Luft /vand varmepumpe Panasonic all in one

Hej herinde...

Vi står over for at skal have skiftet vores oliefyr som nu er 40år gammelt ud, og er blevet anbefalet at gå over til varmepumpe.

Oliefyr står i bryggerset som er husets eneste indgang, så det må gerne være en pæn løsning.

Er der nogen der kender til Panasonic LUFT/VAND varmepumpen  Area All In One.....

Har fået fortalt at den er forberedt til at koble solfanger på i toppen. Kan det evt. være en god ide at få installeret samtidig, og hvad med prisen på solfanger da jeg synes der er mange forskellige slags på markedet.

Er der en venlig sjæl herinde der kan fortælle lidt om erfaringer med Panasonic luft/vand.

Har fået tilbud på omkring 9KW All in one med 200L VVB på ca 75.000.- inkl. installering og bortskaffelse af gammelt oliefyr.

Syntes ikke det lyder helt ved siden af, eller??

Er der andet jeg skal være opmærksom på ??

Ved godt at der kommer el arbejde oven i prisen, men det er til at overse :-)




        

15 svar
 Følg tråden
Annonce
Annonce
Annonce

Jeg ved ikke hvor meget strøm, sådan en varmepumpe kræver, men er din el-installation i forvejen presset, skal du nok lige have det med i tankerne.

Skal den eks have en 3x 16 amperes gruppe for sig selv, kunne det måske knibe?


Vi prøver igen, i morgen --

Nu ved jeg ikke hvem der har anbefalet jer den varmepumpe - men har i overvejet om jeres øvrige varmeinstallation er gearet til det?

En varmepumpe er primært effektiv ved lave fremløbstemperaturer - typisk maks 45 grader og gerne lavere . Jo mere fremløbstemperaturen øges jo dårligere er økonomien (i form af elforbrug per kWh varme). 

Jeg har fra mange hørt at der skal et rimelig velisoleret hus med store flader i varmesystemet (enten mange store radiatorer eller gulvvarme) før det bliver rigtig godt. 

Ved et gammelt oliefyr har i vel selv stillet på fremløbstemperaturen løbende, så måske kan du huske hvad i normalt har den på i vintermånederne?  - Det ville jeg ihvertfald have med i tankerne. Det er ikke sjovt når man først står der også enten ikke kan få huset varmt eller har en galloperende elregning


Ask
askholme skrev den 27-10-2017 21:01:04

Nu ved jeg ikke hvem der har anbefalet jer den varmepumpe - men har i overvejet om jeres øvrige varmeinstallation er gearet til det?

En varmepumpe er primært effektiv ved lave fremløbstemperaturer - typisk maks 45 grader og gerne lavere . Jo mere fremløbstemperaturen øges jo dårligere er økonomien (i form af elforbrug per kWh varme). 

Jeg har fra mange hørt at der skal et rimelig velisoleret hus med store flader i varmesystemet (enten mange store radiatorer eller gulvvarme) før det bliver rigtig godt. 

Ved et gammelt oliefyr har i vel selv stillet på fremløbstemperaturen løbende, så måske kan du huske hvad i normalt har den på i vintermånederne?  - Det ville jeg ihvertfald have med i tankerne. Det er ikke sjovt når man først står der også enten ikke kan få huset varmt eller har en galloperende elregning

 Det er vel ligegyldigt om huset er velisoleret, bare varmepumpen er dimensioneret til at levere den varme huset kræver.

fremløbstemperatur har dog stor betydning, så har man ikke gulvvarme i huset skal han nok have skifte radiatore..

Som der bliver skrevet skal I være meget opmærksomme på fremløbstemperatur, ellers stikker økonomien i anlægget helt af. Vores luft/vand anlæg kører typisk med en temperatur på mellem 30 og 38 grader, alt efter om det er efterår eller hård frost. SÅ lave fremløbstemperature kræver både et velisoleret hus, samt nogle store varmeflader, som fx gulvvarme eller radiatorer, bygget til netop lav fremløbstemperatur. 

