Varmt vand på 1. sal bliver hurtigt koldt

Hej

Vi bor i et hus med 1. sal. Huset er fra 2004, 1. salen udnyttet i 2009. Vi flyttede ind i 2013.

Jeg har det problem, at det varme vand i bruseren på 1. sal slipper op efter ca. 5 minutter, hvorefter det kun er lunkent. Jeg har ikke det samme problem i stue-etagen.

Huset er opvarmet med gasfyr, som også leverer det varme brugsvand.

Kan nogen forklare hvad der er galt, eller komme med bud på, hvordan jeg kan undersøge det/afhjælpe det?

Mvh

10 svar
 Følg tråden
Annonce
Annonce
Annonce

Jeg har haft blandingsbatteri taget af, og der var ikke nævneværdig kalk. 

Vandet i varmtvandsbeholderen falder dog efter få minutter til 19-20 grader. Der er ikke det samme fald ved brug af vand i stueetagen.

Mit fyr er et Geminox thr 5-25 m40, og har altså kun 40 liter beholder. Det skulle kunne producere 11 l/minut ved 30 grader. 

Kan det passe, at jeg så løber tør for varmt vand efter max 5 minutter? Er der andet at gøre end at købe en sparebruser?


Noget må være gået galt da førstesalen blev udnyttet, eller dit blandingsbatteri er i udu, så du må i gang med en systematisk fejlfinding.

1: Luk for det kolde vand og sammenlign om der er forskel på hvornår det varme vand bliver lunkent  henholdsvis i stueetagen og førstesalen. Undersøg om termostaten i blandingsbatteriet kan give både koldt og varmt vand.

Brug et termometer og sammenlign med den indstillede temperatur på varmvandsbeholderen.

2: Undersøg om varmtvandsbeholderen er korrekt tilsluttet. Sidder der ventiler som virker ulogiske, skal funktionen afklares.

Motioner ventilerne for at undersøge om de virker efter hensigten.

Denne bruger er slettet og ikke længere aktiv.

Prøv at skille bland-batteriet ad. Der sidder en si ved tilslutningen, men også på den varme side inde i batteriet. Måske det er stoppet.


 

Sien er ikke stoppet, og problemet er det samme ved tapning af varmt vand alene.

Temperaturen på fyret falder også når vi bruger badet i stueetagen, men ikke lige så meget.

Når temperaturen på brugsvand i fyret falder, og fyret arbejder for at varme det op, kan jeg se at den melder at vandet til gulvvarme stiger til over 70 grader - det står ellers til 32 grader, og falder hertil igen efter kort tid. Kan der være en fejl på en måler? Fyret viser kode 11, som skulle betyde at det varmer brugsvand.

Annonce

Er du sikker på, at det varme vand til første sal er til sluttet rigtigt?


fase

Det er koblet direkte på afgang fra fyret, på et t-stykke hvorpå også er koblet varmt vand til stueetagen. Der er en fordeler på 1. sal, her kan jeg ikke se at noget ser forkert ud. Måske det er blandingsbatteri der skal skiftes så - synes bare det er vildt at fyret ikke kan følge bedre med.

Du skriver, at der er en fordeler på 1. sal. Betyder det, at der er andre tapsteder og virker det varme vand der? Hvis det varme vand er ok der, er fejlen sandsynligvis i blandings batteriet. Prøv at bytte med et af de andre, du har i huset.


fase

Som palle22 selv foreslår: skift bruseren til en sparebruser. 40 l. VVB og vandfaldsbruser har ikke noget med hinanden at gøre 😒. Prøv at måle hvor meget vand dine brusere bruger pr. Minut. Kan gøres ved hjælp af vandmåleren eller en spand, alt efter hvad man synes der er nemmest.


"Hvis du laver arbejdet ordentligt første gang, behøver du ikke lave det om"
 Følg tråden
Vil du være med? Log ind for at svare.

Tilmeld dig og få fordele



Deltag i forummet, stil spørgsmål og svar andre

Favoritmarkér spændende indlæg

Færre reklamer, når du er logget ind
...og meget mere



Tilmeld dig gratis