Lampeledning i udendørs installation

Hej

MIn nabo har fået sat en carport op (lavet i stål). Aftalen med firmaet var at de skulle trække kabler til de spots der skal sidde over bilerne, men at man/elektrikeren så efterfølgende skal montere og tilslutte spots. Kablerne er nemlig trukket inde i stål profilerne ifm opsætningen af carporten.  Carportfirmaet har leveret de spots der skal opsættes... 

Jeg lagde mærke til i dag, at der er brugt helt alm lampeledning. Det undrer mig meget at de har trukket dét til udendørs brug. Godt nok er ledningen ikke udsat for sol, da de er trukket i stål profilerne og samlingen vil ske inde i skuret. Men alligevel? Samt at jeg vil mene at man almindeligvis vil trække noget der er mere varmebestandigt til spots. 

Er det mig der er helt gal på den, eller bør de kontakte carportfirmaet om dette?


30 svar
 Følg tråden
Annonce
Annonce
Annonce

Det kommer jo lidt an på hvilke spots. Man skal jo principielt altid følge fabrikantens anvisninger m.h.t. kablers varmebestandighed. Er det 230 v spots går den ikke, men er det 12-24 v LED kan det være godt nok. Men elektriker som skal montere spots må jo tage stilling da han får disse oplysninger på embelagen.


Har nogen samlet det, kan det skilles ad. Samles igen ? ?


m.v.h. Erik

Ved 12 volt er der ikke de samme regler vedr. fast installations kabel. Men kablet skal naturligvis kunne trække strømmen uden for stor spændingsfald. Og strømmen er meget større ved 12 v end ved 230 v. Så lampernes Watt , antal lamper på samme kabel samt kabellængde har så betydning.


Har nogen samlet det, kan det skilles ad. Samles igen ? ?


m.v.h. Erik

Har undersøgt lidt. Det er 6 stk 2W 12V spots der skal op. De har trukket ledningerne så de bliver fordelt 2 på hver og altså 3 ledninger der skal samles.  Den længste ledning er vel omtrent 7-8m. Ledningen er 0,75mm2.

Det er denne trafo der skal følger med:

Jeg har før sat spots op. Men 230V. I flg firmaets vejledning skal spotsene serieforbindes. Men skal de alle 6 serieforbindes eller vil man gøre det 2 og 2? Tænker at spændingsfaldet ikke bliver ens hvis de skal være 2 og 2.... 

Det er lidt svært at se, hvilken spænding der er på udgangen, men hvis der står i vejledningen, at spotsene skal serieforbindes, så serieforbinder du dem. Hvis det så virker, er de forbundet rigtigt. Det er utroligt svært at afgøre, hvordan forbindelserne skal være uden at have beskrivelsen. Spændingsfaldet tror jeg ikke, du behøver at bekymre dig om.


fase
Annonce

Jeg kan se i de tekniske data, at denne strømforsyning har et output på 9-48 V Hvordan den så finder ud af om det skal være 9-12-24 eller 48 volt ved jeg ikke.

Der er mange der misforstår det med serie og parallel forbindelse. Serieforbindelse er når der går EN ledning fra + til første lampe på den ene klemme og EN videre fra den anden klemme og hen til 2. lampe o.s.v. hele vejen igennem for til sidst at lande med EN ledning i minus klemmen. Altså de 6 lamper deler de 48 v så der bliver 8 v til hver. Jeg har kun set sådan en konstellation på juletræskæder.

Parallelforbindelse Giver i dit tilfælde 2 ledninger i alle 3 lamper der sidder nærmest forsyning og 3 ledninger til hver klemme i forsyning ( 4 med den der kommer fra forsyning.  


Har nogen samlet det, kan det skilles ad. Samles igen ? ?


m.v.h. Erik

Spændingsforsyningen er en konstantstrømsgenerator, så prøv at forbinde spottene i serie. Se lige elmands definition på serie og parallelforbindelser. 


fase

Jeps jeg er med på forskellen i at serieforbinde og parallel. Men tak for obs'en


 Og ddu har da ret at hvis 48V skal deles med 6 spots er der 8V. Men de er 12V. Ærgerligt ikke at få fuldt lys på.... Det er måske det du mener med "konstantstrømsgenerator"? Kender ikke lige det begreb.... 

Prøv nu bare at forbinde alle spot i serie, og se hvad der sker. De brænder ikke af. En konstantstrømsgenerator er strømkilde, som sender en konstant strøm gennem en forbruger. Det er lidt svært at forklare på få linier.


fase

Ok fair nok... Jeg får det forbundet.... Trafo/sstrømforsyning kommer til at sidde inde i skuret. Den er IP67 men forbindelserne skal selvfølgelig i en samledåse af en art... Men tænker at smide trafo med ind i en stor dåse, men er bekymret for om varmeudledningen fra trafoen kan blive et problem. Hvad tænker I? 

Der er yderligere 20 indlæg i tråden.
 Følg tråden
Vil du være med? Log ind for at svare.

Tilmeld dig og få fordele



Deltag i forummet, stil spørgsmål og svar andre

Favoritmarkér spændende indlæg

Færre reklamer, når du er logget ind
...og meget mere



Tilmeld dig gratis