Kommentarer til projekt: Havelåge.

Her samles kommentarer til projektet: Havelåge.

Kommentarer vises både her og på projektet.
Denne bruger er slettet og ikke længere aktiv.
11 svar
 Følg tråden
Annonce
Annonce
Annonce

Ser rigtigt flot ud. Klap dig selv på skulderen  


Jo ældre man bliver, jo hurtigere har man løbet som ung...

Hold da op for f..... Det er fantastisk.


Har nogen samlet det, kan det skilles ad. Samles igen ? ?


m.v.h. Erik

For at sige det med en ægte jysk underdrivelse, så er det nu et så ring endda :-)


fase

Sikke en SMUK havelåge!!

Men, der er en rund krans omkring påfuglen som jeg ikke ser på din skabelon og jeg tænkte på om du har flere billeder af hvordan hele lågen er lavet? Hvordan påfuglen er monteret? Hvordan er de hvide "pinde" ind mod påfuglen monteret? Hvordan ser påfuglen/lågen ud på bagsiden?

På forhånd tusind tak!

Anne L. 

Annonce

Alle stumper er tilpasset så der til sidst fræses tappe i de enkelte dele som holder hele herligheden samlet så vejrliget ikke påvirker konstruktionen. Alle stumper sidder urokkeligt fast.

Hemmeligheden består i at vinkle korrekt så den endelig samling i top, bund og sider foregår gnidningsløst. Når først stumperne er lempet på plads kan de aldrig skilles.

Både for- og bagside er ens, så uanset hvor man kommer fra er profiler og skygger også ens.

Billedet viser tilpasningen på spisebordet som hviler på en tegning af lågen. Tegningen virker som skabelon for finjustering selv om stregerne på billedet er utydeligt. 

Bemærk at tappene til bund, top og sider stadig mangler på billedet stadig mangler. Det er netop disse steder vinklingen er kritisk for korrekt samling.

Denne bruger er slettet og ikke længere aktiv.

Fantastisk flot havelåge.

Det har da også været en større opgave at gå igang med.

Du kan bestemt godt være stolt og glad for dine ever og kerativitet.


Må jeg på min vanlige vis takke på forhånd for et eller nogle svar?
Med venlig hilsen 
maskinsnedker. (emeritus)

Den korteste vej mellem mennesker er et smil.

Den er godtnok flot lavet, hatten af.


Mvh
Martin

Cand alt. med speciale i det jeg finder spændende.

Havelågen var faktisk ret let at lave.

Det begyndte med en tegning på almindelig afdækningspapir der var stor nok til at dække hele lågen. Målene mellem de eksisterende stolper markerede lågens ydermål som også var på tegningen.

Påfuglens relief blev hugget med stemmejern efter optegningen.

Påfuglens relief, "strålernes" høvling og rammens tilpasning blev færdiggjort inden den endelig samling.

Ramme, "stråler" og påfugl er forskellige tykkelser. Midten blev markeret og udboret til tappene som sikrede alle dele sidder urokkelig fast, og lågen er ens fra både for- og bagside.

For at ligningen skal gå op, monteres først bund og top. Derefter sider hvor rammens tappe blev fornaglet.

Tidsforbruget fra tegning til montage tog mindre end en uge, hvor der også var tid til en kop øl.  

Denne bruger er slettet og ikke længere aktiv.

Den er godt nok pæn den dér.

Jeg håber at den GORI holder godt!


Elektronikteknikeren
Der er yderligere 1 indlæg i tråden.
 Følg tråden
Vil du være med? Log ind for at svare.

Relaterede emner

Sponsor på LDS
Malgodt.dk

Malgodt er sponsor på Lav-det-selv.

Få særlig rabat på maling, epoxy og meget andet.

Se mere

Tilmeld dig og få fordele



Deltag i forummet, stil spørgsmål og svar andre

Favoritmarkér spændende indlæg

Færre reklamer, når du er logget ind
...og meget mere



Tilmeld dig gratis

Se også