Renovering af 70ér villa

Hej LDS

Vi har lige overtaget en klassisk røg befængt 70’er villa som vi er gået igang med at renovere.

Alle lofter er taget ned, alle døre og paneler etc. ryger ud, alt tapet er taget af og tilbage er de rå gasbeton vægge. Og her kommer så mit spørgmål. 

Kan man vaske de rå gasbeton vægge ned med sod og nikotin rens/grundrens etc, eller er det kun malede overflader?

Ville i anbefale at male med en spærre maling for at være sikker på at komme lugten til livs?

Også selvom jeg fuldspartler, grunder, vævlim, glasfilt, grunder, 2 gange maling?

Min kære far (snedker gennem 45 år) mener det er spild af tid at male med en spærre.

Jeg vil blot være sikker på at når jeg står med flotte hvide vægge og lofter samt slebet og behandlet gulve, så skal der bare ikke lugte af gammel røg lugt. 

Pft. 




5 svar
 Følg tråden
Annonce
Annonce
Annonce

Tak for input Bent 

LDS Systembesked
LDS Tip
Automatisk tip
Indkøbstip: Få 20% rabat på spartelmasse og maling med vores rabatkode hos Malgodt: LDSMAL07     Se mere her

Har været i samme situation. Efter fuldspartling og 2x maling er lugten væk. Masser af udluftning undervejs hjælper også meget.

  Hmm...  Jeg min lejlighed var også tidligere beboet af en storryger. Den er indrettet med malede fyldningsdøre og malet tapet og malede betonlofter. Jeg lod tapetet sidde, men vaskede det hele ned (karme, døre vægge, gulve) Jeg har så malet de mest gulnede karme og døre i stuen og alle vægge og lofter. Jeg lægger ikke mærke til at der tidligere har været røget her og jeg har ikke set skjolder eller andet på det jeg har malet > Jeg tænker om det virkelig er nødvendigt at gå SÅ drastisk til værks? Mit perspektiv på den problemstilling har i hver fald ændret sig betydeligt efter jeg selv har haft udfordringen.

@wert - tak for input.

@DanP - også tak for input. 

Jeg forstår hvad du mener, og det er da også et større projekt at kaste sig ud i, men jeg nyder faktisk at gå helt ind til benet og bygge op på ny igen. På den måde så ved jeg hvad der er ind bag alt og at det i sidste ende er lavet ordentligt når vi er færdige. 

Huset står mere eller mindre originalt - så klat reparationer etc ville jeg ikke kunne leve med.

LDS Systembesked
LDS Tip
Automatisk tip
Indkøbstip: Få 20% rabat på spartelmasse og maling med vores rabatkode hos Malgodt: LDSMAL07     Se mere her
 Følg tråden
Vil du være med? Log ind for at svare.
Sponsor på LDS
Malgodt.dk

Malgodt er sponsor på Lav-det-selv.

Få særlig rabat på maling, epoxy og meget andet.

Se mere

Tilmeld dig og få fordele



Deltag i forummet, stil spørgsmål og svar andre

Favoritmarkér spændende indlæg

Færre reklamer, når du er logget ind
...og meget mere



Tilmeld dig gratis

Se også