Kommentarer til projekt: Bindingsværk.

Her samles kommentarer til projektet: Bindingsværk.

Kommentarer vises både her og på projektet.
Denne bruger er slettet og ikke længere aktiv.
12 svar
 Følg tråden
Annonce
Annonce
Annonce

KÆMPE respekt herfra.
Hvor er det fedt at se, at der stadigt er nogen der holder fast i traditioner og bygger i flot gammel stil.
Klap dig selv på skulderen, for du har da virkelig fortjent det      


Jo ældre man bliver, jo hurtigere har man løbet som ung...

Fantastisk flot arbejde, dejligt at du begav dig ud i et sådant stort projekt. 

Stor respekt herfra. ;-) 

Nu har jeg jo ikke nogen som helst viden om din håndværksmæssige forudsætninger for at lave noget sådant, men absolut flot. Det må da også ha' taget nogen tid at lave.


Må jeg på min vanlige vis takke på forhånd for et eller nogle svar?
Med venlig hilsen 
maskinsnedker. (emeritus)

Den korteste vej mellem mennesker er et smil.

Ser virkelig godt ud og er sikker på det har været vildt spændende og lave. En sidebemærkning er dog at bindingsværk mures de øverste tavl først da man så ikke risikerer og klemme de allerede muret tavl i bunden. Ville vildt godt prøve og være med til at lave sådan en bygning engang 


Hjemmelavet er ikke nødvendigvis et kvalitetsstempel.

Hold nu da k... (ups) det ser godt ud.
Rigtigt flot arbejde


Mvh
Martin

Cand alt. med speciale i det jeg finder spændende.

Tak for de rosende ord. Det er helt overvældende.

Med til historien hører at jeg under alle projekterne er blevet serviceret.

Det er fruen der har lavet mad, vasket op, gjort rent og vasket tøj for bare at nævne de almindelige daglige gøremål der får hverdagen til at hænge sammen. Den slags kvinder skal der passes godt på.

Uden det parløb var vi aldrig kommet i mål.

Skulle jeg give et godt råd til andre med så store projekter, er det at begge parter er helt indforstået med de valg der skal tages før drømmene kan realiseres.

Sagt mere direkte: Ønsker man cafelivet frem for værkstedet og høvlspåner, så glem det.

Denne bruger er slettet og ikke længere aktiv.
Annonce


Bindingsværk er noget af det smukkeste - da gården her skulle have første sal udnyttet - kom der en skør idé om at benytte de gamle tagspær til et bindingsværk i alle mure på 1 salen. Mellem dem er rigtige murede tavler. Et liiiidt større projekt end bare skillevægge af gips   

Super flot projekt.

Hvordan er du kommet igennem med de nye krav til isolering og tæthed?

Det er umiddelbart ikke lige hvad der harmonerer med de helt traditionelle bygge måder.... 

Hvilken energi klasse er det bygget til?


 MVH Njord


MVH Njord

De nye krav til isolering gælder først og fremmest for nybygninger.

Energiforbedringer i eksisterende huse er lidt mere uldent når vi bevæger os ud over de teoretiske betragtninger. Problemet er ikke tæthed, men beregning af dugpunktet i et højisoleret hus som bestemmer dampspærrens placering, som igen betinger en diffusionåben ydermur.

Inden vi startede brugte jeg mange kalorier på at undersøge den maksimale isoleringsgrad for de enkelte materialer under de givne betingelser. Rockwool var en stor hjælp, og jeg har givetvis trukket store veksler på deres hjælpsomhed.

For at gøre en lang historie kort, er der overalt mod terræn isoleret med 400mm styrolit + 300mm Leca som kappilarbrydende lag. Det overdimensionerede kappilarbrydende lag skal ses i lyset af at huset er med stråtag og uden tagrende.

Ydervægge er isoleret med 200mm mineraluld, og loft og skunk med 400mm mineraluld.

Ad brandhensyn er etageadskillelsen og indvendige skillevægge isoleret med 125mm mineraluld.

Huset der oprindeligt var på 113m2 er nu på 220m2, men allerede nu er forbruget til varme mere end halveret. Besparelsen bliver endnu større når de sidste projekter er færdiggjort.

Denne bruger er slettet og ikke længere aktiv.

Så helt igennem flot udført. 

En bemærkning til det at mure tavl i. Jeg har to gange set (tre med Bonderøvens hus) hvordan det er foregået ved nyopførelse af bindingsværkhuse. I det ene tilfælde blev tavl muret op omkring en liste (feder) der var sømmet fast på indersiden af tømmeret. I det andet tilfælde blev tavl muret op mellem tømret hvor der var skåret en V-formet fals, hvor man til sidst afsluttede med en løs tværgående løsholt (tror jeg det hedder, så mørtel blev presset godt op i falsen.

Hvilken metode har du brugt for at fastholde murværket mellem tømret?   


I tømmeret top og sider, men ikke bunden, er hugget et rille med et kraftigt huljern. Rillen fyldes med mørtel som fastholder tavlen under udmuringen.

Eneste ulemper er risiko for fugtophobning i skygge og læ. Det er tilfældet hos os. Der er tavlene mod nord fastholdt med syrefri skruer der skrues i ved fugen, som så dækkes af mørtel.

Det er kun ved høje byhuse udmuring af tavl starter øverst a.h.t. eventuel sammenpresning af tømmeret. På småhuse har det ingen betydning hvor man starter, såfremt der er brugt førsteklasses tømmer.

Stolper der går fra bund til top benævnes stolper. Tværgående træ benævnes korrekt som du nævner løsholter, og de korte lodrette fra bund til løsholter benævnes dokke.

Byhuse og større landejendomme på Fyn og Østjylland var næsten altid med bundrem. På Sjælland uden for byerne var stolper og tavl direkte på syldsten det mest almindelige.

Søgen efter første klasses tømmer starter og slutter på savværket - glem alt om byggemarkeder.

Denne bruger er slettet og ikke længere aktiv.
Der er yderligere 2 indlæg i tråden.
 Følg tråden
Vil du være med? Log ind for at svare.

Relaterede emner

Tilmeld dig og få fordele



Deltag i forummet, stil spørgsmål og svar andre

Favoritmarkér spændende indlæg

Færre reklamer, når du er logget ind
...og meget mere



Tilmeld dig gratis