Enkelt sektion i gulvvarme virker ikke

Jeg har tidligere i år overtaget et hus bygget i 2013. Huset har gulvvarme overalt, men en enkelt sektion fungerer ikke. Jeg har forsøgt at skrue godt op for varmen via termostaten, hvilket også giver udslag på styrringsenheden, hvor den røde lampe begynder at lyse. Det lille stempel i telestaten kører fint op og ned, ligesom splitten/stemplet under telestaten også kan vandre lige så meget som de andre kan (er testet). Det isolerede rør under telestat og split har imidlertid altid samme temperatur, og jeg kan heller ikke høre nogen "susen", når jeg tager telestaten af. Min formodning er derfor, at der ikke løber varmt vand ned i netop dette rør, men årsagen hertil, har jeg svært ved at hitte ud af. Jeg er bestemt ikke noget handyman, men har dog forsøgt at "massere" splitten, i håb om at det ville have effekt, som jeg har kendt det med alm. gammeldags radiatorer. Det har dog heller ikke haft nogen effekt.

Så hvad skal jeg gøre nu? For en god ordens skyld, har jeg vedhæftet billeder af mit "system".


Henrik
29 svar
 Følg tråden
Annonce
Annonce
Annonce

Prøv at skrue det lille hus "splitten" sidder i, af. Stik en lille flad skruetrækker ind i hullet og tryk ud  og ind. Det er her ventilen sidder.


 

uldal skrev den 04-11-2017 07:48:30

Prøv at skrue det lille hus "splitten" sidder i, af. Stik en lille flad skruetrækker ind i hullet og tryk ud  og ind. Det er her ventilen sidder.

 Altså den øverste skrue på dette billede? Og det lukker ikke vand ud i hovedet på mig? 


Henrik

Har prøvet at løsne den øverste skrue, og så pibler der lige så stille vand op. Det får mig til at holde lidt igen...


Henrik

Det vand der kommer, er kun den dråbe der står mellem stiften (pakdåsen) og ventilen. Det er stiften der presser på ventilen, så den åbner. Sagen er, at hvis en regulering har stået i samme stilling i længere tid eller har været lukket sommeren over, kan ventilhuset blive blokeret af snavs fra vandet (læs løs rust og okker). En klud under og af med Frederik. Når du masserer med skruetrækkeren får du fuld hvæs i hovedet. Hold et håndklæde over eller luk for pumpen


 

uldal skrev den 04-11-2017 10:10:01

Det vand der kommer, er kun den dråbe der står mellem stiften (pakdåsen) og ventilen. Det er stiften der presser på ventilen, så den åbner. Sagen er, at hvis en regulering har stået i samme stilling i længere tid eller har været lukket sommeren over, kan ventilhuset blive blokeret af snavs fra vandet (læs løs rust og okker). En klud under og af med Frederik. Når du masserer med skruetrækkeren får du fuld hvæs i hovedet. Hold et håndklæde over eller luk for pumpen

 Og selve ventilen bliver siddende i, og skal kun bekymre mig for lidt vand som kan blæse op fra systemet?


Henrik
Annonce

Ja, sådan fungerer det, hvis der kunne komme vand ud i større mængder, ville der komme vand ud af ventilen pakdåsen og løbe videre ud af aktuatoren.


fase

Så har jeg haft skruen (huset) af, og der løb hele tiden en smule vand op derfra. Rundt om splitten sad noget som ligner en fjedder. Når jeg trykkede på splitten eller rykkede den fra side til side, kom der masser af vand op. Går ud fra det også er meningen...? Hvilken temperatur skal det vand i øvrigt have? Det føltes koldt/lunkent...


Henrik

Når du trykker splitten i bund, skulle det fosse ud med vand. Temperaturen skal være din fremløbstemperatur, ellers har du måske en sløjfe, med en shunt på, som får vandet til at køre et par omgange i kredsen, inden det returnerer til fyret.


 

Jeg vil mene det fosser ud med vand, når jeg trykker/rykker på splitten. 

Systemet har nu stået i 12+ timer, og jeg oplever ingen ændring. Røret er fortsat køligt. Det guldfarvede rør under telestaten er også køligt i om rådet omkring den defekte sektion. I går var den varm, da nabosektionen var slået til. 

Jeg ved ikke hvad min fremløbstemperatur er, eller hvordan jeg tjekker det. Men det virker som sagt udemærket i sektionen lige ved siden af...


Henrik

Skal jeg være nervøs for at lukke for meget vand ud af systemet, eller fyldes der blot på fra vandforsyningen? Tænker jeg vil prøve at “massere” stiften endnu mere, hvilket vil resultere i at mere vand løber ud. 


Henrik
Der er yderligere 19 indlæg i tråden.
 Følg tråden
Vil du være med? Log ind for at svare.

Tilmeld dig og få fordele



Deltag i forummet, stil spørgsmål og svar andre

Favoritmarkér spændende indlæg

Færre reklamer, når du er logget ind
...og meget mere



Tilmeld dig gratis