i eksisterende rør, altså en gammel installation. Er det så ikke ok blot med en roset?


Søren O

Jeg ville også afslutte i en roset, så skellet mellem autoriseret og ikke autoriseret blev overholdt.


fase

Jeg var ikke klar over det var ulovligt. I min optik ser det bare bedre ud end de gamle, kobberblottede ledninger, som var en overhængende brandfare. Jeg lykkedes med samlemuffere at finde de rette ledninger, og som Søren sagde, så var det blå og sort. Det virker nu, så jeg takker for jeres hjælp!


Viggo J.

Man må have et rør/kabel der kommer ned i en lampe eller baldakin til en lampe. Er der flere skal de i faste klemmer. 


Har nogen samlet det, kan det skilles ad. Samles igen ? ?


m.v.h. Erik

nedsænkede lofter ?

I det gamle hus vi havde hvor det var stofledninger der kom ledningerne også ud på den måde , der var der monteret en rund roset uden på hullet og det var fuld lovlig iflg el  rapporten/elektrikkeren der udførte rapporten og disse udtag var der 3 stk af 

Ja rund roset som denne med faste klemmer ! Det er sådan en der anbefales.


Har nogen samlet det, kan det skilles ad. Samles igen ? ?


m.v.h. Erik
 Følg tråden
Vil du være med? Log ind for at svare.

Relaterede emner

Tilmeld dig og få fordele



Deltag i forummet, stil spørgsmål og svar andre

Favoritmarkér spændende indlæg

Færre reklamer, når du er logget ind
...og meget mere



Tilmeld dig gratis