Ekstern Harddisk kan ikke læses

Argh min eksterne harddisk kan ikke læses.

Når jeg lugger den ind kan jeg efter lang tid se alle mapperne men ikke åbne dem eller kopiere dem.

Jeg kan høre og mærke den roterer.

Jeg har prøvet med en ny USB Sata adapter.

Nu håber jeg så lige der er en som er superklog.

9 svar
 Følg tråden
Annonce
Annonce
Annonce

Åben startmenuen, søg på og åbn "kør", skriv Cmd i kør vinduet, enter.

I kommando prompt skriver du "drevbogstav:"

(Udskift "drevbogstav" med det faktiske bogstav, husk kolon)

Enter

Hernæst chkdsk\ -f

Så kører du en disk fix til ende, og prøver at tilgå dine filer igen.


Elektronikteknikeren

Det har jeg prøvet får nedenstående.

"The type of the file system is RAW.
Cannot lock current drive.
CHKDSK is not available for RAW drives."


Hent en live linux distribution, og brug programmet "Gparted" til at fikse dine partitions informationer med (fortæl hvilken partitions type (logisk/primær) og fil system (FAT32, NTFS, EXT3 etc.) den var med. Så kan gparted ofte genskrive MBR (Master boot record) for dig, så du kan tilgå dine data.


 

Ingen kryptering

hvis du har dine filer kær skal du helst ikke rod for meget rundt, du risikere at skrive til disken hvilket kan gøre recovery sværre.

personligt ville jeg prøve et tool som norton utillites - det kan relativt nemt rette op på evt fil fejl, gendanne korupted partitions informationer mm og gøres så alm teknisk dødelige kan finde ud af det.

det koster mig bekndt 350 kr, lad være at finde en illegal kopi på nettet, de vil oftes være inficerrt med snask.

kan norton ikke fikse det kan du lige så godt smide disken ud...

NielsChr - det sidste du skriver kan virkelig diskuteres. Disken roterer - men den har ændret sig til raw. Det er typisk bare fejl i partition/filsystem. Så uanset om man mister data eller ej, så vil disken normalt kunne komme til at virke igen, idet man bare skal genoprette partition og filsystem.

Jeg havde selv for nylig en kollegas pc til reparation, idet hans harddisk også pludselig optrådte som raw. Jeg tog disken ud og satte den ind i en anden pc. Jeg kunne intet se på disken og forsøgte med diverse filredningsprogrammer osv. men alt uden held. Pgl. havde meget vigtige data, men ville ikke ofre det, som IBAS eller andre af de dyre drenge tager for det, selv om jeg var sikker på, at de kunne klare problemet.

Så da vi havde prøvet alt, valgte jeg den unormale løsning, at jeg formatterede disken, så den igen blev til ntfs. Bl.a. ud fra den betragtning, at jeg før havde reddet filer fra formatterede diske, når bare der ikke var lavet andet på dem efterfølgende. 

Herefter gik jeg igen i gang med filredningsprogrammer, og det lykkedes faktisk at få reddet alt det, som var vitalt for ham. Den stod og kontrollerede disken i 48 timer og var langt fra færdig, da jeg afbrød, da den tydeligvis var kommet til et område på disken, som stadig havde fejl af en eller anden art. Men i det den havde fundet, var alt det, som kollegaen havde brug for.

Herefter fjernede jeg via diskadministration i windows 3 partitioner og 2 lod jeg urørte, da diskadministration ikke kunne røre dem. Specialprogrammer ville formentlig kunne, men det var små skjulte partitioner, så det gjorde ikke så meget. Herefter oprettede jeg en ny stor partition og formatterede den, og fakta er nu, at vi har en disk som igen ikke melder ikke melder nogen form for fejl.

Jeg anbefaler normalt aldrig folk at formattere for at redde data, men hvis alt andet fejler og man ikke vil bruge nogen af de dyre drenge, kan man altså ind i mellem slippe godt fra det. Samtidig kan man så også være heldig og få en fuldt ud virkende harddisk igen.


Kurt B. Andersen
Tja Disken er afleveret til en proff som har meldt tilbage at de 4 læsehoveder er defekte.

Om mediet er beskadiget kan han ikke sige endnu.
 Følg tråden
Vil du være med? Log ind for at svare.

Relaterede emner

Tilmeld dig og få fordele



Deltag i forummet, stil spørgsmål og svar andre

Favoritmarkér spændende indlæg

Færre reklamer, når du er logget ind
...og meget mere



Tilmeld dig gratis