Hvilken Spiraea hæk til lille have?

Hej,

I vores lokalområde skal der plantes spiraea hæk omkring haverne, men problemet er at hækplanterne ser ud til at blive meget brede. Dette behøver selvfølgelig ikke være et problem omkring større haver, men vi har kun ca. 200 kvm. have at gøre godt med.

Vi har kigget lidt på 'Snowmound', men er der andre sorter der kan anbefales hvis hækken skal holdes så smal som muligt?

Og kan et lille trådhegn give støtte til hækken, eller er det ligegyldigt?


Mvh nybyggeren
12 svar
 Følg tråden
Annonce
Annonce
Annonce

Spireahæk er pænest når den ikke bliver klippet, men så bliver den selvfølgelig også ret bred. Den kan også klippes, selvom blomstringen ikke bliver så pæn. Ellers vælg den laveste sort du kan finde og evt. skær den ned, når den bliver for høj. 


Morten

Tak for jeres input

Vil det sige, at man kan begrænse hækken i at brede sig for meget, ved at klippe den? 


Mvh nybyggeren
nybygger101 skrev den 28-10-2017 20:10:43

Tak for jeres input

Vil det sige, at man kan begrænse hækken i at brede sig for meget, ved at klippe den? 

 Ja men vent ikke til de er bleven store, det bedste resultat er at klippe dem når de begynder at brede sig, så synes du din hæk skal være eks. 50 cm bred, så hold den bredde fra starten af.


Vi prøver igen, i morgen --

Og alle former for ekstra støtte med trådnet o.s.v. gør blot planterne mere "dovne" altså så de bliver svagere. M


Har nogen samlet det, kan det skilles ad. Samles igen ? ?


m.v.h. Erik
Annonce

Det var da nogen super råd, tak for det :-)

Jeg tror valget falder på Spiraea 'Snowmound', og så vil vi være omhyggelige med klipningen helt fra start.


Mvh nybyggeren

Spirea er da næsten det dårligste valg af planter man kan tænke sig til hække hvis pladsen er begrænset, og især hvis man er nød til at klippe. Og så er de i forvejen ikke særlig kønne uden for blomstrings perioden (min personlig smag).

Hvis man vil have blomstrende hække der osse tåler klipning vil jeg forslå potentila eller forsytia. 

Nu var der vist krav om Spirea, og så længe blomstre de jo heller ikke..


Vi prøver igen, i morgen --

Det læser jeg godt, og ja de blomster netop ikke særlig længe (bliver brune og triste) og næsten ikke hvis de klippes. Og resten af året er det da triste hække at se på. (synes jeg).   Men selvfølgelig, hvis beslutningen er taget, så..

Hvis man har lyst til at gå all in så prøv at se her, især de tre første eksempler er da interessante .https://voresvilla.dk/haven/planter...ybenroser/ 

..og hvis man (som fx. mig) vælger at sætte havehegn midt i hække fx. for at holde hus- og kæledyr inde, så hæv hegnet 5-10 cm over jorden. Så er det nemmere at fælde hækken den dag den skal forynges/skæres ned. 

Ps. Det er jo lidt ligegyldig om der er hegn i hække (stærke vs svage stammer/grene) trådhegnet skal nok holde hækplanterne op.   

Der er yderligere 2 indlæg i tråden.
 Følg tråden
Vil du være med? Log ind for at svare.

Tilmeld dig og få fordele



Deltag i forummet, stil spørgsmål og svar andre

Favoritmarkér spændende indlæg

Færre reklamer, når du er logget ind
...og meget mere



Tilmeld dig gratis