Så spørgsmålet er hvilken fremløbstemperatur I kører med i dag? Og hvad sker der, hvis du sætter den til fx 40 grader - kan I så holde varmen til vinter?

Varmepumpen kræver i øvrigt 2x 16A tre-faset grupper. 


Indehaver af firmaet KV Sikring. Jeg sælger og installerer tyverialarmer, videoovervågning og adgangskontrol til private og erhverv. Jeg er bl.a. forhandler af Jablotron. Se mere på www.kvsikring.dk

Annonce
Pizzabager skrev den 27-10-2017 22:12:54

 Det er vel ligegyldigt om huset er velisoleret, bare varmepumpen er dimensioneret til at levere den varme huset kræver.

fremløbstemperatur har dog stor betydning, så har man ikke gulvvarme i huset skal han nok have skifte radiatore..

Det er bestemt ikke ligegyldigt om det er velisoleret. Pointen er her at mængden af varme der kan "afviges" til huset er begrænset af 2 faktorer. Fladerne på varmesystemet (altså mængden af radiator kvm eller gulvvarme slanger) og fremløbstemperaturen. 

Hvis fremløbstemperaturen er tilpas lav og vi snakker om et hus med tilpas dårlig isolering kan det være umuligt at få varmt selv med gulvvarme, simpelthen fordi varmen ikke bliver afgivet fra gulvet hurtigt nok i forhold til hvor meget kulde der kommer ind fra væggene. 

Og der hjælper det så ikke at have en større varmepumpe, for det er ikke den begrænsende faktor. 



Ask

Tusinde tak for de gode råd ind til videre :-)

Med oliefyr ligger vi på en fremløbs temp. på 38-40 grader om vinteren.

Det skal lige tilføjes at vi også har en nyere brændeovn som vi bruger hver dag i vinterhalvåret. Den varmer stue og alrum + det løse, uden problemer.

Fyret bruges primært til at holde varmt vand til brugsvand og bruse bade samt gulvvarme i badeværelset.

Der er ikke gulvvarme i andre rum end badeværelset, men radiatorerne i stuen bruges meget sjældent. Kun hvis vi Ikke er hjemme i flere dage :-)

Huset er på 135 kvm i et plan.

Hvad siger i til prisen, er den inden for rammerne...

Kom endelig med flere indput, eller spørg bare løs hvis i ønsker mere info.

Mvh



        

Wezio skrev den 28-10-2017 04:40:18


Varmepumpen kræver i øvrigt 2x 16A tre-faset grupper. 

 Har man normalt ikke kun 25 amperes stikledningssikringer ?

For så kommer det vel til at kræve større indføringssikringer, og vel også et kraftigere kabel.



Vi prøver igen, i morgen --
je_ns skrev den 28-10-2017 11:30:22

 Har man normalt ikke kun 25 amperes stikledningssikringer ?

For så kommer det vel til at kræve større indføringssikringer, og vel også et kraftigere kabel.


 Jo, men det er ikke noget problem. Du har jo også flere 16A grupper til bl.a. Komfur/ovn, vaskesøjlev m.v. 

Et luft/vand anlæg kræver 2x16A grupper fordi at den ene gruppe benyttes af selve varmepumpen og den anden til el-patron til varmtvandsbeholder, således at du er sikret varmt vand ved ekstrem kulde, hvor el-patronen hjælper. Desuden bruges el-patronen til én gang ugentligt at hæve temperaturen i VVB til 55 grader for at bekæmpe legionella. 


Indehaver af firmaet KV Sikring. Jeg sælger og installerer tyverialarmer, videoovervågning og adgangskontrol til private og erhverv. Jeg er bl.a. forhandler af Jablotron. Se mere på www.kvsikring.dk

Wezio

Ved du hvad temperaturen er i VVB normalt, efter som temperaturen skal hæves ugentligt ??


        

Der er yderligere 5 indlæg i tråden.
 Følg tråden
Vil du være med? Log ind for at svare.

Tilmeld dig og få fordele



Deltag i forummet, stil spørgsmål og svar andre

Favoritmarkér spændende indlæg

Færre reklamer, når du er logget ind
...og meget mere



Tilmeld dig gratis