Lampeledning i udendørs installation

Hej

MIn nabo har fået sat en carport op (lavet i stål). Aftalen med firmaet var at de skulle trække kabler til de spots der skal sidde over bilerne, men at man/elektrikeren så efterfølgende skal montere og tilslutte spots. Kablerne er nemlig trukket inde i stål profilerne ifm opsætningen af carporten.  Carportfirmaet har leveret de spots der skal opsættes... 

Jeg lagde mærke til i dag, at der er brugt helt alm lampeledning. Det undrer mig meget at de har trukket dét til udendørs brug. Godt nok er ledningen ikke udsat for sol, da de er trukket i stål profilerne og samlingen vil ske inde i skuret. Men alligevel? Samt at jeg vil mene at man almindeligvis vil trække noget der er mere varmebestandigt til spots. 

Er det mig der er helt gal på den, eller bør de kontakte carportfirmaet om dette?


Hej MIn nabo har fået sat en carport op (lavet i... Vis hele indlægget
30 svar
 Følg tråden
Der er 10 indlæg før dette.
Annonce
Annonce
Annonce

For det første skal spændingsforsyningen bygges ind i en kasse af en slags, alene af den grund at de to ledninger til 230V ikke er lovlige at have hængende uden for en kasse. Det med varmen tror jeg ikke bliver et problem. 


fase

Undskyld at jeg genoptager denne tråd... 

spotsene skal forbindes med de omtalte lampeledninger. Er det nok at afisolere et par centimeter af hver ledning, sno dem sammen og så smelte krympeflex om? Eller skal de loddes sammen før krympeflex?


Ahh pressemuffer.... 

Tak for hjælpen med det hele. Det virkede - næsten -  som det skulle ned serieforbinde dem. Jeg fik så også lige taget brillerne på og set at det er 3V spots  

Ja det virkede næsten.... Der er tp spots der ikke lyser. Og det undrer mig meget. For hvis der skulle være fejl i forbindelsen, ville resten jo ikke lyse.. Kan de været "sprunget" selv om resten lyser? Kan selve dioden være stået af men godt være forbundet med resten i serien alligevel? 

Undskyld jeg "opper" denne tråd.... Håber at nogen kan hjælpe... Kan dioden være gået men resten alligevel godt lyse? 

Annonce

Prøv at undersøge om der er kortslutning i de dioder, der ikke lyser. Hvis der ikke er kortslutning, så prøv at måle spændingen over dioden.


fase

Undskyld....   Hvordan måler jeg om der er kortslutning? 

Du måler modstanden med dit ohmmeter, eller nemmere mål spændingen over den diode, der ikke lyser. Modstanden i den diode, der ikke lyser, måler du på de ledninger, der går ud fra dioden før og efter den diode, du vil undersøge. Du kan måle spændingen på samme måde.


fase

Ok.... Tak. altså bare så vi lige taler om det samme, så kan jeg desværre ikke komme ind til selve dioden... Det er selve spotten jeg kan måle på  

Når jeg måler  modstanden skal der så være spænding på? Eller skal den frakobles? 

Du skal selvfølgelig bare måle på tilledningerne til lampen, men for ikke at "forstyrre" fejlen, ville jeg måle på ledningerne på spotten før og efter den fejlbehæftede spot. Det gælder både for modstandsmåling og spændingsmåling. Modstandsmåling foregår altid uden spænding, fordi dit universalinstrument selv leverer spænding til modstandsmåling.


fase
Der er yderligere 10 indlæg i tråden.
 Følg tråden
Vil du være med? Log ind for at svare.

Tilmeld dig og få fordele



Deltag i forummet, stil spørgsmål og svar andre

Favoritmarkér spændende indlæg

Færre reklamer, når du er logget ind
...og meget mere



Tilmeld dig gratis