Forskalling og gips på gammel murstensvæg

Hej LDS

Er ved at pifte køkkenet lidt op. Det bliver en let renovering med gips på de gamle vægge. Umiddelbart er det ikke planen at der skal væghængte overskabe op  

Med tanke på at der ikke skulle overskabe op, var min plan egentlig blot at sætte noget lodret forskalling op (19x100)med 30 cm mellemrum. Monteres med plugs og nogle lange skruer - forestiller mig 4 styk pr. brædt.

Der er tale om en indervæg bestående af mursten og puds. Ca 220 til loft  

Et par spørgsmål:

1) jeg kan se jeg kan få forskalling der er høvlet - er det bare "pænere" og fri for knaster?

2) umiddelbart ser jeg ikke behov for reglar i top bund?

3) hvis jeg nu gerne vil fremtidssikre væggen til evt overskabe, hvad foreslår i så?

I kan se et eksempel på den ene væg nedenfor. Tak for jeres tid.



6 svar
 Følg tråden
Annonce
Annonce
Annonce

Hej alle,

Er der nogle der har input til dette?

Høvlet forskalling har ligeså mange knaster men er afrettet efter nøjagtig tykkelse - det er savet forskalling ikke, når det er sagt så skal forskellen være stor når det sidder bagved gips for at man kan se det i slutresultatet.

Hvorfor vil du sætte gips op? Hvorfor ikke bare spartle væggen direkte og evt filt inden maling? Mindre opretning kan også laves i spartelmasse. Mængden af spartelarbejde er næsten det samme som ved gips og så har du ikke udfordringer ift om man vil have skabe op engang i fremtiden.

/BOFH


Giv mig min kop kaffe og et serverrum!

LDS Systembesked
LDS Tip
Automatisk tip
Indkøbstip: Få 20% rabat på spartelmasse og maling med vores rabatkode hos Malgodt: LDSMAL07     Se mere her

Hej BOFH

BOFH skrev den 10-10-2017 20:08:37
Høvlet forskalling har ligeså mange knaster men er afrettet efter nøjagtig tykkelse - det er savet forskalling ikke, når det er sagt så skal forskellen være stor når det sidder bagved gips for at man kan se det i slutresultatet.

/BOFH

Tak for den præcisering / afklaring. 

BOFH skrev den 10-10-2017 20:08:37

Hvorfor vil du sætte gips op? Hvorfor ikke bare spartle væggen direkte og evt filt inden maling? Mindre opretning kan også laves i spartelmasse. Mængden af spartelarbejde er næsten det samme som ved gips og så har du ikke udfordringer ift om man vil have skabe op engang i fremtiden.

/BOFH

Tja, det er et godt spørgsmål. Min umiddelbare tanke var at det var lettest at sætte gips op, men det er et interessant input du kommer med. Når du siger "spartle væggen direkte", mener du så at jeg bør pudse væggen med eksempelvis 0-4 mm bakkemørtel? Det har jeg erfaring med fra udendørs brug og det vil jeg nok kunne opnå et fornuftigt resultat med. Ujævnheder/småstens spor kan jeg så rette af med spartelmasse afslutningsvist. Hvis jeg går den vej, så går jeg ud fra fliserne skal af da jeg næppe kan få noget til at binde på deres glatte overflade. 

De fliser der sidder på væggen sidder rigtig godt fast - som i RIGTIG godt fast og skulle jeg pudse væggen op, vil jeg tro de skal af. Derudover skal løst puds bankes væk og det er der også lidt arbejde med. 

Omvendt skal gipsen jspartles og slibes af et par omgange efter forskallingen er sat op som du også er inde på. 

Det er altid besværligt at sætte effektiv afdækning op - specielt i køkkenet, hvor der er mange låger og sprækker støvet kan luske ind af. Men det gælder jo uanset om der skal bankes puds og klinker af eller om der skal slibes gips-samlinger. 

Jeg vil meget gerne høre fra andre der har input til mit oprindelige spørgsmål, hvis jeg vælger at gå "gips-vejen"

 

Jeg ville også bare spartle væggene op.

Men hvis du vil bruge gips, så drop forskallingen og lim det op med fliseklæb. Så er der ingen problemer med at hænge skabe op senere, da du kan bore ind i muren. Og så er det nok også lettere lave tilpasning ved døre, når væggens tykkelse ikke er øget med forskallingen.

Gipspladeprocutenterne har vejledninger i hvordan man limer pladerne op.

Ja til Spartel / Puds - i forhold til fliser så findes der produkter der kan hæfte der. Fx. weber 280 hæftemørtel eller skalflex multipuds 


Ask

Tusind tak for jeres hjælp og input. Jeg river fliserne ned på den nederste del af væggen og pudser væggen op efter bedste evne. Det er et gammelt hus, så lidt søgang i niveau kan accepteres

LDS Systembesked
LDS Tip
Automatisk tip
Indkøbstip: Få 20% rabat på spartelmasse og maling med vores rabatkode hos Malgodt: LDSMAL07     Se mere her
 Følg tråden
Vil du være med? Log ind for at svare.

Relaterede emner

Sponsor på LDS
Malgodt.dk

Malgodt er sponsor på Lav-det-selv.

Få særlig rabat på maling, epoxy og meget andet.

Se mere

Tilmeld dig og få fordele



Deltag i forummet, stil spørgsmål og svar andre

Favoritmarkér spændende indlæg

Færre reklamer, når du er logget ind
...og meget mere



Tilmeld dig gratis

Se også