Ombygning soveværelse til bryggers

Halløj!

Jeg har lige købt et hus hvor vi er i gang med et større renovation. 1 af de mange ændringer er at vi laver 1 af "soveværelserne" om til et bryggers. Vi har bl.a. lige fået sat vådrumsgips op og spartlet/malet det færdig. Om lidt går vi i gang med at bore hul til nabo værelset (som er toilettet) hvor der er afløb.

Det er mening at det kun er vaskemaskine og tørretumblere der skal være i bryggerset. Ingen håndvask, toilet, bad, eller andet der giver fugt.

Der er laminatgulv værelset. Skal det skiftes ud, til klinker/fliser som kan tåle fugt/vand? Eller er det ok med laminat gulv?

5 svar
 Følg tråden
Annonce
Annonce
Annonce

Vi har (desværre) lagt laminat i køkkenet,hvor det ikke helt kan undgås,at der bliver spildt lidt vand,og dermed let opbulende kanter på laminatet,så næste gang bliver det fliser.


bh

Et bryggers er egentligt et vådrum og skal indrettes som et sådant.

Man må ikke føre afløb fra et rum til et andet via slanger eller 50/40 mm pvc, men skal tilkobles i terrændækket (normalt 100/110 mm rør) eller hvad der nu er

LDS Systembesked
LDS Tip
Automatisk tip
Indkøbstip: Få 20% rabat på spartelmasse og maling med vores rabatkode hos Malgodt: LDSMAL07     Se mere her

@Orla Nautrup

Altså jeg betvivler egenligt ikke din store viden på området - men syntes alligevel det lyder lidt mærkeligt.

Jeg har altid lært at vådrum er et sted med gulvafløb? - Altså hvis dhviidr laver et rum, som ikke har gulvafløb, vask, toilet eller andre former for hvad. Så bliver det vel ikke et vådrum fordi der står en vaskemaskine? (Og om han vil kalde det for et bryggers er vel ligegyldigt) 

Et køkken er jo heller ikke et vådrum normalt, netop fordi der kun bør være vand i vasken og den slags steder? 

Eller er jeg galt afmarcheret? 

Det med afløb skal jeg ikke gøre mig klog på om må laves gennem væggen (man kan jo også trækker slangerne fra maskinene i igennem hullet?). Men uanset hvad skal I nok være opmærksomme på at i bryder evt. vådrumsmembran i toilettet når i borer hul, så der skal tætnes med silikone mv. som minimum.


Ask

Jeg er enig i at jeg altid har udtalt at et bryggers et et vådrum når der er gulvafløb, men når man læser anvisningerne (SBI 252) står der bare nævnt bryggers under vådrum, så ud fra det er et bryggers uden gulvafløb også et vådrum.

Man kan selvfølgelig kalde det noget andet, men det ændrer jo ikke på risikoen for vandbelastning.

Et toiletrum er ikke nødvendigvist at betegne som et vådrum og normalt ikke vådrumssikret på væggene.

Jeg vil nok ikke kalde det et bryggers når der ikke engang er vask og afløb. Og så er der jo ikke krav til vådrumssikring mv.

Man kan kalde det et vaskerum, fordi der står en vaskemaskine. 

Må man ikke trække et 110mm kloak rør fra faldstammen i naborummet gennem væggen, for så at sætte reduktion til eks. 40mm og slangestuds herpå? Jeg er med på det kræver en VVS autorisation.


Elektronikteknikeren
LDS Systembesked
LDS Tip
Automatisk tip
Indkøbstip: Få 20% rabat på spartelmasse og maling med vores rabatkode hos Malgodt: LDSMAL07     Se mere her
 Følg tråden
Vil du være med? Log ind for at svare.
Sponsor på LDS
Malgodt.dk

Malgodt er sponsor på Lav-det-selv.

Få særlig rabat på maling, epoxy og meget andet.

Se mere

Tilmeld dig og få fordele



Deltag i forummet, stil spørgsmål og svar andre

Favoritmarkér spændende indlæg

Færre reklamer, når du er logget ind
...og meget mere



Tilmeld dig gratis

Se også