Toilet og bad i garage

Hej med jer


Jeg har en garagebygning som er opdelt i to rum. Den egentlige garage, og så et disponibelt rum. 

Det disponible rum er et gammelt fyrrum, og her blev fjernvarmen også etableret dengang det blev lagt ind tilbage i 90'erne.

Rummet er opvarmet med to radiatorer. Hele garagen er i øvrigt støbt på fast sokkel, muret med for- og bagmur og isoleret.


Jeg planlægger nu at banke gulvet op, grave ud, efterisolere, og etablere gulvvarme.

I samme omgang har jeg planer om, at lave kloakering, ud til brønden som husets badeværelse er tilsluttet, da det vil være nemt at gøre.


Derved etablerer jeg altså et badeværelse med toilet og bad, i en garagebygning som ikke er godkendt til beboelse, og heller aldrig bliver det, da den ligger i skel, og lofthøjden er for lav.


Mit spørgsmål går på, om "nogen" kan komme efter mig hvis jeg gør det?


Personligt kan jeg ikke umiddelbart se nogen forskel på dette, og så alle de kælderrenoveringer som finder sted, hvor folk laver nye og lækre badeværreler, som heller ikke er godkendt til beboelse...


Nogen der kan hjælpe?

12 svar
 Følg tråden
Annonce
Annonce
Annonce

Uanset hvad, skal sagen jo forbi kommunen, idet der skal bruges en kloakmester til afløbsinstallationen. Så det er jo nærliggende at få svar der...


Elektronikteknikeren

Naturligvis skal der en kloakmester på. Men skal kommunen godkende alt hvad han skal lave? Så får landets kloakmestre da ingenting for hånden, og kommunen kan da ikke lave andet end at godkende dit og dat. 

Troede kun det var i forbindelse med decideret byggetilladelser, at kommunen skal ind over. 

Jeg er enig i, at du bør spørge på teknisk forvaltning om hvilke krav de vil stille til dit projekt, da det er megatræls at udføre projektet, og det senere viser sig at være ulovligt.

Jeg er lidt i samme situation at jeg gerne vil lave et bade værelse i garagen er der nogen der bekendt med at en kommune har pålagt en borger en decideret straf (nedtagning af badeværelse/hæfte) fort badeværelse i en garage eller kælder der ikke var godkendt til beboelse.

Jeg kender godt reglerne men hvad er straffen hvis reglerne ikke følges ( jeg er også klar over at det formentlig ikke vil være dækket af forsikring hvis det ikke er godkendt)


Tak

Du rammer hovedet på sømmet, Torben. 

Præcis det jeg også gerne vil finde ud af. 

Jeg kan godt regne ud, hvad svaret bliver hvis jeg ringer til kommunen og spørger. Det samme svar ville jeg få, hvis jeg ringede og spurgte om jeg måtte lave badeværelse i min kælder. Begge dele er ikke godkendt til beboelse. Men badeværelse i kælderen er der jo masser af eksempler på, også hvor prof håndværkere udfører arbejdet. Har ikke hørt om nogen sager, hvor folk har fået påbud om at nedlægge et badeværelse i kælderen.

 Men bliver der set anderledes på et badeværelse i garagen? 

Annonce

Regnes et badeværelse som beboelse? Man må da godt have eks. et hobbyrum i garagen, men man må ikke sove der.

Men laver du det "ulovligt" kan du jo bare afmontere toilettet, ved et evt salg af huset.

Som jeg husker regnes et ekstra badeværelse med i ejendomsvuderingen, så der kan måske blive noget der.


Vi prøver igen, i morgen --

Jeg kender da nogle der har fået dagbøder af kommunen fordi de "kom til' at lave deres garage for stor/tæt på vejen. Men det kan jo også ses udefra.


Elektronikteknikeren

er der ikke noget med vandafledning, ved toilet/badeværelse nr 2 så der betales udfra det ?

det skal vel registreres på ens bbr

Det er som regel lettere at få tilgivelse end at få tilladelse.


Med venlig hilsen
ktm

 

Normalt kan man godt få lov til at lave badeværelse i en kælder selvom den ikke er godkendt til beboelse. Men det kræver en byggetilladelse for at det er lovligt fordi det er en væsentligt ændret anvendelse.

Det med garagen er tilgengæld nok meget afhængigt af din kommune. Er garagen bygget sammen med huset? i så fald kunne nogle jo mene at du ved at bygge et bdeværelse i den reelt konverterede den fra garage til beboelse. Så vil de både stille krav om at bygningen opfylder BR15 fuldt ud (isolering mv.) og samtidig stiger din skat fordi huset bliver større...

Hvis den er i en bygning for sig selv kunne det tilgengæld godt være at du bare kan gøre det - for den slags bygninger skal man slet ikke anmelde til kommunen længere sålænge man har under 50 kvm. i alt.


Ask
Der er yderligere 2 indlæg i tråden.
 Følg tråden
Vil du være med? Log ind for at svare.

Tilmeld dig og få fordele



Deltag i forummet, stil spørgsmål og svar andre

Favoritmarkér spændende indlæg

Færre reklamer, når du er logget ind
...og meget mere



Tilmeld dig gratis