Isolere udhus?

Jeg har købt et hus, med overtagelse om ca. 2 måneder. Taget (pagode-tag) er fra starten forlænget ud over den ene gavl, således at det dannet en carport med plads til to biler. I den ene side er der er udhus på ca. 1½ * 3 meter, som er rejst ovenpå fliserne (står på nogle søjler på stolpesko, som bærer taget). Så vidt jeg husker er der troldtekt loft i carport + udhus. Inde i udhuset er der spånplader på væggene, så jeg ved ikke om der er isolering og/eller dampspærre i væggene. Plader skal alligevel af, når jeg skal trække lidt mere strøm rundt til stikkontakter, lys mv. og så finder jeg ud af hvad der er derinde.

Det er meningen, at der skal stå en skabsfryser i udhuset. Iflg. manualen er klimaklassen for fryseren angivet til at være fra + 10 til +32 grader (celsius). Iflg. samme manual kan den dog arbejde ned til +5 grader uden beskadigelse.

Jeg er nødt til at sætte en el-radiator eller en frostvagt op for at holde en passende temperatur om vinteren af hensyn til fryseren. Jeg har set et tilsvarende hus, hvor der var bygget et trægulv på 10 cm. tykkelse (formentlig isoleret).

Er der nogen, som på baggrund af de sparsomme oplysninger, har et bud på isolering (gulv/vægge/loft), dampspærre mv.?

Jeg ved godt at jeg kan komme til udhuset om nogle måneder, men vil gerne planlægge lidt i forvejen.


Træd ikke på mine ledninger :o)
5 svar
 Følg tråden
Annonce
Annonce
Annonce

Der kom ingen input, så her er hvad jeg gjorde:

Der var 10 mm. spånplader indvendigt, som ”lugtede" - de blev pillet ned (og smidt ud). Vindpap blev efterset og repareret. Isoleringen blev tjekket (ca. 100 mm.), og en del blev skiftet. Det hele blev fastholdt med ståltråd.

Nede på fliserne blev lagt en armeret presenning i ét stykke, som danner et ”vandtæt kar” (skal holde evt. vand ude. Siderne på presenningen går ca. 10 cm. op ad bundremmene, hvor de er hæftet på. Inde i dette kar blev der lagt taglægter (ca. 38 x 53 mm.) på den høje led, i et mønster, så gulvet var understøttet i felter på ca. 45 * 60 cm. Der kom 95 mm. isolering i, og 21 mm. gulvkrydsfiner ovenpå til at presse det ned.

Så blev der trukket kabel rundt til en masse 230 volt udtag – man kan aldrig få nok. En klog idé, da vi ændrede fremtidig placering af skabsfryseren midt i projektet.

Til sidst nye 10 mm. spånplader på væggene. Nu mangler der bare at blive monteret strømudtag.

Det viste sig, at der er ca. 250 cm. isolering af hele loftet i carport/ovenpå udhuset.

Jeg har købt en ”frostvagt” (400 watt), som kan give lidt varme i udhuset. Hidtil har fryseren fungeret, måske skulle man tjekke vejledningen m.h.t. temperatur krav til rummet.

Nu må tiden vise, om det holder.   


Træd ikke på mine ledninger :o)

Jeg har faktisk lavet akkurat det samm e for nogle venner. Jeg brugte blot OSB plader som beklædning i stedet. Ovenpå presenningen i gulvet lagde jeg Sundolitplader i stedet og lagde høvlede forskallinger som gulvbeklædning. Loftshøjden var så god at jeg kunne lægge et par Reglar op og lave en hems på det halve areal. Gulvet var et par OSB. Her har vennerne deres hynder til udemøblerne. Derudover en massehyldeplads fra gulv til loft.

Der står en fryser og et køleskab på 4. År uden ekstra varme. Kører fint, da de afgiver varme.

Det er utroligt, hvor meget man kan få ud af et bette skur!

Tillykke med projektet!


 

Jeg glemte at tage billeder undervejs   

Og lige for tiden bruges skuret som “buffer”, men vil prøve at få billeder af resten af projektet.

Den ide med hemsen er god. Det kan jeg muligvis benytte i en reduceret udgave.


Træd ikke på mine ledninger :o)

Man får mere ud af den end du tror. Hvis indvendig bredde er 1,5 m som du skriver, kan du måske reducere spær til hems, feks med TAGlægter. Det giver lidt mere luft.


 

 Følg tråden
Vil du være med? Log ind for at svare.

Tilmeld dig og få fordele



Deltag i forummet, stil spørgsmål og svar andre

Favoritmarkér spændende indlæg

Færre reklamer, når du er logget ind
...og meget mere



Tilmeld dig gratis