Laminat trægulv bøjer/buler i enden

Hej alle

Da vi kom hjem fra efterårsferie i går var laminat trægulvet i det ene værelse i huset, bøjet i enden i længderetningen af stavene. Det er en ensartet bøjning hele vejen hen, cirka 8-10 cm fra væggen, vil vurdere at bøjningen er cirka 0,5cm i højden, så det er kun lige nok til at man kan se aftegningen af bøjningen på gulvet.

Har i nogle gode bud på hvad dette kan skyldes? Det har været relativt vådt det sidste døgn, og jeg er bekymret for om det er fugtrelateret. Har i nogle gode bud på hvad om man skal foretage sig noget eller blot se det an og vente på at hævelsen evt. forsvinder?

På forhånd tak for jeres svar.

4 svar
 Følg tråden
Annonce
Annonce
Annonce

Sidder dit laminatgulv i spænd? Der skal være "luft" hele vejen rundt langs væggen til dit laminatgulv fordi det skal kunne "arbejde".


Søren O

En ting er sikkert, det er i hvertfald ikke godt.

Er det et helt nyt gulv som ikke har ligget der så længe kunne Sørens forslag godt være muligt, men et gulv der har ligget der et stykke tid lugter det af fugt/vand skade.


Jeg havde hevet fodpanelet af i den side af rummet hvor forhøjningen er (husk at skær eventuelt fuge osv. først, ellers hiver du maling/tapet af hvis du er uheldig) for at se om der er luft. Hvis der er dette ville jeg straks undersøge det nærmere.


Henrik

Hej igen

Tak for jeres svar. Gulvet er lagt af tidligere ejer (tror det er selvlagt), og jeg vil umiddelbart vurdere at det er lagt inden for det sidste års tid. Hvorfor er det at et nylagt gulv udvider sig? Burde det ikke ske ved varmepåvirkning og ikke som nu hvor det er koldt?

Jeg overvejer at pille det op for at se, men det er en større opgave at få det gjort da der skal fjernes en del lister mv.


Nå, en lille update mere. Har nu fået pillet en pynteliste af og kan se at der er masser af plads til at gulvet kan udvide sig. Ydermere har jeg taget et billede (https://imgur.com/a/SQXPx) af bøjningen, og som i kan se er den næsten lige hele vejen hen. Da vi satte lister på for 2 måneder siden, kan jeg også huske at vi skulle bruge en hulens masse fugemasse for at få listerne plane, da gulvet var ujævnt. Så kan bøjningen simpelthen skyldes at gulvet bare er ujævnt og vægten på gulvet simpelthen har bøjet det ned over strøerne?

 Følg tråden
Vil du være med? Log ind for at svare.

Relaterede emner

Sponsor på LDS
Malgodt.dk

Malgodt er sponsor på Lav-det-selv.

Få særlig rabat på maling, epoxy og meget andet.

Se mere

Tilmeld dig og få fordele



Deltag i forummet, stil spørgsmål og svar andre

Favoritmarkér spændende indlæg

Færre reklamer, når du er logget ind
...og meget mere



Tilmeld dig gratis

Se også