Hvad er skabet lavet af?

Så er det at jeg gerne vil give dette arvestykke en overhaling. Men det er lidt svært når man ikke ved hvad det er behandlet med før. Har i noget godt bud? Og hvad kan det evt. genbehandes med?


Erla
5 svar
 Følg tråden
Annonce
Annonce
Annonce

Hvad skabet er lavet af kan jeg ikke sige fra dit billede.

Det er fineret med nøddetræ, hvilket oprindelig nok var poleret op med voks. Frem for at lede efter mirakelopskrifter på internettet ville jeg spørge en møbelsnedker.


Tak for oplysningen Problemet her er nemlig at det er lidt besværligt for mig. Skabet står nemlig hjemme hos mig, der bor på en lille ø, hvor der kun er helikopterforbindelse til fastlandet få gange om ugen, så en møbelsnedker er lidt overkill synes jeg (i min situation), selv om det jo ville være det bedste. 

Jeg har dog læst på antik-blog.dk, at man kan behandle det med en 1:1 blanding af hvid vaselineolie og mineralsk terpentin. Det skulle virke til det meste. Jeg tænkte dog alligevel, at jeg meget gerne ville vide hvad skabet var lavet af og behandlet med, før jeg gik i gang.


Erla

Jeg ved dog at min sviger-farmor plejede at polere det med ét eller andet. Hun er desværre gået bort, og der er ingen andre der rigtigt ved lige hvad det blev poleret med.


Erla

Nu ved vi jo ikke hvad møblet har fået sidst, men blandingen ad vaselinolie og mineralsk terpentin brugte man helt rigtig meget i de gode gamle dage. Du kan jo afprøve på et sted der ikke er så synligt. Måske en afvaskning med en blanding af opvaskesæbe og vand med en efterfølgende tørreperiode vil være en ide hvis møblet er meget mowet. 

Pøj pøj med projektet.   


Mvh. Leif.

Onliner:
"Diskutér ikke med en idiot. Vedkommende vil gøre alt for og trække dig ned på sit eget sølle niveau, for derefter at slå dig med sin enorme erfaring i kaos.

Det kan også være Shellak det er behandlet med, det brugtes meget for mange år siden.

Gætter på det smukke dække-tøjs skab er af ældre dato.

Ka' du huske Det Leth i Dr. for snart mange år siden? 

Han viste noget om shellak behandling.

Ps. Shellak er en eksotisk (varme lande Asien vist) skjold-lus (ekskrimenter fra denne om jeg husker helt rigtigt) fås i tørre flager der opløses i husholdningssprit.


Må jeg på min vanlige vis takke på forhånd for et eller nogle svar?
Med venlig hilsen 
maskinsnedker. (emeritus)

Den korteste vej mellem mennesker er et smil.
 Følg tråden
Vil du være med? Log ind for at svare.

Tilmeld dig og få fordele



Deltag i forummet, stil spørgsmål og svar andre

Favoritmarkér spændende indlæg

Færre reklamer, når du er logget ind
...og meget mere



Tilmeld dig gratis