Jævnstrømskabel i Nordsøen.

Hej alle I kloge hoveder.

Se her  https://www.dr.dk/nyheder/penge/rekordlangt-kabel-skal-goere-el-til-det-nye-bacon  Kan i fortælle mig hvorfor det er et jævnstrømskabel. Normalt bruger man vel højspændt vekselstrøm når man transporterer el over lange afstande?


Mange hilsner Kovas,

I et diktatur må ingen sige sandheden.
I et demokrati må alle lyve.
KK Steincke.
14 svar
 Følg tråden
Annonce
Annonce
Annonce

Her står grunden til du har mindre tab ved jævnstrøm i jordkabler/søkabler.

http://www.nbi.ku.dk/spoerg_om_fysi...spaending/




Mvh. Leif.

Onliner:
"Diskutér ikke med en idiot. Vedkommende vil gøre alt for og trække dig ned på sit eget sølle niveau, for derefter at slå dig med sin enorme erfaring i kaos.

Grunden til at man bruger jævnspænding i stedet for vekselspænding er, at tabet ville blive alt for stort i et kabel, der skulle føre højspændt vekselspænding over så lange strækninger. Derfor føres det som højspændt jævnspænding, som så bliver lavet om til vekselspænding, når kablet kommer i land igen. jorden bruges så til gengæld som returleder.


fase

Jepp ........det er en enleder kabel som transporter en højspændt jævnspænding , jorden bruges som den anden ledning , omsættes til højspændt 3 faset vekselstrøm , førhen med roterende omformere (generator ) hvad man bruger i dag ved jeg ikke............

Hvis man skulle transportere 1 faset højspændt vekselstrøm på en så lang strækning så ville man få problemer med faseforskydning da kablet vil virke som en stor kondensator , og forskyde strøm og spænding , men dette kunne vel nok klares med en reaktorspole (en meget stor en) men med energitab.


Mvh S.H.
Hvorfor udsætte noget til i morgen , hvis man kan få andre til at lave det idag............

Nu vi er ved store forsyningsanlæg.. Jeg har lige besøgt verdens største vandkraftværk. Det ligger imellem Paraguay og Brasilien og hedder Itaipu. Det er  fordelt ligeligt imellem de 2 lande så de ejer 10 generatorer hver. Men Paraguay får dækket 80 procent af deres elbehov ved produktion fra blot 3 generatorer.  Resten 7 generatorers produktion bliver så solgt til Brasilien og føres med højspænding direkte til Sao Paolo ( ca. 30 mill. indb.)

Paraguay kører som os med 50 hz medens Brasilien kører med 60 hz. Så deres 10 generatorer kører jo hurtigere end dem der ejes af Paraguay D.v.s der står enorme anlæg der laver de 50 hz om til 60 hz. 


Har nogen samlet det, kan det skilles ad. Samles igen ? ?


m.v.h. Erik

Jeg husker fra beretninger om og fra elektrisifiseringens barndom, at Tesla gik ind for jævnstrøm og Edison holdt på vekselstrøm. Edison vandt konkurrencen med sin vekselstrøm, fordi han kunne fremføre vekselstrømmen over længere afstande end Tesla kunne med jævnstrømmen.

Derfor undrer det mig så en kende, at dette kabel skal transportere strømmen som jævnstrøm?? Hvad har jeg misforstået?


Med venlig hilsen
ktm

 

ktm skriver  " Derfor undrer det mig så en kende, at dette kabel skal transportere strømmen som jævnstrøm?? Hvad har jeg misforstået? "   Citat slut.

Du har åbenbart ikke læst svarerne i denne tråd .

Elmand .....interesant læsning  , har du nogen ide om hvordan man går fra 50 Hz til 60 Hz........


Mvh S.H.
Hvorfor udsætte noget til i morgen , hvis man kan få andre til at lave det idag............
Der er yderligere 4 indlæg i tråden.
 Følg tråden
Vil du være med? Log ind for at svare.

Relaterede emner

Tilmeld dig og få fordele



Deltag i forummet, stil spørgsmål og svar andre

Favoritmarkér spændende indlæg

Færre reklamer, når du er logget ind
...og meget mere



Tilmeld dig gratis